Kto jest moim pracodawcą?

Kto jest moim pracodawcą?

Podczas prowadzonych przeze mnie szkoleń z zakresu sprzedaży czy obsługi klienta, spotykam się z niechęcią uczestników do osób z którymi pracują na co dzień i oferują im różnego rodzaju usługi czy produkty. Myślę tutaj o Klientach którzy postrzegani są przez niektórych pracowników jako „wróg publiczny numer 1”, uważani jako przyczynę wszystkich problemów i nieszczęść oraz słychać stwierdzenia iż, gdyby nie było Klientów praca by była cicha i spokojna. Warto zadać wtedy pytanie uczestnikom warsztatów „Kto jest ich pracodawcą?”. Padają różne odpowiedzi jak choćby szef, prezes, dyrektor czy kierownik. Niestety bardzo rzadko pada prawidłowa odpowiedź czyli … KLIENT.

Zazwyczaj wszyscy kojarzą pracodawcę z osobą która wypłaca im pensję. Warto w tym miejscu zacytować Sama Waltona, założyciela firmy Wal-Mart, jednej z największych firm świata, „Jest tylko jeden szef – Klient”. Może zwolnić każdego pracownika z prezesem włącznie – wystarczy, że wyda pieniądze gdzie indziej”. Słowa Sama Waltona trafiają w sedno prawidłowego myślenia – kim jest Klient w firmie czy organizacji. Ten cytat wywołuje początkowo burzę wśród uczestników lecz na koniec wszyscy dochodzą do tego samego wniosku iż, to właśnie Klient jest naszym pracodawcą. Okazuje się, że zmiana sposobu myślenia o Klientach, nie jako wrogach, lecz o osobach, które decydują o być albo nie być pracownika w firmie, powoduję sporą przemianę mentalną i może poprawić jakość pracy i rozpocząć lub polepszyć budowanie relacji z Klientem.

Można też pójść dalej i wysnuć wniosek iż Klienci składają się na pensje pracowników dzięki czemu pracownicy uświadamiają sobie, iż każda wydana złotówka przez klienta na produkt czy usługę jest dokładaniem się do comiesięcznej wypłaty. Bardzo rzadko patrzymy na Klientów w ten sposób, a podejście do klienta jest kluczem do sukcesu. Oczywiście za zmianą sposobu myślenia musi iść również wiedza oraz umiejętności.

Obsługa klienta wymaga szeregu kompetencji, takich jak między innymi:

  • empatia,
  • umiejętność aktywnego słuchania,
  • umiejętność wykorzystania technik komunikacji niewerbalnej,
  • asertywność,
  • negocjacje.

Dlatego warto brać udział w szkoleniach z zakresu profesjonalnej obsługi Klienta, komunikacji czy technik radzenia sobie ze stresem. Warto pamiętać, że rozwój pracownika przekłada się na rozwój całego przedsiębiorstwa.

Autor: Marcin Grzelak

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia przygotowują brygadzistów do prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami?

Prowadzenie trudnych rozmów przez brygadzistów – szkolenia Rola brygadzisty to znacznie więcej niż tylko nadzór nad technicznymi aspektami pracy. To codzienne zarządzanie ludźmi, motywowanie zespołu i, co nieuniknione, reagowanie na problemy. Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stają liderzy pierwszej linii, jest prowadzenie trudnych rozmów z pracownikami. Niezależnie od tego, czy chodzi o spadek wydajności, naruszenie zasad bezpieczeństwa, czy konflikt…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak powinna być przeprowadzana skuteczna rozmowa sprzedażowa? – Wywiad z Pawłem Głowackim

Sztuka rozmowy sprzedażowej – kluczowe zasady W świecie biznesu rozmowa sprzedażowa jest często postrzegana jako decydujące starcie, w którym liczy się siła argumentów i umiejętność przekonywania za wszelką cenę. Wielu handlowców podchodzi do niej jak do egzaminu, skupiając się na prezentacji produktu i zbijaniu obiekcji. To podejście, pełne presji i nastawione na szybką finalizację sprzedaży, często prowadzi donikąd, budując opór zamiast zaufania. Kluczem…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwijać kompetencje działu HR? – praktyczny przewodnik

Strategiczny HR – klucz do zaangażowania i rozwoju talentów w firmie Współczesny dział HR to już nie tylko administracja kadrowa i naliczanie wynagrodzeń. To strategiczny partner dla biznesu, który odpowiada za najcenniejszy zasób firmy – ludzi. Aby sprostać dynamicznym wyzwaniom rynku, specjaliści HR muszą nieustannie poszerzać swoje horyzonty i umiejętności. Właśnie dlatego coraz więcej świadomych organizacji inwestuje w rozwój kompetencji swoich zespołów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.