Muzyka w merchandisingu

Muzyka towarzyszy ludziom od zawsze, wywołując swoim brzmieniem różnorodne emocje. Ma duże znaczenie dla twórców i odbiorców. Niekiedy doskonale się przy niej bawimy, czasem też płaczemy. Niektóre dźwięki sprawiają, że jesteśmy spokojniejsi i zrelaksowani. Dzięki innym – bardziej energetycznym – stajemy się pobudzeni, gotowi do działania. Trudno wyobrazić sobie film bez ścieżki dźwiękowej, która często nadaje fabule całkowicie inne znaczenie. Wiedzą o tym specjaliści od merchandisingu, umiejętnie sterujący ruchem klientów za pomocą muzyki.

Podwaliny naukowe

Badania naukowe sugerują, że 75% kupujących wybiera sklepy, w których gra muzyka. Nie tylko stymuluje ona do zakupów, ale przede wszystkim odwraca uwagę od upływającego czasu, w wyniku czego klient zatraca się, potencjalnie dokonuje większych zakupów i spontanicznie zostawia więcej pieniędzy.

Nie ma idealnego gatunku muzycznego, gwarantującego zwiększenie sprzedaży, choć za najlepszą i najbardziej skuteczną uważana jest muzyka popularna. Dobór muzyki zależy przede wszystkim od grupy docelowej kupujących, gdyż powinna być dopasowana pod ich gusta. Ogromne znaczenie ma jednak jej tempo – szybsze kawałki uznawane są za bardziej przyjemne, wesołe. Swoją melodyjnością nastrajają optymistycznie. Największe zastosowanie znajdują w centrach handlowych – poprzez działanie stymulacyjne skłonią nabywców do przejścia większej powierzchni sklepu, a przez to do dotarcia do dużej liczby towarów. Niewielkim punktom sprzedaży zalecana jest muzyka wolniejsza. Wprowadzająca atmosferę relaksu i odprężenia, która potęguje wolniejsze poruszanie się i skłania do dokonywanie droższych zakupów. Decydując się na wybór tempa utworów, warto zwrócić uwagę na porę dnia. Rano preferowane są piosenki szybkie i energetyczne, pobudzające zaspanych jeszcze klientów.

Podobnie ożywia także głośna muzyka, ale nieczęsto bywa praktykowana, ze względu na osoby, u których może wywołać zmęczenie i zbyt szybkie opuszczenie danego miejsca. W godzinach południowych sugerowana jest muzyka wolniejsza, gdyż wtedy nabywcami są osoby o największej ilości wolnego czasu – nie lubiący pośpiechu. Godziny popołudniowe i wieczorne to czas największego zgromadzenia ludzi – w celu przyspieszenia ruchu klientów i udostępnienia miejsca dla kolejnych nabywców – warto postawić na rytmiczne i szybkie kawałki. Zdecydowanie odradzane są niskie tony, wywołują one poczucie smutku, bezsensowności, sprawiając, że jesteśmy podenerwowani i dążymy do najszybszego opuszczenia miejsca, w którym są słyszane.

Jakość ma znaczenie

O tym, że warto dodać muzykę na stałe do swojego asortymentu merchandisingu, nie trzeba nikogo przekonywać. Warto jednak zwrócić uwagę na jej jakość – w tym wypadku czystość i głębia dźwięku ma znaczenie – zwłaszcza, jeśli chcemy u klienta poruszyć wyżej wskazane, podświadome mechanizmy. Zmysły odgrywają ogromną rolę w życiu każdego człowieka. Poza zwiększeniem sprzedaży, wzrasta też wydajność i efektywność naszych pracowników – zwłaszcza wtedy, gdy towarzyszą im szybkie i rytmiczne kawałki. Sposób reagowania na bodźce przez wszystkich ludzi działa według w określonego schematu. Strategia dźwiękowa ma za zadanie zbudować odpowiedni klimat w sklepie, a przez to zwiększyć ilość czasu, jaki w nim spędzają klienci. Dlatego w okresie świątecznym nieodłącznym elementem zakupów jest znana wszystkim, amerykańska, wesoła muzyka świąteczna, pozwalająca każdemu nabywcy wczuć się w klimat bożonarodzeniowy i pozwalająca ulec prezentowemu szaleństwu. A to tylko jeden z wielu przykładów wykorzystania muzyki do konkretnych okazji.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak efektywna komunikacja z zespołem wpływa na dobrostan psychiczny całej załogi? – wywiad z Pawłem Głowackim

Komunikacja, która buduje bezpieczeństwo – fundament zdrowego zespołu Współczesne zespoły funkcjonują w dynamicznym i często wymagającym środowisku, gdzie nieustanna zmiana, presja wyników i napięcia interpersonalne stają się codziennością. W takich warunkach jakość komunikacji nie jest już tylko kwestią sprawnej wymiany informacji – staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na psychologiczne bezpieczeństwo, zaangażowanie i dobrostan pracowników. Umiejętność prowadzenia rozmów, zadawania pytań, słuchania…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem systemu CRM w sieci handlowej – relacja ze szkolenia

Rola CRM w sieci handlowej w budowaniu przewagi rynkowej Współczesna sprzedaż detaliczna nie może funkcjonować skutecznie bez odpowiedniego wsparcia technologicznego. Jednym z kluczowych elementów, które wpływają na rozwój, lojalność klientów oraz wzrost sprzedaży, jest skuteczne zarządzanie relacjami z klientem. W dobie cyfrowej transformacji, systemy CRM w sieci handlowej stają się nieodzownym narzędziem codziennej pracy. Ich rola nie ogranicza się jedynie do gromadzenia danych, ale obejmuje całościowe…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Strategiczne zarządzanie handlem w sieci sklepów – relacja ze szkolenia

Zarządzanie handlem w sieci sklepów – klucz do przewagi konkurencyjnej Zarządzanie handlem to obecnie jeden z najważniejszych obszarów strategicznych dla firm działających w środowisku wielokanałowym. W realiach silnej konkurencji, rosnących oczekiwań konsumentów oraz dynamicznego rozwoju technologii, umiejętność skutecznego zarządzania handlem staje się kluczowa dla utrzymania rentowności, budowania wartości marki i efektywnej ekspansji. Sieci handlowe, niezależnie od skali działalności, muszą rozwijać kompetencje w zakresie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.