Prawa i obowiązki pracodawców podczas zatrudniania obcokrajowców

Prawa i obowiązki pracodawców podczas zatrudniania obcokrajowców

Przepisy w naszym kraju szczegółowo regulują obowiązki pracodawcy w przypadku, gdy zatrudnia on obywateli innych państw. Z tego też powodu zarówno właściciele firm, jak i pracownicy działów HR, a także kadr w większych przedsiębiorstwach powinni orientować się w najważniejszych zagadnieniach. Zatrudnianie obcokrajowców wiąże się również z pewnymi prawami.

Zatrudnianie obcokrajowców – obowiązki pracodawców

Obowiązki pracodawców w sytuacji, gdy zatrudniają cudzoziemców z krajów trzecich to skomplikowany temat. Pracodawca ma obowiązki w zakresie między innymi:

  • sprawdzenia ważności dokumentów,
  • upewnienia się, że cudzoziemiec może wykonywać pracę na terytorium RP,
  • sformułowania pisemnej umowy z cudzoziemcem (jej rodzaj zawsze powinien być dostosowany do charakteru wykonywanej pracy)

Zasady, które dotyczą pracy obcokrajowców na terenie Polski zostały zawarte w wielu aktach prawnych (ustawach, a także rozporządzeniach). 29 stycznia 2022 roku pojawiły się kolejne przepisy, które znowelizowały niektóre ustawy, a także rozporządzenia dotyczące zatrudniania cudzoziemców. W wyniku konfliktu zbrojnego na Ukrainie wprowadzono także pewne udogodnienia w kwestii zatrudniania osób z tamtego regionu. Wszystkie te informacje skondensowane są w jednym szkoleniu z zakresu prawa pracy.

Prawa pracodawców podczas zatrudniania obcokrajowców

Najważniejsze prawa pracodawców dotyczą między innymi kierowania procesem pracy, a także ochrony mienia. Istnieje szereg zapisów dotyczących prawa do:

  • zatrudniania pracowników,
  • zwalniania pracowników,
  • wymierzania kar porządkowych,
  • wyróżniania i nagradzania,
  • dokonywania potrąceń z wynagrodzenia,
  • egzekwowania obowiązków,
  • dochodzenia od pracownika naprawienia szkody.

Pracodawców w Polsce, którzy zatrudniają cudzoziemców, dotyczą w kwestii praw podobne przepisy, jak w przypadku zatrudniania obywateli polskich. Z tą jednak różnicą, że samo zatrudnianie obcokrajowców stało się w roku 2022 znacznie prostsze. Aby dowiedzieć się więcej, warto wziąć udział w szkoleniu z zakresu prawa pracy.

Wiedza, której nabywcami stają się wszyscy adepci szkolenia dotyczy zarówno zatrudniania cudzoziemców z terenów Unii Europejskiej, jak i z pozostałych państw świata. Specjaliści, którzy prowadzą kursy doskonale orientują się w aktualnych przepisach i chętnie odpowiadają na kierowane do nich indywidualnie pytania.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z zarządzania stresem i emocjami pomogą w dużej firmie?

Presja, emocje i wyniki – dlaczego strategiczne podejście do szkoleń jest kluczowe w dużej firmie? Efektywna praca w dużej korporacji nie jest dziełem przypadku. Wymaga nie tylko kompetencji technicznych, ale przede wszystkim pracowników, którzy potrafią radzić sobie z presją. Właśnie dlatego coraz więcej menedżerów zadaje sobie pytanie: jak realnie wspierać swoje zespoły? Nie chodzi tu o jednorazowe wykłady motywacyjne, ale o strategiczne podejście…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z obsługi klienta wspierają rozwój sprzedaży w średnich firmach?

Szkolenia z obsługi klienta jako klucz do rozwoju sprzedaży w średnich firmach Skuteczny rozwój sprzedaży w średnich firmach zależy dziś nie tylko od jakości produktu czy ceny, ale przede wszystkim od poziomu obsługi klienta. W realiach, gdzie konkurencja jest o jedno kliknięcie dalej, to właśnie doświadczenie klienta (Customer Experience) staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na sprzedaż w średnich firmach. Wiele średnich przedsiębiorstw inwestuje w marketing, zapominając,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z komunikacji poprawiają relacje w zespole?

Dlaczego relacje w zespole są kluczowe dla biznesu? Firmy inwestują ogromne środki w nowe technologie, procesy i biura, często zapominając o najważniejszym spoiwie – relacjach międzyludzkich. Skuteczna współpraca nie jest dziełem przypadku. To wynik świadomego dbania o to, jak ludzie ze sobą rozmawiają. Złe nawyki komunikacyjne, niewypowiedziane frustracje i chaos informacyjny potrafią zniszczyć nawet najbardziej utalentowany zespół i fundamentalnie osłabić relacje w zespole. Właśnie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.