Przygotowanie do efektywnej rozmowy oceniającej – wskazówki

Rozmowa oceniająca może wyglądać bardzo różnie, zależnie od procedur obowiązujących w danej firmie. W większości przedsiębiorstw to jednak już rutynowy rytuał, który niewiele wnosi do funkcjonowania firmy. A szkoda, bo prawidłowo i skutecznie przeprowadzona rozmowa oceniająca może zmotywować pracownika do jeszcze lepszej pracy (o tym jak zwiększyć zaangażowanie pracownika pisaliśmy tutaj), a władzom firmy pomóc w znalezieniu potencjalnych problemów w jej funkcjonowaniu.

Jak się przygotować do rozmowy oceniającej?

Załóżmy jednak, że chcesz przełamać ten impas i przygotować się rzetelnie do rozmowy oceniającej. Jeśli to możliwe, wybierz się na jakieś szkolenie, które naświetli Ci temat i pomoże w ustaleniu, jakie będziesz miał podejście do takiej rozmowy. Liczne kursy mogą pomóc w opanowaniu sztuki przeprowadzania takich spotkań i jednocześnie pokazać, jak mogą one przebiegać. Gdy przyjdzie Ci w udziale zorganizować taką rozmowę oceniającą, przede wszystkim wyznacz sobie cele konwersacji z pracownikiem, zastanów się, na jakiej informacji zwrotnej Ci zależy i o czym chciałbyś wiedzieć. W ten sposób podczas rozmowy się nie zagubisz i nie będziesz miał poczucia, że nie wiesz, o czym teraz chcesz mówić.

Informacja dla pracownika

To nie sprawdzian w szkole podstawowej, a rozmowa oceniająca – i pracownik powinien o tym wiedzieć. Poinformuj go na minimum dwa tygodnie przed spotkaniem o zamiarze przeprowadzenia takiej konwersacji. Powiedz mu, jakiej wiedzy oczekiwałbyś od niego – które zakresy jego pracy czy funkcjonowania firmy Cię interesują. Jeśli chciałbyś sprawdzić wiedzę swojego podwładnego lub zapytać o coś, co wymagałoby paru godzin kompletowania dokumentów, również o tym uprzedź. Pracownik nie powie na przykład w ciągu minuty z głowy, ilu klientów obsłużył w danym roku czy jaki przychód w ten sposób wygenerował. Nie zapomnij także o sprawdzeniu jak podwładny odnajduje się w miejscu pracy i jak wyglądają jego stosunki służbowe ze współpracownikami.

Przygotuj pomieszczenie do rozmowy

Istotnym elementem rozmowy oceniającej jest przygotowanie miejsca spotkania. Nie powinna to być kawiarenka, w której pracownicy chodzą na lunch, ani też sala konferencyjna na sto osób, w której będziesz tylko Ty oraz Twój pracownik. Jednym słowem, nie powinny to być ani zbyt głośne przestrzenie, ani też zbyt duże. Nie powinny to też być pokoje, do których ktoś wpada co minutę z pytaniem np. o to, gdzie się podziały spinacze. To tylko dekoncentruje Ciebie oraz Twojego rozmówcę. Nie zapomnij także o tym, że sala, w której odbędzie się konwersacja, powinna być odpowiednio wyciszona, aby nikt nie mógł przypadkowo usłyszeć, w jaki sposób przebiega spotkanie.

Podczas rozmowy oceniającej

Staraj się trzymać planu rozmowy i poproś pracownika o zwięzłe oraz konkretne wypowiedzi. Nie przerywaj, jeśli ma coś ważnego do powiedzenia, ale poproś o to, aby nie odbiegał zbytnio od tematu. Zwracaj uwagę na to, co mówi podwładny, ale jeszcze bardziej zauważaj, czego nie mówi. Jeśli na przykład pracuje z dwiema osobami i chwali jedną z nich, a o drugiej nic nie wspomina, dopytaj, jak ocenia pracę danego człowieka. Jeśli, opowiadając o swoich osiągnięciach czy samoocenie, pomija aspekty, które uważasz za ważne, zapytaj, jak one wypadły w jego ocenie. Uściślaj kwestie, których nie do końca rozumiesz lub które wydają Ci się dziwne. Pamiętaj jednocześnie, że pracownik musi być przekonany, że szczerość mu się opłaci – inaczej cała rozmowa oceniająca nie ma sensu. Na bieżąco rób notatki.

Po rozmowie oceniającej postaraj się podsumować przebieg spotkania dla siebie i przeanalizować, czy coś mogło pójść lepiej. Wykonując raport z rozmowy oceniającej, pamiętaj, że prawdopodobnie zależą od niego czyjeś losy w firmie, dlatego potraktuj to zadanie poważnie.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w branży produkcyjnej?

Konflikty w branży produkcyjnej są nieuniknione i mogą wynikać z wielu przyczyn, takich jak stres związany z terminami, różnice kulturowe czy konkurencja o zasoby. Skuteczne zarządzanie tymi konfliktami jest kluczowe, ponieważ nie tylko wpływa na atmosferę pracy, ale również na produktywność i ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, organizacje muszą rozwijać strategie rozpoznawania, zapobiegania i rozwiązywania konfliktów. Ten artykuł ma na celu przedstawić…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak radzić sobie z obiekcjami klientów?

Współczesny rynek oferuje konsumentom niezliczoną ilość produktów i usług, stawiając przed przedsiębiorcami nie lada wyzwanie w zakresie przyciągania i utrzymywania uwagi klientów. W tym zatłoczonym środowisku, zdolność do efektywnego radzenia sobie z obiekcjami klientów staje się kluczową umiejętnością, która może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Obiekcje, często postrzegane jako bariery na drodze do sprzedaży, w rzeczywistości mogą być postrzegane jako okazje do pogłębienia relacji…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak pokonać bariery komunikacyjne w biznesie?

W środowisku biznesowym, gdzie efektywna komunikacja jest fundamentem nie tylko codziennego zarządzania, ale i strategicznego rozwoju, bariery komunikacyjne mogą mieć poważne konsekwencje. Różnice językowe, kulturowe, a także wyzwania technologiczne stoją na drodze do płynnej wymiany informacji i współpracy. Zrozumienie i przezwyciężenie tych barier staje się kluczowym zadaniem dla liderów i zespołów na każdym szczeblu organizacji, determinującym ich zdolność do osiągania celów biznesowych. W odpowiedzi…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.