W pułapce manipulacji – jak pracować z osobą, która stara się przejąć nad Tobą władzę?

Każdy z nas spotkał się lub ma do czynienia na co dzień z osobą, która za wszelką cenę stara się przejąć władzę nad innymi, lubi dominować, chce maksymalnie kontrolować przestrzeń wokół siebie. W jaki sposób radzić sobie z takimi ludźmi? W jaki sposób egzystować w pracy z manipulantem? O tym kilka słów w artykule poniżej

Broń manipulacji

Manipulacja polega na silnym wywieraniu wpływu na inną osobę poprzez zniekształcanie jej punktu widzenia i wymuszanie określonego zachowania. Skutkiem takiego działania jest całkowite przejęcie kontroli nad drugą osobą, wbrew jej woli. Współpraca z manipulantem może mieć opłakane skutki. Niejednokrotnie prowadzi bowiem do wypalenia zawodowego, ogromnego stresu, depresji i innych chorób psychicznych.

Jak działa manipulant?

Manipulant charakteryzuje się ściśle określonymi cechami. Przede wszystkim ma niesamowitą zdolność wykrywania słabości, niedoskonałości, ułomności innych ludzi, które natychmiast wykorzystuje w celu uzyskania psychicznej przewagi nad swoją “ofiarą”. Działa bardzo przebiegle, przekonując inną osobę do wyrzeczenia się swoich wartości, do określonego zachowania. Manipulant uwielbia dominację. Ta przewaga nad innymi doprowadza natomiast “ofiary” do psychicznego i nawet fizycznego wyniszczenia, szczególnie w środowisku pracy.

Jak przeciwdziałać manipulacji?

Przede wszystkim należy wyznaczyć pewne ramy, granice. Jeżeli będziemy świadomi swoich praw i możliwości, dużo łatwiej będzie nam przeciwdziałać ewentualnym naruszeniom. Pamiętajmy, że jako ludzie mamy prawo wyrażania swoich uczuć i emocji, mamy prawo do własnych priorytetów, równego traktowania, godziwego wynagrodzenia i tak dalej. To niby banały, ale nie można o nich zapominać. Poza tym manipulatora warto “trzymać na dystans”. Nie warto z taką osobą wchodzić w jakiekolwiek relacje, ponieważ wykorzystuje ona szczególnie te momenty, w których się otwieramy. Ważną cechą w walce z manipulacją jest również asertywność. Sztuka mówienia “nie” może się przydać w wielu codziennych sytuacjach. Należy także nauczyć się odpierania ataków manipulanta. Klasycznym przykładem są sytuacje, w których próbuje on obwinić nas za pewne zdarzenia. Takie uwagi przyjmujmy spokojnie, a jednocześnie szczegółowo weryfikujmy, czy rzeczywiście ma to uzasadnienie.

Walcz z emocjonalnym dyktatorem

Niejednokrotnie zgłaszają się do nas osoby, które mają problemy z manipulującymi współpracownikami lub kierownictwem. Na szczęście posiadamy w swoim zespole specjalistów z zakresu psychologii i coachingu, którzy opracowali unikalny program szkolenia z zakresu radzenia sobie ze stresem w pracy i kontrolowania emocji. Pokazujemy naszym kursantom jak zachowywać się w sytuacjach konfliktowych i trudnych, uświadamiamy im znaczenie własnych emocji oraz opanowanie technik ułatwiających kontrolowanie stresu, a także wskazujemy jak radzić sobie z osobami, które starają się przejąć nad nami władzę. Zapraszamy do lektury relacji ze szkolenia “Asertywność i ochrona przed manipulacją” Chcesz poznać szczegóły? Napisz do nas!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.