W pułapce manipulacji – jak pracować z osobą, która stara się przejąć nad Tobą władzę?

Każdy z nas spotkał się lub ma do czynienia na co dzień z osobą, która za wszelką cenę stara się przejąć władzę nad innymi, lubi dominować, chce maksymalnie kontrolować przestrzeń wokół siebie. W jaki sposób radzić sobie z takimi ludźmi? W jaki sposób egzystować w pracy z manipulantem? O tym kilka słów w artykule poniżej

Broń manipulacji

Manipulacja polega na silnym wywieraniu wpływu na inną osobę poprzez zniekształcanie jej punktu widzenia i wymuszanie określonego zachowania. Skutkiem takiego działania jest całkowite przejęcie kontroli nad drugą osobą, wbrew jej woli. Współpraca z manipulantem może mieć opłakane skutki. Niejednokrotnie prowadzi bowiem do wypalenia zawodowego, ogromnego stresu, depresji i innych chorób psychicznych.

Jak działa manipulant?

Manipulant charakteryzuje się ściśle określonymi cechami. Przede wszystkim ma niesamowitą zdolność wykrywania słabości, niedoskonałości, ułomności innych ludzi, które natychmiast wykorzystuje w celu uzyskania psychicznej przewagi nad swoją „ofiarą”. Działa bardzo przebiegle, przekonując inną osobę do wyrzeczenia się swoich wartości, do określonego zachowania. Manipulant uwielbia dominację. Ta przewaga nad innymi doprowadza natomiast „ofiary” do psychicznego i nawet fizycznego wyniszczenia, szczególnie w środowisku pracy.

Jak przeciwdziałać manipulacji?

Przede wszystkim należy wyznaczyć pewne ramy, granice. Jeżeli będziemy świadomi swoich praw i możliwości, dużo łatwiej będzie nam przeciwdziałać ewentualnym naruszeniom. Pamiętajmy, że jako ludzie mamy prawo wyrażania swoich uczuć i emocji, mamy prawo do własnych priorytetów, równego traktowania, godziwego wynagrodzenia i tak dalej. To niby banały, ale nie można o nich zapominać. Poza tym manipulatora warto „trzymać na dystans”. Nie warto z taką osobą wchodzić w jakiekolwiek relacje, ponieważ wykorzystuje ona szczególnie te momenty, w których się otwieramy. Ważną cechą w walce z manipulacją jest również asertywność. Sztuka mówienia „nie” może się przydać w wielu codziennych sytuacjach. Należy także nauczyć się odpierania ataków manipulanta. Klasycznym przykładem są sytuacje, w których próbuje on obwinić nas za pewne zdarzenia. Takie uwagi przyjmujmy spokojnie, a jednocześnie szczegółowo weryfikujmy, czy rzeczywiście ma to uzasadnienie.

Walcz z emocjonalnym dyktatorem

Niejednokrotnie zgłaszają się do nas osoby, które mają problemy z manipulującymi współpracownikami lub kierownictwem. Na szczęście posiadamy w swoim zespole specjalistów z zakresu psychologii i coachingu, którzy opracowali unikalny program szkolenia z zakresu radzenia sobie ze stresem w pracy i kontrolowania emocji. Pokazujemy naszym kursantom jak zachowywać się w sytuacjach konfliktowych i trudnych, uświadamiamy im znaczenie własnych emocji oraz opanowanie technik ułatwiających kontrolowanie stresu, a także wskazujemy jak radzić sobie z osobami, które starają się przejąć nad nami władzę. Zapraszamy do lektury relacji ze szkolenia “Asertywność i ochrona przed manipulacją” Chcesz poznać szczegóły? Napisz do nas!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać czasem w biznesie? – praktyczny przewodnik

Dlaczego zarządzanie czasem w pracy to fundament sukcesu w biznesie? Współczesny biznes wymaga od nas coraz więcej: lepszych wyników, szybszych decyzji, większej elastyczności. W takim środowisku zarządzanie czasem w pracy staje się nie tyle przydatną umiejętnością, co podstawą efektywności i zdrowego funkcjonowania. Właściwe gospodarowanie czasem wpływa na wszystko: od jakości realizowanych projektów, przez poziom stresu, po rozwój kariery zawodowej. Jeśli chcesz osiągać ambitne cele,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak wykorzystać potencjał social mediów w firmie ochroniarskiej? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Social media w branży ochroniarskiej – szansa czy ryzyko? Social media w branży ochroniarskiej odgrywają dziś kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy – równie istotną, co skuteczność działań w terenie. Współczesny rynek usług ochrony wymaga nie tylko profesjonalizmu w realnym świecie, ale także przemyślanej obecności w przestrzeni online. Media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, umożliwiając tworzenie wizerunku opartego na zaufaniu,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Wyzwania marketingu cyfrowego w firmie transportowej – relacja ze szkolenia

Marketing cyfrowy w firmie transportowej – spojrzenie na komunikację online z nowej perspektywy Marketing cyfrowy to dziedzina, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W dynamicznie rozwijającym się środowisku biznesowym obecność w przestrzeni internetowej to nie tylko nowoczesność – to fundament skutecznego zarządzania relacjami z klientem, przewagą konkurencyjną oraz sposobem na zwiększenie przychodów. Firmy transportowe, niezależnie od swojej wielkości, muszą zrozumieć, że marketing cyfrowy w firmie transportowej nie jest…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.