Spotkania firmowe - totalna strata czasu? Marcin Grzelak radzi

Prawie 90% procent uczestników spotkań firmowych śni na jawie, a prawie ¾ pracuje – ale nad zupełnie czymś innym, jedynie udając, że uczestniczy w dyskusji. Czy spotkania firmowe marnują więcej czasu pracowników niż wszystkie inne biurowe „rozpraszacze”?

Badanie poświęcone pracy w grupach przeprowadzone przez University of Arizona przynosi niezbyt optymistyczne wnioski odnośnie spotkań firmowych. W samych Stanach Zjednoczonych codziennie odbywa się ich ponad 11 milionów. Większość z nich to … strata czasu. 9 z 10 godzin tygodniowo, które na spotkaniach spędzają na przykład menedżerowie, jest zupełnie bezproduktywnych.

U nas bywa podobnie. Andrzej, pracownik działu IT w jednej z warszawskich firm narzeka, że podczas każdego ze spotkań dotyczących wdrożenia nowego projektu nudzi się jak mops: – Zerkam na zegarek i czekam aż szef skończy swoje przemówienie. Potem muszę zostawać w pracy po godzinach, aby wyrobić się z bieżącą pracą. Badania pokazują także, że im młodsze pokolenie pracowników, tym gorsze ma zdanie o spotkaniach w pracy.

Czy aby pracować efektywnie powinniśmy odwołać wszystkie nasze spotkania firmowe? A może są sposoby, aby znienawidzone przez wielu długie dyskusje prowadzące donikąd przynosiły zamierzony efekt?

Marcin Grzelak, coach i właściciel firmy Warto Szkolić przekonuje, że da się zorganizować spotkanie grupowe tak, by było efektywne.

W pierwszej kolejności należy zastanowić się czy spotkanie w większej grupie jest konieczne.  Czasami lepiej spotkać się tylko z poszczególnymi członkami działu, a o wynikach pracy poinformować pozostałą część zespołu notatką ze spotkania – twierdzi coach.

Przed każdym spotkaniem koordynator zespołu powinien przygotować i rozesłać uczestnikom agendę, czyli plan określające cel, miejsce, termin narady, zarys projektu, proponowane tematy do dyskusji. – Ważne, by w agendzie znalazła się też sugestia, by uczestnicy przesłali jeszcze przed spotkaniem swoje uwagi. Dzięki temu będą mieli poczucie, że ich wnioski są równie ważne co postulaty koordynatora i chętniej będą zabierać głos podczas spotkania, a także angażować się w proces – mówi Marcin Grzelak.

By spotkanie było atrakcyjne i motywujące uczestników do współpracy, można sięgnąć po różne formy pracy, np. burzę mózgów, prace w podgrupach, prezentacje.

A jakich błędów należy unikać? Oto kilka rad Marcina Grzelaka:

Nie zapraszaj na spotkanie zbyt wielu osób, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. Spotkanie w wąskim gronie przynosi zdecydowanie lepsze rezultaty.
Nie przeciągaj spotkania w nieskończoność. Zaczynaj i kończ zebrania punktualnie. Pilnuj też czasu poświęconego na poszczególne wątki, bo możesz nie zdążyć z omówieniem wszystkich istotnych punktów
Jeśli spotkanie ma trwać dłużej (np. 4-5 godzin), nie prowadź go bez przerwy. W przeciwnym razie znudzeni prelekcją uczestnicy zaczną wychodzić ze spotkania lub – w najlepszym razie – nie zapamiętają nawet połowy przedstawionych kwestii.
Spotkanie musi zakończyć się jakąś konkluzją. Bez konstruktywnych wniosków, większość zaproszonych gości uzna, że twój wywód był jałowy.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie projektami i efektywna komunikacja w stowarzyszeniu – relacja ze szkolenia

Znaczenie komunikacji i współpracy w działalności stowarzyszeń Zarządzanie projektami i efektywna komunikacja stanowią fundament skutecznego działania organizacji pozarządowych. Współpraca w zespole, planowanie projektów i umiejętność jasnego przekazywania informacji decydują o tym, czy inicjatywy społeczne osiągną zamierzone rezultaty. Dobrze zaplanowana komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna wzmacnia spójność działań, motywację członków oraz pozytywny wizerunek organizacji w otoczeniu społecznym. Nasza firma została poproszona przez…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Przygotowywanie firmy produkcyjnej do zmian w środowisku pracy wynikających z wdrożenia rozwiązań z zakresu zielonej transformacji – relacja ze szkolenia

Wprowadzenie do idei zielonej transformacji w firmie produkcyjnej Zielona transformacja to dziś jeden z najważniejszych procesów, które kształtują przyszłość przemysłu. Wdrażanie działań proekologicznych, ograniczenie emisji CO₂, poprawa efektywności energetycznej oraz odpowiedzialne gospodarowanie surowcami stanowią podstawę nowoczesnego i zrównoważonego biznesu. W tym kontekście zielona transformacja w firmie produkcyjnej nie jest już jedynie odpowiedzią na wymogi regulacyjne, ale świadomym wyborem strategicznym, który buduje przewagę…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Przeciwdziałanie zjawisku greenwashingu w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Świadoma komunikacja środowiskowa jako klucz do zaufania klientów Współczesny rynek coraz mocniej zwraca uwagę na kwestie ekologiczne, a konsumenci coraz częściej wybierają marki, które działają w sposób odpowiedzialny i transparentny. Niestety, dynamiczny rozwój trendów proekologicznych przyniósł również zjawisko nieuczciwej komunikacji, znane jako greenwashing. To właśnie dlatego temat przeciwdziałania greenwashingowi w firmie produkcyjnej staje się coraz ważniejszy dla przedsiębiorstw, które…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.