Skuteczna rozmowa oceniająca

Ocena efektów pracy jest ważnym aspektem każdego dobrze prosperującego przedsiębiorstwa.

Korzyści płynące z dobrze przeprowadzonej oceny efektów pracy (rozmowy oceniającej) są niezmierzone i pozwalają na sprawną realizację celów firmy. Dziś skupimy się na tym, jak przeprowadzić tę rozmowę aby czerpać z niej same korzyści i uniknąć niepotrzebnych błędów.

Formuły rozmów są trzy, my skupimy się na zdecydowanie najbardziej skutecznej metodzie „problem solving”. Nacisk w niej stawiany jest na komunikację dwustronną, gdzie pracownik również jest wdrożony w tworzenie rozwiązań powstałych problemów. Szczególnie dobrze sprawdzi się ona w przedsiębiorstwach w których pracownicy współuczestniczą w procesie podejmowania decyzji.

W ramach przygotowania do spotkania należy ustalić termin korzystny dla obu stron na minimum siedem dni wcześniej.

Każda ze stron powinna przemyśleć wcześniej co chciałaby w danym temacie zakomunikować aby spotkanie było konkretne. Trzymajmy się tematu, pogadanki towarzyskie można zorganizować innym razem. No i przede wszystkim niech obie strony rozmawiają używając rozsądnych argumentów, a ocena niech podlega mierzalnym kryteriom.

Najlepiej zacząć od neutralnych tematów tak aby rozluźnić atmosferę.

Następnie przejdźmy do celu spotkania, przekazując rzetelną ocenę pracy ocenianego. Pozwólmy pracownikowi na ustosunkowanie się do poziomu realizacji zadań i przekazanie swojej samooceny. Rolą pracodawcy będzie w tej części jedynie nakierowywanie ocenianego tak aby sam zrozumiał, które obszary wymagają poprawy. Ocena efektów pracy ma na celu omówienie rozbieżności między stanem obecnym i pożądanym. Nie zapomnijmy ukazać mocnych i słabych stron pracownika.

Najtrudniejszy moment następuje właśnie teraz. Czas na komentarz pracownika, którego pod żadnym pozorem nie można przerywać. Zachęćmy pracownika do wyrażenia swoich oczekiwań w stosunku do zakładu. Skupmy się na konkretach i ucinajmy wszelką dyskusję o zabarwieniu emocjonalnym podczas oceny efektów pracy.

Nakierujmy pracownika na to aby sam zaproponował działania korygujące. Wyznaczmy wspólnie nowe zadania, pamiętając o wyznaczeniu terminu realizacji. Czekamy na pytania ocenianego. To jest moment w którym możemy wyjaśnić wszelkie wątpliwości co do firmy. Zapiszmy podjęte ustalenia aby o nich nie zapomnieć i cóż… Czekajmy na efekty.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Stres w pracy – jak sobie z nim radzić? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Stres stał się nieodłącznym towarzyszem wielu z nas. Zmaganie się z ciągłymi terminami, presją wyników i nieustannymi zmianami może być przytłaczające. Jednak odpowiednie strategie mogą pomóc nam nie tylko przetrwać, ale i prosperować w takim środowisku. W naszym wywiadzie rozmawiamy z trenerką Angeliką Kuczyńską, która na co dzień styka się z pracownikami, którzy mierzą się z wysokim poziomem stresu zawodowego. Zapraszamy do wywiadu, który może nie tylko zmienić podejście do pracy,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Podstawy planowania i organizacji transportu

Transport jest jednym z kluczowych sektorów gospodarki, który wpływa na rozwój społeczny i gospodarczy każdego kraju. Efektywny system transportowy umożliwia szybki przepływ osób i towarów, co jest niezbędne zarówno w kontekście lokalnym, jak i globalnym. Aby osiągnąć wysoką efektywność oraz adaptować się do ciągle zmieniających się warunków rynkowych i środowiskowych, konieczne jest stosowanie odpowiednich strategii planowania i organizacji transportu. Zrozumienie tych procesów jest istotne…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega zarządzanie flotą samochodową?

W obecnych czasach zarządzanie flotą samochodową stanowi jeden z kluczowych aspektów operacyjnych dla wielu firm, od małych przedsiębiorstw po międzynarodowe korporacje. Skuteczne zarządzanie flotą nie tylko umożliwia redukcję kosztów i zwiększenie wydajności, ale także odgrywa istotną rolę w zrównoważonym rozwoju i zwiększeniu bezpieczeństwa drogowego. Zarządzanie to nie ogranicza się tylko do koordynacji pojazdów i kierowców, ale obejmuje również strategiczne planowanie zakupów, utrzymanie pojazdów, a także ich sprzedaż…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.