Kto jest moim pracodawcą?

Kto jest moim pracodawcą?

Podczas prowadzonych przeze mnie szkoleń z zakresu sprzedaży czy obsługi klienta, spotykam się z niechęcią uczestników do osób z którymi pracują na co dzień i oferują im różnego rodzaju usługi czy produkty. Myślę tutaj o Klientach którzy postrzegani są przez niektórych pracowników jako „wróg publiczny numer 1”, uważani jako przyczynę wszystkich problemów i nieszczęść oraz słychać stwierdzenia iż, gdyby nie było Klientów praca by była cicha i spokojna. Warto zadać wtedy pytanie uczestnikom warsztatów „Kto jest ich pracodawcą?”. Padają różne odpowiedzi jak choćby szef, prezes, dyrektor czy kierownik. Niestety bardzo rzadko pada prawidłowa odpowiedź czyli … KLIENT.

Zazwyczaj wszyscy kojarzą pracodawcę z osobą która wypłaca im pensję. Warto w tym miejscu zacytować Sama Waltona, założyciela firmy Wal-Mart, jednej z największych firm świata, „Jest tylko jeden szef – Klient”. Może zwolnić każdego pracownika z prezesem włącznie – wystarczy, że wyda pieniądze gdzie indziej”. Słowa Sama Waltona trafiają w sedno prawidłowego myślenia – kim jest Klient w firmie czy organizacji. Ten cytat wywołuje początkowo burzę wśród uczestników lecz na koniec wszyscy dochodzą do tego samego wniosku iż, to właśnie Klient jest naszym pracodawcą. Okazuje się, że zmiana sposobu myślenia o Klientach, nie jako wrogach, lecz o osobach, które decydują o być albo nie być pracownika w firmie, powoduję sporą przemianę mentalną i może poprawić jakość pracy i rozpocząć lub polepszyć budowanie relacji z Klientem.

Można też pójść dalej i wysnuć wniosek iż Klienci składają się na pensje pracowników dzięki czemu pracownicy uświadamiają sobie, iż każda wydana złotówka przez klienta na produkt czy usługę jest dokładaniem się do comiesięcznej wypłaty. Bardzo rzadko patrzymy na Klientów w ten sposób, a podejście do klienta jest kluczem do sukcesu. Oczywiście za zmianą sposobu myślenia musi iść również wiedza oraz umiejętności.

Obsługa klienta wymaga szeregu kompetencji, takich jak między innymi:

  • empatia,
  • umiejętność aktywnego słuchania,
  • umiejętność wykorzystania technik komunikacji niewerbalnej,
  • asertywność,
  • negocjacje.

Dlatego warto brać udział w szkoleniach z zakresu profesjonalnej obsługi Klienta, komunikacji czy technik radzenia sobie ze stresem. Warto pamiętać, że rozwój pracownika przekłada się na rozwój całego przedsiębiorstwa.

Autor: Marcin Grzelak

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia zwiększają odporność na stres kadry kierowniczej?

Odporność na stres kadry kierowniczej – kompleksowy przewodnik po skutecznych szkoleniach Współczesna rola menedżera to ciągłe żonglowanie priorytetami w środowisku pełnym presji i nieustannych zmian. Odpowiedzialność za wyniki, zarządzanie dynamiką zespołu i konieczność podejmowania szybkich decyzji sprawiają, że odporność na stres przestaje być jedynie “miękką umiejętnością”, a staje się fundamentalną kompetencją lidera. To właśnie ona decyduje o zdolności do zachowania jasności umysłu, podejmowania racjonalnych działań…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia zwiększają efektywność współpracy brygadzistów?

Od rywalizacji do synergii – inwestycja we współpracę liderów Rola brygadzisty to znacznie więcej niż tylko zarządzanie swoim zespołem. To kluczowe ogniwo w całym systemie operacyjnym firmy, a prawdziwym testem jego kompetencji jest zdolność do współpracy z innymi liderami. Kiedy brygadzista ze zmiany A nie potrafi dogadać się z brygadzistą ze zmiany B, kiedy dział montażu toczy cichą wojnę z działem lakierni, cierpi na tym cała…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z komunikacji poprawiają relacje w zespole?

Komunikacja jako fundament efektywnego zespołu – szkolenia Dobre relacje w zespole to fundament każdej dobrze prosperującej firmy. To niewidzialna siła, która napędza zaangażowanie, wspiera innowacyjność i pozwala przetrwać najtrudniejsze momenty. Jednak wielu menedżerów wciąż traktuje je jako coś, co dzieje się samoistnie. Nic bardziej mylnego. Kiedy komunikacja szwankuje, pojawiają się konflikty, spada motywacja, a projekty grzęzną w martwym punkcie.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.