Muzyka w merchandisingu

Muzyka towarzyszy ludziom od zawsze, wywołując swoim brzmieniem różnorodne emocje. Ma duże znaczenie dla twórców i odbiorców. Niekiedy doskonale się przy niej bawimy, czasem też płaczemy. Niektóre dźwięki sprawiają, że jesteśmy spokojniejsi i zrelaksowani. Dzięki innym – bardziej energetycznym – stajemy się pobudzeni, gotowi do działania. Trudno wyobrazić sobie film bez ścieżki dźwiękowej, która często nadaje fabule całkowicie inne znaczenie. Wiedzą o tym specjaliści od merchandisingu, umiejętnie sterujący ruchem klientów za pomocą muzyki.

Podwaliny naukowe

Badania naukowe sugerują, że 75% kupujących wybiera sklepy, w których gra muzyka. Nie tylko stymuluje ona do zakupów, ale przede wszystkim odwraca uwagę od upływającego czasu, w wyniku czego klient zatraca się, potencjalnie dokonuje większych zakupów i spontanicznie zostawia więcej pieniędzy.

Nie ma idealnego gatunku muzycznego, gwarantującego zwiększenie sprzedaży, choć za najlepszą i najbardziej skuteczną uważana jest muzyka popularna. Dobór muzyki zależy przede wszystkim od grupy docelowej kupujących, gdyż powinna być dopasowana pod ich gusta. Ogromne znaczenie ma jednak jej tempo – szybsze kawałki uznawane są za bardziej przyjemne, wesołe. Swoją melodyjnością nastrajają optymistycznie. Największe zastosowanie znajdują w centrach handlowych – poprzez działanie stymulacyjne skłonią nabywców do przejścia większej powierzchni sklepu, a przez to do dotarcia do dużej liczby towarów. Niewielkim punktom sprzedaży zalecana jest muzyka wolniejsza. Wprowadzająca atmosferę relaksu i odprężenia, która potęguje wolniejsze poruszanie się i skłania do dokonywanie droższych zakupów. Decydując się na wybór tempa utworów, warto zwrócić uwagę na porę dnia. Rano preferowane są piosenki szybkie i energetyczne, pobudzające zaspanych jeszcze klientów.

Podobnie ożywia także głośna muzyka, ale nieczęsto bywa praktykowana, ze względu na osoby, u których może wywołać zmęczenie i zbyt szybkie opuszczenie danego miejsca. W godzinach południowych sugerowana jest muzyka wolniejsza, gdyż wtedy nabywcami są osoby o największej ilości wolnego czasu – nie lubiący pośpiechu. Godziny popołudniowe i wieczorne to czas największego zgromadzenia ludzi – w celu przyspieszenia ruchu klientów i udostępnienia miejsca dla kolejnych nabywców – warto postawić na rytmiczne i szybkie kawałki. Zdecydowanie odradzane są niskie tony, wywołują one poczucie smutku, bezsensowności, sprawiając, że jesteśmy podenerwowani i dążymy do najszybszego opuszczenia miejsca, w którym są słyszane.

Jakość ma znaczenie

O tym, że warto dodać muzykę na stałe do swojego asortymentu merchandisingu, nie trzeba nikogo przekonywać. Warto jednak zwrócić uwagę na jej jakość – w tym wypadku czystość i głębia dźwięku ma znaczenie – zwłaszcza, jeśli chcemy u klienta poruszyć wyżej wskazane, podświadome mechanizmy. Zmysły odgrywają ogromną rolę w życiu każdego człowieka. Poza zwiększeniem sprzedaży, wzrasta też wydajność i efektywność naszych pracowników – zwłaszcza wtedy, gdy towarzyszą im szybkie i rytmiczne kawałki. Sposób reagowania na bodźce przez wszystkich ludzi działa według w określonego schematu. Strategia dźwiękowa ma za zadanie zbudować odpowiedni klimat w sklepie, a przez to zwiększyć ilość czasu, jaki w nim spędzają klienci. Dlatego w okresie świątecznym nieodłącznym elementem zakupów jest znana wszystkim, amerykańska, wesoła muzyka świąteczna, pozwalająca każdemu nabywcy wczuć się w klimat bożonarodzeniowy i pozwalająca ulec prezentowemu szaleństwu. A to tylko jeden z wielu przykładów wykorzystania muzyki do konkretnych okazji.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak wspierać rozwój pracowników w obszarze logistyki? Przewodnik po kluczowych szkoleniach

Rozwój kompetencji w obszarze logistyki jako motor przewagi konkurencyjnej Przez dekady logistyka była postrzegana jako dziedzina precyzyjnych schematów i powtarzalnych procesów, gdzie kluczem do sukcesu była optymalizacja i standaryzacja. Dziś, w erze nieustannych zakłóceń, gwałtownych zmian rynkowych i rosnącej presji na elastyczność, samo trzymanie się procedur przestaje wystarczać. Prawdziwą przewagę konkurencyjną budują zespoły, które potrafią myśleć nieszablonowo, adaptować…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zrozumienie podstaw psychologii sprzedaży w firmie handlowo-usługowej – relacja ze szkolenia

Dlaczego zrozumienie podstaw psychologii sprzedaży zmienia oblicze biznesu? W dzisiejszym, przepełnionym informacjami świecie, gdzie klienci mają dostęp do nieograniczonej liczby ofert i opinii, sama znajomość produktu przestała być kluczem do sukcesu. Klienci oczekują czegoś więcej niż tylko transakcji – pragną spersonalizowanych doświadczeń i relacji opartych na zaufaniu. To właśnie zrozumienie podstaw psychologii sprzedaży jest fundamentem, który pozwala…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Wdrażanie ESG w branży tekstylnej - relacja ze szkolenia

ESG w branży tekstylnej – od teorii do praktyki Współczesny świat biznesu coraz mocniej akcentuje potrzebę działania w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, a strategia ESG (Environmental, Social, Governance) staje się fundamentem długoterminowej wartości i odporności przedsiębiorstw. Koncepcja ta, łącząca w sobie troskę o środowisko, odpowiedzialność społeczną oraz wysokie standardy ładu korporacyjnego, przestaje być jedynie wizerunkowym dodatkiem, a staje się kluczowym elementem strategii, który…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.