Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Teorie X i Y, czyli ciemna i jasna strona zarządzania - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

Teorie X i Y, czyli ciemna i jasna strona zarządzania

Istnieje wiele różnych teorii motywacji, stosowanych w zarządzaniu. Istnieje jednak jedna, która stanowi bazę dla budowania relacji i traktowania pracowników. Została ona stworzona przez amerykańskiego psychologa społecznego, Douglasa McGregora.

Teorie X i Y to podejścia, które zawierają założenia dotyczące postawy podwładnych wobec pracy oraz wynikające z nich wskazówki z zakresu zarządzania i motywowania personelu. Należy zaznaczyć, że podejścia te całkowicie się od siebie różnią.

Podstawowym założeniem teorii X jest przekonanie o tym, iż pracownicy są z natury leniwi i niechętni do pracy, a do działania zachęcić ich może wyłącznie wynagrodzenie. Podejście zakłada także, że podwładni nie są zdolni do samodzielnego i kreatywnego działania i gorliwie unikają jakiejkolwiek odpowiedzialności, a ich praca winna być poddawana bieżącej i skrupulatnej kontroli na każdym poziomie.

Z tego też powodu teoria X optuje za silnie zhierarchizowanym i autorytarnym systemem zarządzania, w którym nie ma miejsca na pochwały i nagrody. W przypadku błędów należy zatem znaleźć winnego i odpowiednio go ukarać. Menedżer w tym podejściu jest nieufny wobec pracowników i całkowicie samodzielnie organizuje ich pracę, nie pozostawiając miejsca na indywidualność.

Zupełnie odmienna teoria Y głosi, że podwładni mogą lubić swoją pracę i chętnie podejmują się wykonywania samodzielnych i ambitnych zadań. Są także w stanie podejmować odpowiedzialność oraz się z niej wywiązywać. Jeśli pracownicy nie są tłamszeni przez kadrę zarządzającą, mogą wykazać się kreatywnością podczas realizowania wyzwań zawodowych.

Menedżer wyznający teorię Y nie powinien więc nakładać na pracowników ścisłego rygoru, aby pozostawić miejsce dla ich indywidualności i własnej inicjatywy. Dba za to o stworzenie warunków i atmosfery pracy, która wspierają wykorzystanie i rozwój potencjału podwładnych. Podejście to zakłada bowiem, że czynnikiem motywującym pracownika jest satysfakcja, jaką odczuwa z pracy. Dlatego tak ważne jest, aby umożliwić mu nieskrępowane dążenie do samorealizacji.

Teoria Y cechuje się większą efektywnością, gdyż postuluje szacunek wobec pracownika oraz zaufanie w jego możliwości. Zauważa i wspiera potencjał pracownika oraz umożliwia jego rozwój.

Menedżer w teorii X, który nadmiernie kontroluje podwładnych stwarza zagrożenie dla atmosfery w zespole. Pracownicy są stłamszeni oraz zastraszeni. Dochodzi do realizacji samospełniającej się przepowiedni: menedżer uważa, że podwładni są leniwi i nie nadają się do ambitnych zadań, a co za tym idzie ściśle ich kontroluje. W efekcie pracownicy faktycznie stają się wycofani i nie przykładają się do swoich obowiązków Tylko że nie wynika to z ich osobistych słabości, a z słabości systemu zarządzania.

Choć wydaje się, że teoria X jest raczej echem zamierzchłych czasów, to nadal jest stosowana przez menedżerów w niektórych firmach. Dlatego warto pamiętać, że dobry menedżer to ten, który potrafi wydobyć z pracowników ich mocne strony.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Sztuczna inteligencja w logistyce: Zyskaj przewagę dzięki AI

Czy kiedykolwiek stanąłeś przed kluczową decyzją biznesową w logistyce, której wynik nie był do końca jasny? Nie jesteś sam. Optymalizacja podejmowanych decyzji w warunkach niepewności to wyzwanie, z którym mierzą się organizacje w całej branży logistycznej. Ale co by było, gdyby istniał sposób, aby podejmować lepsze decyzje, nawet kiedy przyszłość jest niepewna? Przyjrzyjmy się, jak nowoczesne badania i sztuczna inteligencja w logistyce rewolucjonizują podejście do podejmowania…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak AI Kształtuje Naszą Rzeczywistość? Poznaj Przyszłość AI

Przyszłość AI niesie ze sobą obietnicę świata, w którym sztuczna inteligencja przenika każdy aspekt naszego życia. Od rewolucji w opiece zdrowotnej i edukacji po transformację przemysłu dzięki AI—technologiczne innowacje mają potencjał, by uczynić wysokiej jakości usługi dostępnymi dla wszystkich. W erze, w której przedsiębiorcy napędzają innowacje, warto zastanowić się, jak AI kształtuje naszą rzeczywistość i jakie możliwości otwiera przed nami w kontekście przyszłości…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

7 najlepszych szkoleń AI: Sprawdź których potrzebujesz!

Najlepsze szkolenia AI – czego uczą? W dzisiejszych czasach sztuczna inteligencja (AI) jest jednym z najważniejszych narzędzi wspierających rozwój firm, a szkolenia z tego zakresu stają się niezbędne dla osób i organizacji chcących w pełni wykorzystać jej możliwości. Najlepsze szkolenia AI obejmują szeroki zakres tematyczny, dostarczając uczestnikom praktycznych umiejętności i wiedzy. Mogą koncentrować się na efektywnym wykorzystywaniu chatu GPT, projektowanie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.