Rola komunikacji wewnętrznej w procesie kształtowania wizerunku firmy

W pogoni za klientem wiele firm skupia się na prowadzeniu efektywnych działań reklamowych i marketingowych. Właściciele przedsiębiorstw często jednak zapominają, że potencjał firmy opiera się na komunikacji pomiędzy pracownikami. Częstokroć powstają „kolosy na glinianych nogach” i właśnie drobne potknięcia na etapie komunikacji prowadzi do upadku firmy. W obecnych czasach, gdzie mamy do czynienia z szybkim tempem zmian gospodarczych i społecznych, solidna komunikacja wewnętrzna stanowi o sukcesie organizacji. Ten właśnie rodzaj komunikacji odpowiada za dobrze poinformowaną i zespoloną obsadę firmy.

Cele komunikacji wewnętrznej

Komunikacja wewnętrzna polega na aktywnej wymianie informacji pomiędzy pracownikami w obrębie przedsiębiorstwa. Ten rodzaj komunikacji ma duży wpływ na kształtowanie dobrego wizerunku firmy. Poprzez usprawnienie przekazu następuje wzrost zaangażowania pracowników, identyfikacja personelu z organizacją oraz wzrost lojalności w stosunku do firmy. Ważnym efektem komunikacji wewnętrznej jest dobry przepływ informacji pomiędzy pracownikami – daje to efekt w postaci skonsolidowania zespołu. Dzięki sprawnej komunikacji wewnętrznej pracownicy identyfikują się z firmą – z jej misją i wizją. Personel odczuwa odpowiedzialność za stan firmy oraz skuteczność zespołu. Uzyskanie takiego efektu jest możliwe, gdy zachodzi spójność pomiędzy informacjami, jakie otrzymują pracownicy, a sytuacją przedsiębiorstwa i zamierzeniami zarządu lub kierownictwa. Idealnym stanem jest, gdy działania osób kierujących przedsiębiorstwem są zgodne z komunikatami, jakie docierają do pracowników, a wszelakie decyzje zarządu są realizowane zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami

Do góry, w dół i w poziomie – komunikacja w firmie

Strefa komunikowania się w firmie jest zależna od kierunku komunikacji. Można się komunikować w górę – do i od przełożonego; w dół – do i od podwładnego; w poziomie – pomiędzy członkami grupy. Nadanie porządku w komunikacji pozwala na uściślenie oczekiwań oraz na wyznaczenie niezbędnych umiejętności. Każdy kierunek, pomimo różnych perspektyw, ma podobne zadania, ponieważ uwzględnia przekaz informacji, jej odbiór, umacnianie relacji, koordynację działań, rozwiązywanie problemów w zakresie współdziałania pomiędzy zespołami. Warto korzystać ze wszystkich możliwych narzędzi komunikowania się w firmie, należy jednak pamiętać, że zadowalający efekt można osiągnąć po dokładnym opracowaniu komunikatów co do ich zawartości merytorycznej, jak i formalnej. Niezwykle ważne jest też przekazanie w odpowiednim czasie.

Szkolenia z obszaru komunikacji wewnętrznej

Warto i należy szkolić z komunikacji wewnętrznej zarówno siebie jak i pracowników, ponieważ sprawnie działająca komunikacja usprawnia funkcjonowanie firmy i buduje pozytywny wizerunek marki. Szkolenia dla pracowników oraz osób zajmujących się obsługą klienta podniosą efektywność komunikacji interpersonalnej. Uczestnictwo w takich warsztatach będzie też świetnym ćwiczeniem dla umiejętności świadomego zarządzania samym sobą i zbudowania prawidłowych relacji w zespole pracowniczym, zarówno w dziale, jak i w całym przedsiębiorstwie.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym – jak skutecznie zarządzać przez komunikację?

Rola rozmów menadżerskich w biurze finansowym Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym to nie tylko narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim klucz do budowania zaufania wśród podwładnych, efektywnej współpracy i realizacji celów biznesowych. W dynamicznym środowisku finansowym, gdzie codziennością są liczby, wyniki i cele operacyjne, rozmowy menadżerskie stają się przestrzenią do wymiany informacji, rozwijania pracowników oraz szybkiego reagowania na zmiany. To właśnie poprzez rozmowy menedżerowie mogą skutecznie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.