Poznaj trzy rodzaje negocjacji i zacznij osiągać swoje cele!

W poszukiwaniu skutecznych technik negocjacyjnych bardzo często zapominamy, że nasz sukces nie zależy jedynie od siły wytoczonych argumentów, ale też od tego jaki rodzaj negocjacji podejmiemy. Wyróżniamy trzy rodzaje negocjacji, o tym który wybierzemy warto się nad tym zastanowić jeszcze zanim rozpoczniemy rozmowę. Jaki cel sobie stawiamy? Co chcemy osiągnąć? Czy jesteśmy w stanie osiągnąć to przy zachowaniu obopólnych korzyści? Odpowiedź na te pytania pozwala nam zakwalifikować negocjacje do jednej z trzech kategorii.

Przegrana – Przegrana

W wypadku tego typu negocjacji celem jest przegrana drugiej strony nawet kosztem własnych strat. Występuje najczęściej, gdy zwaśnione strony są ze sobą w konflikcie tak długo, że nie widzą innego sposobu na jego rozwiązanie i mają głębokie przekonanie, że nie są w stanie osiągnąć kompromisu. Przykładem może być strajk prowadzący do upadku firmy. Żadna ze stron nie otrzymuje w tym wypadku korzyści, a jedynie ponosi straty. Jest to rodzaj negocjacji, którego powinno się za wszelką cenę unikać.

Wygrana – Przegrana

Ten typ negocjacji preferują osoby posiadające przewagę nad partnerem. Można osiągnąć spore zyski, ale obie strony zdają sobie sprawę, że obejdzie się to kosztem dużych ustępstw drugiej strony. Prowadzenie takich negocjacji może być bardzo korzystne z ekonomicznego punktu widzenia, ale na dłuższą metę może ochłodzić nasze stosunki z polemistą. Nikt w końcu nie lubi być wykorzystywany i wieczne znajdowanie się po stronie przegranych skutecznie zniechęca do dalszych kontaktów.

Wygrana – Wygrana

Najtrudniejszy, ale długofalowo zdecydowanie najskuteczniejszy typ negocjacji. Strony na skutek wspólnego poszukiwania rozwiązań opartego na wzajemnym szacunku i zaufaniu dochodzą do podpisania kontraktu korzystnego dla obu stron. Żeby korzystać z tego rodzaju negocjacji trzeba umieć pozbyć się postawy roszczeniowej, a jednocześnie zachować asertywną. Ważne jest aby od początku nie ukrywać tego do czego dążymy i być gotowym na pewne ustępstwa w drodze kompromisu. Negocjacje te pomagają budować długotrwałe relacje między stronami i zachęcają do dalszej współpracy.

Po przeczytaniu tego artykułu powinieneś znać trzy rodzaje negocjacji oraz w zdecydowanie bardziej świadomy sposób podejmować negocjacje. Jeśli natomiast interesują cię najskuteczniejsze techniki negocjacyjne zapraszamy na nasze szkolenia podczas których poznasz je od podszewki.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej – relacja ze szkolenia

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej to zadanie wymagające przemyślanej strategii i zaangażowania na wielu poziomach organizacji. Proces ten jest kluczowy dla zapewnienia wysokiej jakości nauczania, badań naukowych oraz efektywnego zarządzania i administracji. W erze globalizacji i ciągłych zmian technologicznych, uczelnie stają przed wyzwaniem nie tylko przyciągnięcia, ale i utrzymania wykwalifikowanych specjalistów, którzy będą w stanie przyczynić się do rozwoju instytucji i jej misji. Efektywne budowanie…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości - relacja ze szkolenia

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości to postać kluczowa dla sprawnego funkcjonowania każdej nieruchomości, niezależnie od jej przeznaczenia. To właśnie od jego umiejętności zarządczych, kompetencji technicznych i zdolności do efektywnego komunikowania się z zespołem oraz klientami zależy bezpieczeństwo, stan techniczny oraz wartość rynkowa obiektu. Dlatego też rola ta wymaga ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności, aby sprostać dynamicznie zmieniającym się wyzwaniom rynku nieruchomości. W…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie i współpraca w salonie samochodowym – relacja ze szkolenia

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji, kluczowym elementem sukcesu każdego salonu samochodowego jest nie tylko znajomość najnowszych trendów i technologii, ale także skuteczne zarządzanie oraz budowanie zespołu zdolnego do wyjątkowej współpracy. W odpowiedzi na te potrzeby, zostaliśmy wybrani, aby zorganizować szkolenie skierowane do menedżerów i pracowników jednego ze znanych w Polsce salonów samochodowych. Szkolenie miało na celu nie tylko rozwój umiejętności zarządczych, ale również wzmocnienie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.