Modele zachowań konsumenta – model EBK

Modele zachowań konsumentów można określić jako rodzaj schematu porządkującego mechanizmy i zjawiska, które przekładają się na działania konsumenckie. Dają możliwość stworzenia poglądowego mechanizmu, stanowiącego systematyzację wiedzy o zachowaniu klientów. Efektem zastosowania modeli zachowań konsumenta jest przeprowadzenie segmentacji rynku, zebranie informacji niezbędnych do zaplanowania działań merchandisingowych oraz przygotowanie ogólnej strategii marketingowej.

Model EBK

Wśród strukturalnych modeli zachowań konsumentów warto zwrócić uwagę na Model EBK. Został on sporządzony przez J.F. Engela, R.D. Blackwella oraz D.T. Kollata w 1968 roku, a jego nazwa wywodzi się od pierwszych liter nazwisk jego kreatorów. Modele strukturalne charakteryzują się tym, że ukazują procesy psychologiczne klienta, których skutkiem są określone postawy/zachowania nabywcze. Model EBK wyróżnia się holistycznym podejściem, z całościowym rozwiązaniem problemu, odzwierciedla on cały proces zachowań konsumenckich w trakcie podejmowania działa nabywczych, kładąc szczególny nacisk na analizę przebiegu przetwarzania informacji i dokonania zakupu.

Pięć etapów podejmowania decyzji przez konsumentów w Modelu EBK

Autorzy modelu wyróżnili pięć, występujących kolejno po sobie, etapów podejmowania decyzji zakupowych:

ETAP I – rozpoznanie problemu – jest to sytuacja braku komfortu, konsument dostrzega problem, jakim jest brak zakłócający idealny stan rzeczywistości. Świadomość zaistnienia potrzeby skutkuje uruchomieniem całego procesu zakupowego. Źródłem takiego stanu rzeczy może być pobudzenie motywacji: zewnętrzne – otrzymanie informacji uświadamiających potrzebę – reklama, wewnętrzne – głód.

ETAP II – poszukiwanie problemu – pobudzony konsument podejmuje działania zmierzające do określenia dostępnych opcji rozwiązania problemu. Na tym etapie również można wyszczególnić źródła wewnętrzne – wykorzystanie własnej pamięci, czyli informacji w wspomnień jakie zgromadził oraz źródła zewnętrzne – głównie Internet, prasa, itp.

ETAP III – ocena kolejnych alternatyw – ten etap opiera się na analizie i ocenie ewentualnych opcji dokonania wyboru, celem jest podjęcie możliwie najbardziej trafnej decyzji. Przebieg tego etapu determinowany jest przez konkretne czynniki takie jak: koncepcje oceny wariantów, postawy, intencjonalność, poglądy, czynniki sytuacyjne.

ETAP IV – dokonanie wyboru – następstwem poprzednich etapów jest podjęcie decyzji o wyborze konkretnego produktu/sprzedawcy. Jest naturalną konsekwencją wszystkich poprzednich etapów. Należy jednak pamiętać, że na ostateczną decyzję wpływ mają takie czynniki jak: dochód (i zmiany jego wysokości), niestałość cen, a także wszelkie zmiany w otoczeniu konsumenta.

ETAP V – dokonanie zakupu – w tym etapie następuje analiza skutków decyzji nabywczych. Konsument może odczuwać satysfakcję z podjętego wyboru, gdy zakup jest zgodny z jego potrzebami. Zdarza się jednak, że konsument odczuwa dysonans. Szczególnie w sytuacji, kiedy nie jest przekonany co do swojego wyboru, odczuwa wątpliwości co do słuszności decyzji podjętych na etapie III i IV.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z negocjacji wybrać dla handlowców?

Skuteczne negocjacje w sprzedaży – na które szkolenia postawić? Współczesna sprzedaż to znacznie więcej niż prezentacja oferty i domknięcie transakcji. To proces, w którym decydującą rolę odgrywa umiejętność negocjowania – z klientami, działami zakupów, a także w obliczu zmiennych warunków rynkowych. Właśnie dlatego coraz więcej firm zadaje sobie pytanie: jakie szkolenia z negocjacji dla handlowców będą najbardziej wartościowe? Niezależnie od branży, skuteczne…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia transportowe wybrać, by zwiększyć efektywność zespołu?

Szkolenia transportowe dopasowane do realnych wyzwań – jak mądrze rozwijać zespół? W dobie rosnącej konkurencji i dynamicznych zmian w branży TSL, coraz więcej menedżerów i właścicieli firm zadaje sobie pytanie: jakie szkolenia transportowe wdrożyć, by realnie podnieść efektywność zespołu? Odpowiedź nie jest oczywista, bo potrzeby firm różnią się w zależności od skali działalności, rodzaju obsługiwanych ładunków czy kierunków transportu. Jednak jedno pozostaje…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia AI wybrać dla branży produkcyjnej? Praktyczny przewodnik dla nowoczesnych firm przemysłowych

AI w produkcji – które szkolenia wybrać, by realnie podnieść efektywność? Współczesna branża produkcyjna stoi przed ogromnym wyzwaniem – jak skutecznie wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji, by zwiększyć efektywność, jakość i elastyczność procesów? W odpowiedzi na tę potrzebę coraz więcej firm zadaje sobie pytanie: jakie szkolenia AI dla produkcji będą najlepszym wsparciem w cyfrowej transformacji zakładu. Sama technologia nie wystarczy –…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.