Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Modele zachowań konsumenta – model EBK - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

Modele zachowań konsumenta – model EBK

Modele zachowań konsumentów można określić jako rodzaj schematu porządkującego mechanizmy i zjawiska, które przekładają się na działania konsumenckie. Dają możliwość stworzenia poglądowego mechanizmu, stanowiącego systematyzację wiedzy o zachowaniu klientów. Efektem zastosowania modeli zachowań konsumenta jest przeprowadzenie segmentacji rynku, zebranie informacji niezbędnych do zaplanowania działań merchandisingowych oraz przygotowanie ogólnej strategii marketingowej.

Model EBK

Wśród strukturalnych modeli zachowań konsumentów warto zwrócić uwagę na Model EBK. Został on sporządzony przez J.F. Engela, R.D. Blackwella oraz D.T. Kollata w 1968 roku, a jego nazwa wywodzi się od pierwszych liter nazwisk jego kreatorów. Modele strukturalne charakteryzują się tym, że ukazują procesy psychologiczne klienta, których skutkiem są określone postawy/zachowania nabywcze. Model EBK wyróżnia się holistycznym podejściem, z całościowym rozwiązaniem problemu, odzwierciedla on cały proces zachowań konsumenckich w trakcie podejmowania działa nabywczych, kładąc szczególny nacisk na analizę przebiegu przetwarzania informacji i dokonania zakupu.

Pięć etapów podejmowania decyzji przez konsumentów w Modelu EBK

Autorzy modelu wyróżnili pięć, występujących kolejno po sobie, etapów podejmowania decyzji zakupowych:

ETAP I – rozpoznanie problemu – jest to sytuacja braku komfortu, konsument dostrzega problem, jakim jest brak zakłócający idealny stan rzeczywistości. Świadomość zaistnienia potrzeby skutkuje uruchomieniem całego procesu zakupowego. Źródłem takiego stanu rzeczy może być pobudzenie motywacji: zewnętrzne – otrzymanie informacji uświadamiających potrzebę – reklama, wewnętrzne – głód.

ETAP II – poszukiwanie problemu – pobudzony konsument podejmuje działania zmierzające do określenia dostępnych opcji rozwiązania problemu. Na tym etapie również można wyszczególnić źródła wewnętrzne – wykorzystanie własnej pamięci, czyli informacji w wspomnień jakie zgromadził oraz źródła zewnętrzne – głównie Internet, prasa, itp.

ETAP III – ocena kolejnych alternatyw – ten etap opiera się na analizie i ocenie ewentualnych opcji dokonania wyboru, celem jest podjęcie możliwie najbardziej trafnej decyzji. Przebieg tego etapu determinowany jest przez konkretne czynniki takie jak: koncepcje oceny wariantów, postawy, intencjonalność, poglądy, czynniki sytuacyjne.

ETAP IV – dokonanie wyboru – następstwem poprzednich etapów jest podjęcie decyzji o wyborze konkretnego produktu/sprzedawcy. Jest naturalną konsekwencją wszystkich poprzednich etapów. Należy jednak pamiętać, że na ostateczną decyzję wpływ mają takie czynniki jak: dochód (i zmiany jego wysokości), niestałość cen, a także wszelkie zmiany w otoczeniu konsumenta.

ETAP V – dokonanie zakupu – w tym etapie następuje analiza skutków decyzji nabywczych. Konsument może odczuwać satysfakcję z podjętego wyboru, gdy zakup jest zgodny z jego potrzebami. Zdarza się jednak, że konsument odczuwa dysonans. Szczególnie w sytuacji, kiedy nie jest przekonany co do swojego wyboru, odczuwa wątpliwości co do słuszności decyzji podjętych na etapie III i IV.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Rozmowy z klientem w call center – podstawowe zasady

Sztuka rozmów z klientem w call center – klucz do budowania relacji i doskonałej obsługi Rozmowy z klientem w call center to sztuka, która wymaga połączenia doskonałych umiejętności komunikacyjnych, radzenia sobie ze stresem oraz elastyczności w dostosowywaniu się do zróżnicowanych potrzeb rozmówców. Każda rozmowa z klientem w call center niesie za sobą potencjał budowania długoterminowych relacji, dlatego kluczowe jest pełne zaangażowanie i dbałość o każdy szczegół interakcji.…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenie z organizacji pracy dla producentów skrzyń narzędziowych – relacja ze szkolenia

Efektywna organizacja pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych W dzisiejszych czasach właściwa organizacja pracy stanowi fundament sprawnego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa produkcyjnego. Nieodpowiednie zarządzanie procesami może prowadzić do opóźnień, strat finansowych i braku wydajności. Szczególnie ważne jest to w firmach zajmujących się produkcją, gdzie liczy się precyzja, czas oraz optymalne wykorzystanie zasobów. Z tego powodu szkolenia z organizacji pracy zyskują na znaczeniu, pomagając zespołom…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenie z komunikacji dla producentów mebli – relacja ze szkolenia

Rola komunikacji w branży meblarskiej – szkolenie Komunikacja stanowi podstawę skutecznego działania w każdej organizacji, a w branży meblarskiej odgrywa szczególnie istotną rolę. Dobra komunikacja dla producentów mebli wpływa na efektywność procesów produkcyjnych, współpracę w zespołach oraz budowanie relacji z klientami. W odpowiedzi na rosnące potrzeby branży, nasza firma została poproszona przez jedną z firm produkujących meble o przeprowadzenie specjalistycznego szkolenia z zakresu komunikacji.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.