Szkolenia sprzedażowe - jak zminimalizować straty i zapasy?

W sklepie spożywczym ogromną rolę odgrywa odpowiednie zarządzanie. W grę wchodzą bowiem zagadnienia, takie jak magazynowanie towarów oraz minimalizacja strat. Spore znaczenie ma także odpowiedni dobór marży. W zdobyciu cennej wiedzy pomogą szkolenia sprzedażowe, które prowadzimy.

Szkolenia sprzedażowe — zapasy w sklepie spożywczym

Zapasy to tak naprawdę pieniądze. Idealnie, gdy na półkach są jak najkrócej. Wielu właścicieli sklepów spożywczych zastanawia się nad tym, jaka powinna być odpowiednia ich ilość. Chodzi przecież o to, aby nie było ani braków, ani tak zwanych stopów. Odpowiednie zarządzanie sklepem to między innymi umiejętność zaspokajania potrzeb klientów bez konieczności przeładowania przestrzeni lokalu towarem. Przyjmuje się, że optymalna rotacja produktów ogólnospożywczych z lekką domieszką drobnego AGD trwa około 14 dni. Oznacza to, że przez mniej więcej 2 tygodnie produkty mogą być obecne na hali sprzedażowej. Zarządzanie sklepem to, jak wspomnieliśmy również zarządzanie zapasem.

Omawiając to zagadnienie, trzeba pamiętać o zasadzie Pareto. 80% obrotu jest zatem generowane przez stosunkowo niewielką część wszystkich rodzajów produktów. Robienie zapasów na towarach, które szybko rotują, nie generuje zatem strat. To zwyczajne zamrażanie pieniędzy, którego można nauczyć się na naszych warsztatach. Prowadzimy bowiem szkolenia sprzedażowe z zakresu między innymi zarządzania sklepem. Dzięki nabytym umiejętnościom możesz szybko podnieść rentowność swojego biznesu.

Szkolenia dla sprzedawców — straty w sklepie

Straty w sklepie spożywczym można podzielić na:

  • generowane przez sprzedawców,
  • generowane przez klientów.

Te pierwsze związane są z wyżej wymienionym zapasem. Jeżeli towaru jest zbyt dużo i nie można dłużej trzymać go na półce, pojawia się problem. Właśnie z tego powodu każdy sprzedawca powinien stosować zasadę FIFO. W sprzedaży podejście FIFO oznacza technikę składowania produktów zgodną z zasadą „pierwsze przyszło, pierwsze poszło”. Specyfika magazynowanego towaru wymusza bowiem kontrolę okresu jego przechowywania.

Dla handlowców w branży spożywczej spore znaczenie ma także kwestia przyjęć. Na świeżym asortymencie, takim jak na przykład: warzywa, owoce oraz mięso często pojawiają się straty. Dlatego też od samego początku tak ważna jest odpowiednia prezentacja towaru. Pozwala to uniknąć strat i zmaksymalizować zyski sklepu. Tej akurat techniki sprzedaży możesz nauczyć się na naszych szkoleniach z merchandisingu.

Szkolenia sprzedażowe – zarządzanie sklepem i marżą

Proces nakładania marży musi być poparty analizą. Dawno minęły już czasy, gdy na konkretne grupy asortymentowe wszystkie sklepy nakładały określoną odgórnie marżę. Podstawową zasadą jest, że musi ona pokryć koszty utrzymania firmy, a także zapewnić zysk dla sklepu. Aktualnie najbardziej cenione podejście to zarządzanie marżą w ramach grup asortymentowych. Podzielić można je między innymi na niskomarżowe — wrażliwe cenowe, środek oraz produkty impulsowe. Trzeba również odpowiedzieć sobie na pytanie, co daje największy zysk. Na niektórych towarach zarabiasz bowiem dzięki marży, a na niektórych dzięki liczbie zakupów. Wszystkie te umiejętności nabędziesz w ramach szkoleń dla sprzedawców z zakresu między innymi zarządzania sklepem. W Warto Szkolić prowadzi je na przykład uznany w całym kraju ekspert w dziedzinie handlu Robert Staszkiewicz.

Zarządzanie sklepem — rozmowa z dostawcą lub podniesienie marży

Warto wziąć produkty od dostawcy i sprawdzić, ile ważą po pozbyciu się opakowania. Różnica może zaskakiwać. Jeżeli widzisz, że Twoja firma notuje na tym spore straty, działaj. Aby sklep nie tracił sporych pieniędzy, możesz porozmawiać z dostawcą. Drugim rozwiązaniem jest zrekompensowanie tego poprzez podniesienie marży. Sztukę negocjacji z kontrahentami także można opanować dzięki doświadczeniu i ćwiczeniom.

Szkolenia dla sprzedawców — podsumowanie

W pracy sklepu bardzo ważne jest minimalizowanie strat, zarządzanie marżą, a także zapasami. Dla handlowców w branży spożywczej aspekty te mają ogromną wartość. Firmy, które generują spore straty i nie są w stanie ich odrobić, po prostu upadają. Na szczęście istnieje możliwość rozwoju i czerpania wiedzy oraz umiejętności od cenionych ekspertów. Na szkoleniach Warto Szkolić poznasz nie tylko techniki minimalizowania strat, ale również kompleksowo zapoznasz się z podstawami prowadzenia sklepu spożywczego. Umiejętności, które są wymagane, aby zwiększać rentowność firmy, możesz nabyć na naszych szkoleniach sprzedażowych. Pamiętaj również o tym, że w wielu przypadkach możesz skorzystać z dofinansowań z Unii Europejskiej. Serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty!

Paulina Michalska

Brand Manager, odpowiedzialna za rozwój marki, pozyskiwanie klientów i strategię komunikacji. Skutecznie buduje wizerunek firmy, tworzy angażujące treści SEO i dba o spójność przekazu we wszystkich kanałach. Dzięki przemyślanym działaniom znacząco zwiększyła sprzedaż oraz liczbę zapytań ofertowych, wzmacniając pozycję marki na rynku.

dowiedz się więcej

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój, Wywiad

Efektywna komunikacja lidera z zespołem w sieci sklepów spożywczych. Wywiad z Pawłem Głowackim

Dlaczego komunikacja lidera w sklepie ma kluczowe znaczenie? Skuteczna komunikacja lidera z zespołem to jedna z kluczowych kompetencji zarządczych w środowisku handlu detalicznego. W branży, gdzie codzienność jest szybka, zadania zmienne, a relacje intensywne – to właśnie sposób rozmowy, przekazu i reakcji lidera wpływa na atmosferę pracy, motywację zespołu i jakość obsługi klienta. Od tego, jak lider mówi, słucha i reaguje, zależy nie tylko sprawność operacyjna…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.