Poznaj swoją grupę docelową – klucz do sukcesu

Opracowanie strategii marketingowej dla swojej firmy nie może obyć się bez swojego podstawowego elementu, a mianowicie określenia jaka jest Twoja grupa docelowa. Błędem wielu przedsiębiorców jest próba skierowania swojej oferty absolutnie do wszystkich. Tak się nie da! Dany przedmiot działalności, dany produkt może zainteresować tylko ściśle określoną grupę odbiorców i to na nich należy nakierunkować wszelkie podejmowane działania marketingowe. W jaki sposób ustalić naszą grupę docelową?

Czym właściwie jest grupa docelowa?

Grupa docelowa składa się z osób lub firm, do których zamierzamy skierować naszą ofertę. Inaczej mówiąc, są to te podmioty, które będą zainteresowane naszą działalnością – będą chcieli kupić proponowane przez nas produkty i usługi, dlatego warto o nich pomyśleć, konstruując strategię marketingową firmy. Co istotne, w grupie docelowej nie muszą znaleźć się wyłącznie ci, którzy skorzystają z naszych produktów. Jako przykład wystarczy podać taki produkt jak pieluchy. Nie tworzymy reklamy naszego produktu dla dzieci, które będą z nich korzystać, ale dla ich rodziców, którym zależy na produkcie tanim, delikatnym i miękkim dla ich pociechy, a jednocześnie praktycznym – nieprzepuszczalnym i łatwym do zakładania. Dlaczego skierowanie działań do konkretnej grupy docelowej jest ważne? Z uwagi na to, że jeśli produkt zyska aprobatę tej grupy, mamy szansę na zwiększenie sprzedaży i w konsekwencji większy zysk. To prosta zasada.

Jakie kryteria wziąć pod uwagę przy określeniu grupy docelowej?

Przystępując do określenia grupy docelowej, musimy przede wszystkim wziąć pod uwagę, że wszystkie osoby, które wejdą w skład tej grupy, posiadają określone, wspólne cechy. Jeżeli na przykład sprzedajemy specjalistyczny sprzęt sportowy, w naszej grupie docelowej znajdą się osoby interesujące się sportem wyczynowym. Dodatkowo, wskazując grupę docelową korzysta się z dodatkowych kryteriów – przede wszystkim geograficznych, demograficznych, psychograficznych oraz behawioralnych. Musimy odpowiedzieć sobie na pytania: skąd pochodzą nasi klienci (jaki to region, wieś czy miasto itd.), w jakim są wieku, czy to kobiety czy mężczyźni, jaki dochód osiągają, jakie mają wykształcenie, zawód, jaki styl życia prowadzą, jaką mają osobowość, jakie wartości wyznają, a także w jakich sytuacjach zdecydują się na zakup produktu, jakie cechy produktu będą dla nich atrakcyjne, jak często kupią dany produkt i tak dalej. W pewnym sensie zatem określamy klientów dwustronnie – od strony samego klienta i od strony produktu.

Szczegółowe badanie rynku

Określając grupę docelową należy zatem uprzednio przeprowadzić szczegółowe badanie rynku. Im dokładniejszy research, tym więcej informacji o naszych przyszłych klientach możemy uzyskać. Nie zaszkodzi przeprowadzić w tym celu kilku ankiet, rozmów z potencjalnymi odbiorcami produktu i tak dalej. Im dokładniejsze przygotowanie, tym większa szansa na marketingowy sukces. Precyzyjnie określając grupę docelową nie stracimy bowiem pieniędzy i czasu na reklamę, która nie odniesie żadnego skutku. Skierowana do właściwych osób będzie skuteczniejsza i bardziej dochodowa.

Przykładowy program szkolenia:

https://wartoszkolic.pl/szkolenia/szkolenia-sprzedazowe/180-sposoby-pozyskiwania-i-utrzymywania-klientow/

Artykuł, który może Cię zainteresować:

https://wartoszkolic.pl/szkolenia/jak-budowac-trwale-relacje-handlowe/

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.