Stres i wypalenie zawodowe – jak sobie z nimi radzić?

Stres i wypalenie zawodowe to zagadnienia, które często pojawiają się w środowisku pracowniczym w praktycznie każdej możliwej branży. Przyczyny stresu i idącego za nim wypalenia zawodowego mogą być różne. Ważne jest jednak to, że można im skutecznie przeciwdziałać. W jaki sposób? O tym kilka słów w artykule poniżej.

Czym właściwie jest stres?

Stres to rodzaj napięcia psychicznego i fizycznego, wywołującego dyskomfort. Przekładając to na język medyczny, stres jest rodzajem reakcji chemicznej, związanej z uwalnianiem adrenaliny i noradrenaliny. Spotykamy się z nim na co dzień w różnych dziedzinach życia. Obcowanie ze stresem jest zatem naturalne i normalne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy zaczyna on dominować i przejmować nad nami kontrolę. W przestrzeni zawodowej taki długotrwały stres może przełożyć się nawet na wypalenie zawodowe.

Pokonywanie presji w życiu zawodowym

Najczęstszym powodem stresu w życiu zawodowym jest zbyt duża presja ze strony otoczenia. W obecnym świecie stałym elementem pracy w każdej możliwej branży są wykresy efektywności pracowników, mierniki ich wydajności. To wszystko powoduje, że ulegamy “wyścigowi szczurów”. Pracujemy coraz więcej, intensywniej, co przekłada się na wzrost poziomu stresu. Do tego dochodzą konflikty ze współpracownikami (równie zestresowanymi), co w kumulacji przeradza się w ogromną, tykającą bombę. Wystarczy drobna iskra, aby nastąpił wybuch, który spowoduje wypalenie zawodowe pracownika.

Czym właściwie jest wypalenie zawodowe?

Wypalenie zawodowe to odpowiedź organizmu na silny stres, związany z wykonywaną pracą. Najczęściej ulegają mu osoby, pełniące funkcje kierownicze oraz te, które mają stały kontakt z innymi ludźmi. W grupie największego ryzyka są zatem nauczyciele, pielęgniarki, lekarze, psycholodzy, pedagodzy i tak dalej. Można mówić o trzech podstawowych symptomach wypalenia zawodowego: wyczerpaniu emocjonalnym i utracie wiary we własne możliwości zawodowe, obojętność na potrzeby innych pracowników, poczucie bezsensu i cynizm, a także negatywna samoocena pracownika, przeżywanie lęków o przyszłość i stabilność pracy, poczucie winy i krzywdy.

Jak nie dojść do stanu wypalenia w pracy?

Głównym czynnikiem “pchającym” pracownika w stronę wypalenia zawodowego jest stres. Ważne jest zatem aby wiedzieć w jaki sposób nim zarządzać, jakie działania profilaktyczne podejmować oraz jakie metody walki będą skuteczne. Przy czym strategia działania w tym zakresie musi być opracowywana indywidualnie, z uwzględnieniem warunków pracy konkretnej osoby. Być może zasadna okaże się technika redukcji napięć Colina Sissona, relaksacja, twórcza wizualizacja, medytacja, ćwiczenia izomeryczne, trening Jacobsena, ćwiczenie Echa lub Samokontrola, pozwalające na zwiększenie kontroli nad emocjami, ćwiczenie Desiderata, wzmacniające pozytywne myślenie. Istnieje wiele możliwości.

Szkolenia – jak radzić sobie ze stresem?

Stres i wypalenie zawodowe stały się w ostatnich latach swoistymi chorobami cywilizacyjnymi. Coraz więcej osób walczy z tego typu problemami. Właśnie dlatego specjaliści Warto Szkolić, wychodząc naprzeciw potrzebom osób zmagających się z problemem stresu, stworzyli unikalne szkolenia, przybliżające ten problem. Przekazujemy naszym kursantom wiedzę na temat tego czym jest stres, w jaki sposób powstaje, jakie są jego skutki, czym jest wypalenie zawodowe, a także w jaki sposób należy z tymi zjawiskami walczyć. Dodatkowo nasze szkolenia zawierają praktyczne ćwiczenia, wspomagające walkę ze stresem i uczące w jaki sposób zarządzać własną pracą, aby była ona skuteczna i bezstresowa.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.