Na czym polega audyt merchandisingowy

Prowadzenie każdej działalności gospodarczej ma na celu uzyskanie z niej jak największego przychodu. Z tego właśnie powodu tak duże znaczenie mają wszelkiego rodzaju działania marketingowe. Dzięki nim mamy szansę dotrzeć z naszym produktem czy usługą do naszego odbiorcy ostatecznego. A także formować w jego umyśle postrzeganie tego, co możemy mu zaoferować. W handlu detalicznym, jednym z najważniejszych elementów szeroko pojętego marketingu są kwestie merchandisingowe, które przez niektóre podmioty wciąż traktowane są z rezerwą. Tymczasem przeprowadzony w placówce audytu merchandisingowy i zastosowanie kilku usprawnień wskazanych przez audytora, może znacząco podnieść obroty każdego punktu handlowego.

Dlaczego warto przeprowadzić audyt merchandisingowy?

Zalet audytu merchandisingowego jest wiele. Przede wszystkim mamy okazję dowiedzieć się czy dotychczasowy układ naszych regałów sprzyja odpowiedniej ekspozycji towaru oraz czy „zatrzymuje” klienta w sklepie na dłużej. Dowiemy się również czy w odpowiedni sposób eksponowane są konkretne produkty, na których zbyciu najbardziej nam zależy (np. te z dużą marżą lub objęte promocją). Nabędziemy również wiedzę na temat tego jakie dodatkowe działania w obrębie placówki warto wdrożyć. Tak aby wolumen zakupu był jak największy (kwestia oświetlenia, aranżacji przestrzeni, POS-ów itp.).

Kolejną kwestią jest szkolenie personelu. W ramach audytu, audytor przeprowadzi szereg rozmów z pracownikami i wskaże jakie błędy popełniali oni dotychczas w zakresie odpowiedniego ułożenia towaru. Zarówno tego w części samoobsługowej sklepu, jak i np. na stoisku mięsno-wędliniarskim czy z nabiałem.

O tym czym różni się audyt od merchandisingu pisaliśmy tutaj.

Audytor to nie cenzor

Wiele osób obawia się wprowadzenia do swojego sklepu audytora. Między innymi w obawie, że będzie krytykował wszystko wokół i będzie chciał przeprowadzić swoistą rewolucję. Owszem, w niektórych miejscach gruntowne zmiany są konieczne, ale audytor nie jest po to, by chwalić się swoją wiedzą i wmawiać właścicielom, że wszystko robią źle – dobry merchandiser podejdzie do sprawy ze spokojem i profesjonalizmem, wskazując obszary, w których jego zdaniem są jeszcze rezerwy. Owszem, niektórzy nie lubią, gdy ktoś z zewnątrz „ocenia” ich sposób prowadzenia biznesu. Jednak zalet zatrudnienia dobrego, doświadczonego audytora jest mnóstwo. Jest on w stanie podpowiedzieć nam nawet w takich kwestiach jak oznakowanie zewnętrzne sklepu, czas i sposób prowadzenia promocji czy ułożenie towaru zgodnie z najnowszymi osiągnięciami psychologii konsumenckiej.

Jak zatem widać, jego wiedza znacząco wykracza poza klasycznie rozumiany merchandising i wkracza w obszary szeroko pojętego marketingu. Co dla właściciela placówki handlowej jest dodatkowym bonusem i kolejną okazją do nauczenia się czegoś nowego, przydatnego w codziennym handlu.

Ze szczegółową ofertą audytu możesz zapoznać się także na naszej nowej stronie internetowej. 

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak efektywna komunikacja z zespołem wpływa na dobrostan psychiczny całej załogi? – wywiad z Pawłem Głowackim

Komunikacja, która buduje bezpieczeństwo – fundament zdrowego zespołu Współczesne zespoły funkcjonują w dynamicznym i często wymagającym środowisku, gdzie nieustanna zmiana, presja wyników i napięcia interpersonalne stają się codziennością. W takich warunkach jakość komunikacji nie jest już tylko kwestią sprawnej wymiany informacji – staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na psychologiczne bezpieczeństwo, zaangażowanie i dobrostan pracowników. Umiejętność prowadzenia rozmów, zadawania pytań, słuchania…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem systemu CRM w sieci handlowej – relacja ze szkolenia

Rola CRM w sieci handlowej w budowaniu przewagi rynkowej Współczesna sprzedaż detaliczna nie może funkcjonować skutecznie bez odpowiedniego wsparcia technologicznego. Jednym z kluczowych elementów, które wpływają na rozwój, lojalność klientów oraz wzrost sprzedaży, jest skuteczne zarządzanie relacjami z klientem. W dobie cyfrowej transformacji, systemy CRM w sieci handlowej stają się nieodzownym narzędziem codziennej pracy. Ich rola nie ogranicza się jedynie do gromadzenia danych, ale obejmuje całościowe…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Strategiczne zarządzanie handlem w sieci sklepów – relacja ze szkolenia

Zarządzanie handlem w sieci sklepów – klucz do przewagi konkurencyjnej Zarządzanie handlem to obecnie jeden z najważniejszych obszarów strategicznych dla firm działających w środowisku wielokanałowym. W realiach silnej konkurencji, rosnących oczekiwań konsumentów oraz dynamicznego rozwoju technologii, umiejętność skutecznego zarządzania handlem staje się kluczowa dla utrzymania rentowności, budowania wartości marki i efektywnej ekspansji. Sieci handlowe, niezależnie od skali działalności, muszą rozwijać kompetencje w zakresie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.