Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby?

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby?

Pracownicy fizyczni, wykonujący swoje obowiązki w różnego typu zakładach przemysłowych czy magazynach, powinni zostać odpowiednio przeszkoleni do wykonywania przydzielonych im zadań. Mimo że wdrożenie ma tutaj nieco inny charakter niż w przypadku osób pracujących w biurach, to nadal należy zapewnić załodze odpowiednie wsparcie. Jest ono szczególnie ważne w pierwszych miesiącach zatrudnienia.

Dobre zaplanowanie oraz przeprowadzenie szkoleń pozwala na nie tylko na szybsze i bezbłędne wykonywanie obowiązków, ale też na integrację z zespołem oraz zbudowanie poczucia przynależności do firmy.

Teoretyczna wiedza czy praktyczne umiejętności? Na co postawić przy szkoleniu wstępnym do pracy?

Onboarding w firmie produkcyjnej to proces wdrożenia nowo zatrudnionych osób. Szczegółowe tematy, jakie będą poruszane, zależą od specyfiki danej branży. Jednak dla ułatwienia można posługiwać się uniwersalnym modelem. Takie podejście daje pewność, że zostaną omówione wszystkie najważniejsze kwestie. Warto zatem zaplanować moduły dotyczące:

  • obowiązujących procedur;
  • realizowanych celów oraz obowiązków;
  • kultury pracy w firmie;
  • wzajemnych relacji.

Kompleksowe szkolenie wdrożeniowe na produkcji nie ogranicza się zatem do przekazania informacji o obsłudze maszyn czy instrukcji działania na stanowisku pracy. Efektywny onboarding powinien skupiać się zarówno na kwestiach teoretycznych, dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstwa, jak i na praktycznych umiejętnościach, które są niezbędne do wykonywania codziennych obowiązków.

Warto zadbać o to, aby nie przytłaczać pracownika zbyt wieloma informacjami. Na samym początku dobrze jest poświęcić trochę czasu na sprawy organizacyjne, przedstawienie polityki firmy i kierunków jej rozwoju. Taka pigułka wiedzy pozwala lepiej dostosować się do obowiązujących standardów. Po tym można już przejść do przekazania bardziej szczegółowych danych dotyczących obowiązujących procedur oraz wykonywanych przez specjalistę obowiązków

Poza samą teorią, której poznanie jest niezbędne do tego, aby rozpocząć pracę, we wdrażaniu nowego pracownika dobrze sprawdza się też opiekun. Tę funkcję pełni zazwyczaj ktoś bardziej doświadczony, jednak nie musi to być bezpośredni przełożony. Taka osoba ma być przede wszystkim kimś, do kogo nowozatrudniony będzie mógł się zwrócić w każdej chwili z dodatkowymi pytaniami lub z prośbą o wyjaśnienie wątpliwości. W ten sposób we wdrożenie zostają zaangażowani pracownicy na różnych szczeblach, co daje szersze spojrzenie na funkcjonowanie całej organizacji.

Ile czasu zarezerwować na szkolenie nowych pracowników?

Na produkcji, gdzie ważna jest ciągłość procesu, każdy wakat wpływa na zaburzenie tego cyklu. To z kolei rodzi pośpiech i powoduje, że na szkolenie wstępne poświęca się zdecydowanie zbyt mało czasu. Jak poradzić sobie z tym wyzwaniem?

Najlepszym wyjściem będzie podzielenie całego procesu na etapy. Plan wstępnych szkoleń możesz rozpisać nawet na kilka miesięcy.

W pierwszych dniach – już po załatwieniu kwestii kadrowych i podpisaniu niezbędnych dokumentów – warto przejść do części szkoleniowej. Jednocześnie, zaraz po przekazaniu najważniejszych informacji pracownik może zapoznać się ze stanowiskiem pracy. Dzięki temu, po krótkim czasie będzie on w stanie pod okiem kogoś bardziej doświadczonego realizować swoje zadania w podstawowym zakresie.

Kolejne etapy onboardingu w firmie produkcyjnej powinny kłaść nacisk na przygotowanie do sprawnego i przede wszystkim bezbłędnego wykonywania obowiązków. Dlatego ważne jest stopniowe wdrażanie do podejmowania coraz bardziej skomplikowanych i złożonych zadań. Wielu przedsiębiorców podkreśla, że rzetelne szkolenie pracowników produkcji przyczynia się do lepszej wydajności pracy i zmniejszenia liczby reklamacji na gotowe produkty. To z kolei wpływa na budowanie pozycji marki.

Z sumiennie przeprowadzonym szkoleniem wdrożeniowym na produkcji wiąże się też kwestia bezpieczeństwa. Odpowiednio przygotowany pracownik wykonuje swoje zadania dokładnie i w sposób, który nie zagraża jego zdrowiu. To pozwala na uniknięcie różnych groźnych sytuacji. Tym samym firma nie naraża się na straty spowodowane długotrwałym zwolnieniem chorobowym lub niespodziewanymi problemami związanymi z niekompletnym stanem załogi.

Czy wystarczy szkolenie wdrożeniowe, aby pracownik poprawnie wykonywał swoje obowiązki?

Onboarding to jedynie pierwszy etap szkoleń, jakie powinien odbyć specjalista rozpoczynający pracę. Warto potraktować rozwój kompetencji jako stały element polityki firmy. Jasno określona ścieżka szkoleniowa może pomóc w budowaniu przywiązania pracownika do przedsiębiorstwa. Pokazuje bowiem, że pracodawca inwestuje w zatrudnionych. To z kolej może się przyczynić do rozwiązania problemu z dużą rotacją pracowników. Z tą kwestią zmaga się obecnie wielu przedsiębiorców.

Szkolenia na produkcji to nie tylko element podnoszący wydajność pracy. Warsztaty mogą być też okazją do spotkań w większym gronie i wymiany doświadczeń. To element budowania relacji między pracownikami na różnych szczeblach, który przyczynia się do lepszego zgrania całej grupy. Jest to szczególnie cenne w sytuacjach, gdy każda z osób jest odpowiedzialna za inny etap produkcji, a od jakości ich pracy zależy końcowy efekt.

Paulina Michalska

Brand Manager, odpowiedzialna za rozwój marki, pozyskiwanie klientów i strategię komunikacji. Skutecznie buduje wizerunek firmy, tworzy angażujące treści SEO i dba o spójność przekazu we wszystkich kanałach. Dzięki przemyślanym działaniom znacząco zwiększyła sprzedaż oraz liczbę zapytań ofertowych, wzmacniając pozycję marki na rynku.

dowiedz się więcej

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój, Wywiad

Efektywna komunikacja lidera z zespołem w sieci sklepów spożywczych. Wywiad z Pawłem Głowackim

Dlaczego komunikacja lidera w sklepie ma kluczowe znaczenie? Skuteczna komunikacja lidera z zespołem to jedna z kluczowych kompetencji zarządczych w środowisku handlu detalicznego. W branży, gdzie codzienność jest szybka, zadania zmienne, a relacje intensywne – to właśnie sposób rozmowy, przekazu i reakcji lidera wpływa na atmosferę pracy, motywację zespołu i jakość obsługi klienta. Od tego, jak lider mówi, słucha i reaguje, zależy nie tylko sprawność operacyjna…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.