Kto pierwszy podaje dłoń? Powitanie biznesowe - jak powinno wyglądać?

Kto pierwszy podaje dłoń? Rozpoczynanie negocjacji — jak się witać?

Jest wiele zasad mówiących o tym, kto pierwszy podaje dłoń w danych okolicznościach.

Oto kilka podstawowych zasad, które zapewne większość z nas zna:

1. Osoba starsza wita się z osobą młodszą.

2. Kobieta pierwsza podaje dłoń mężczyźnie.

3. Gospodarz wita gościa.

5. Osoba „ważniejsza” wita się z osobą „mniej ważna”.

W tym momencie należy zadać pytanie kluczowe — KTO JEST MNIEJ WAŻNĄ OSOBĄ?

Ogólnie przyjętą zasadą jest to, że ważniejsza osoba to ta na wyższym stanowisku. W sytuacji gdzie spotyka się przedstawiciel handlowy z prezesem spółki to ten prezes jest osobą „ważniejszą”.

Co, jeśli spotykają się dwie osoby na tym samym stanowisku np. dwóch dyrektorów sprzedaży? W tym momencie zaczynają się pewnego rodzaju subtelne, psychologiczne gierki o to, kto wyjdzie w ej sytuacji na osobę „ważniejszą”. Oczywiście osoba, która pierwsza poda dłoń, zdobędzie podświadomie status osoby ważniejszej. Jest to oczywiście bardzo delikatna sugestia, która sygnalizuje „moje interesy podczas tego spotkania są ważniejsze”. Warto pamiętać, że zestaw takich drobnych, czasami nie do końca oczywistych sygnałów jest znacznie istotniejszy niż mogłoby się nam to wydawać.

Kiedy dochodzi już do tej istotnej czynności powitania, nasuwa się pewne pytanie. Jak uścisnąć dłoń swojego partnera negocjacyjnego?

Tutaj odpowiedź jest dość oczywista. Nie powinniśmy miażdżyć ręki naszego rozmówcy ani nie powinniśmy podawać mu tzw. śledzia. Najlepszym wyjściem będzie zdecydowany, pewny uścisk z ręką ułożoną prostopadle do podłoża.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Komunikacja z klientem - jak rozmawiać przez telefon, by przynosić zyski dla firmy?

Komunikacja z klientem – jak rozmawiać przez telefon, by przynosić zyski dla firmy? Od przebiegu rozmowy z potencjalnym klientem zależy, czy uda się doprowadzić do jego pozyskania. Odpowiednia komunikacja to również wizytówka działalności. Przekonaj się, jak rozmawiać, aby przynieść zyski swojej firmie. Dowiedz się również, czego się wystrzegać. Szkolenie z komunikacji pozwala podnieść swoje kompetencje także w sytuacjach, gdy rozmówca początkowo jest sceptycznie nastawiony.…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój

Merchandising w praktyce — sposób na większe zyski sklepu

Merchandising w praktyce — sposób na większe zyski sklepu Pojęcia takie jak  merchandising oraz visual merchandising są ostatnio coraz częściej spotykane. Nic dziwnego, gdyż walka o klienta decyduje o rezultatach osiąganych przez sklepy. Poniżej dowiesz się, czym jest merchandising i na czym polega. Wskażemy również przykłady wykorzystania merchandisingu przez marki, które notują doskonałe wyniki sprzedażowe. Czym jest visual…
dowiedz się więcej