Techniki radzenia sobie z trudnym klientem

Wszyscy ich znamy. Głośni, opryskliwi, wszystkowiedzący albo wręcz przeciwnie. Trudni klienci zdarzają się w każdej branży. Jak bronić się przed najpopularniejszymi typami? Przejdźmy do pierwszego z nich.

Histeryk – (głośny, płaczliwy, rozżalony, panikarz)
W kontakcie z histerykiem najważniejsze to zachować spokój. Pozwólmy się mu wykrzyczeć, gdy znajdzie ujście dla swoich emocji, współpraca z nim będzie dużo łatwiejsza. Następnie przejmijmy odpowiedzialność za rozwiązanie problemu i rozpocznijmy działanie od razu.

Dyktator – (zawsze wie jak powinno być, jest ekspertem, ma znajomych)
Nic tak nie łechce ego dyktatora jak docenienie jego wiedzy i doświadczenia. Warto zaznaczyć w jak wielu sytuacjach jego sugestie byłyby najlepszym możliwym rozwiązaniem zanim dodamy, że w tym konkretnym przypadku warto jednak posłużyć się innym.

Agresywny – (straszący, szantażujący, przeklinający)
Starcie z agresywnym klientem powinno opierać się na asertywności. Najpierw zapytajmy się, czy w jakiś sposób uraziliśmy klienta i jeśli tak to przeprośmy. W przypadku braku reakcji prosimy o milszą rozmowę. Następnie już żądamy, by klient wyrażał się inaczej. Ostatecznie poinformujmy klienta, że jeśli nie zmieni podejścia będziemy musieli zrezygnować z pomocy mu. Ważne jest to aby wykonywać wszelkie czynności, które mówimy, że wykonamy.

Egocentryk – (zniecierpliwiony, tylko on się liczy)
Egocentryk potrzebuje docenienia. Zapewnijmy go, że zajmiemy się nim najszybciej, jak to możliwe, ale przypominając, że sam również nie chciałby aby przerywano jego obsługę dla kogoś spoza kolejności. Bardzo dobrze wpłynie na niego, jeśli zapytamy go o nazwisko i będziemy się nim do niego zwracać.

Pasożyt – (chce dostać więcej niż mu się należy)
Gdy obsługujemy pasożyta powołujmy się na procedury. Zaznaczmy, że próbowaliśmy je dla niego ominąć, ale po kontakcie z przełożonym okazało się, że nie ma takiej możliwości. Klient powinien docenić indywidualne podejście i nasze starania.

Każdy klient zasługuje na fachową obsługę. Dobry pracownik potraktuje każdy z powyższych typów jako wyzwanie, a nie powód do złorzeczeń. Jeśli uważacie, że jakiś typ został niedostatecznie opisany lub chcecie poznać wiele uniwersalnych metod wspomagających obsługę, zapraszamy do zapoznania się z ofertą naszych szkoleń na których dowiecie się zdecydowanie więcej.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Doradca klienta – kim jest, co go cechuje i jak wygląda jego praca?

Doradca klienta – kim jest, co go cechuje i jak wygląda jego praca? Wiele osób zastanawia się, kim tak naprawdę jest doradca klienta. Polecane oferty pracy, które wyświetlają się użytkownikom mediów społecznościowych, często wskazują, że poszukiwany jest pracownik na takie stanowisko. Dobry doradca klienta to skarb dla firmy, która sprzedaje produkty lub usługi. Jednak kim jest doradca klienta? Jak powinien się prezentować?…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej