Poznaj trzy rodzaje negocjacji i zacznij osiągać swoje cele!

W poszukiwaniu skutecznych technik negocjacyjnych bardzo często zapominamy, że nasz sukces nie zależy jedynie od siły wytoczonych argumentów, ale też od tego jaki rodzaj negocjacji podejmiemy. Wyróżniamy trzy rodzaje negocjacji, o tym który wybierzemy warto się nad tym zastanowić jeszcze zanim rozpoczniemy rozmowę. Jaki cel sobie stawiamy? Co chcemy osiągnąć? Czy jesteśmy w stanie osiągnąć to przy zachowaniu obopólnych korzyści? Odpowiedź na te pytania pozwala nam zakwalifikować negocjacje do jednej z trzech kategorii.

Przegrana – Przegrana

W wypadku tego typu negocjacji celem jest przegrana drugiej strony nawet kosztem własnych strat. Występuje najczęściej, gdy zwaśnione strony są ze sobą w konflikcie tak długo, że nie widzą innego sposobu na jego rozwiązanie i mają głębokie przekonanie, że nie są w stanie osiągnąć kompromisu. Przykładem może być strajk prowadzący do upadku firmy. Żadna ze stron nie otrzymuje w tym wypadku korzyści, a jedynie ponosi straty. Jest to rodzaj negocjacji, którego powinno się za wszelką cenę unikać.

Wygrana – Przegrana

Ten typ negocjacji preferują osoby posiadające przewagę nad partnerem. Można osiągnąć spore zyski, ale obie strony zdają sobie sprawę, że obejdzie się to kosztem dużych ustępstw drugiej strony. Prowadzenie takich negocjacji może być bardzo korzystne z ekonomicznego punktu widzenia, ale na dłuższą metę może ochłodzić nasze stosunki z polemistą. Nikt w końcu nie lubi być wykorzystywany i wieczne znajdowanie się po stronie przegranych skutecznie zniechęca do dalszych kontaktów.

Wygrana – Wygrana

Najtrudniejszy, ale długofalowo zdecydowanie najskuteczniejszy typ negocjacji. Strony na skutek wspólnego poszukiwania rozwiązań opartego na wzajemnym szacunku i zaufaniu dochodzą do podpisania kontraktu korzystnego dla obu stron. Żeby korzystać z tego rodzaju negocjacji trzeba umieć pozbyć się postawy roszczeniowej, a jednocześnie zachować asertywną. Ważne jest aby od początku nie ukrywać tego do czego dążymy i być gotowym na pewne ustępstwa w drodze kompromisu. Negocjacje te pomagają budować długotrwałe relacje między stronami i zachęcają do dalszej współpracy.

Po przeczytaniu tego artykułu powinieneś znać trzy rodzaje negocjacji oraz w zdecydowanie bardziej świadomy sposób podejmować negocjacje. Jeśli natomiast interesują cię najskuteczniejsze techniki negocjacyjne zapraszamy na nasze szkolenia podczas których poznasz je od podszewki.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak efektywna komunikacja z zespołem wpływa na dobrostan psychiczny całej załogi? – wywiad z Pawłem Głowackim

Komunikacja, która buduje bezpieczeństwo – fundament zdrowego zespołu Współczesne zespoły funkcjonują w dynamicznym i często wymagającym środowisku, gdzie nieustanna zmiana, presja wyników i napięcia interpersonalne stają się codziennością. W takich warunkach jakość komunikacji nie jest już tylko kwestią sprawnej wymiany informacji – staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na psychologiczne bezpieczeństwo, zaangażowanie i dobrostan pracowników. Umiejętność prowadzenia rozmów, zadawania pytań, słuchania…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem systemu CRM w sieci handlowej – relacja ze szkolenia

Rola CRM w sieci handlowej w budowaniu przewagi rynkowej Współczesna sprzedaż detaliczna nie może funkcjonować skutecznie bez odpowiedniego wsparcia technologicznego. Jednym z kluczowych elementów, które wpływają na rozwój, lojalność klientów oraz wzrost sprzedaży, jest skuteczne zarządzanie relacjami z klientem. W dobie cyfrowej transformacji, systemy CRM w sieci handlowej stają się nieodzownym narzędziem codziennej pracy. Ich rola nie ogranicza się jedynie do gromadzenia danych, ale obejmuje całościowe…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Strategiczne zarządzanie handlem w sieci sklepów – relacja ze szkolenia

Zarządzanie handlem w sieci sklepów – klucz do przewagi konkurencyjnej Zarządzanie handlem to obecnie jeden z najważniejszych obszarów strategicznych dla firm działających w środowisku wielokanałowym. W realiach silnej konkurencji, rosnących oczekiwań konsumentów oraz dynamicznego rozwoju technologii, umiejętność skutecznego zarządzania handlem staje się kluczowa dla utrzymania rentowności, budowania wartości marki i efektywnej ekspansji. Sieci handlowe, niezależnie od skali działalności, muszą rozwijać kompetencje w zakresie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.