W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Marketing sensoryczny, czyli skuteczny mix bodźców

Atmosfera panująca w sklepie może przyciągnąć lub odstraszyć  daną grupę klientów. Dzięki marketingowi sensorycznemu możemy sprawić, że potencjalni nabywcy poczują się w naszym sklepie jak w domu, będą chętnie do niego wracać i zostawiać w nim coraz więcej pieniędzy. Bardzo istotne jest jednak, by tego narzędzia nie traktować wybiórczo – spójne podejście do każdego ze zmysłów jest podstawą do stworzenia skutecznego miksa marketingowego.
Na co zwrócić szczególną uwagę?

Dobrze dobrane bodźce sprawiają, że klienci czują się w naszym sklepie komfortowo. Szybciej podejmują decyzję dotyczące zakupów. Identyfikują się z konkretną marką, dlatego po jakimś czasie wracają do tego samego sklepu. Wszak „Proszę pana, ja jestem umysł ścisły. Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem. Po prostu…”

Rodzaje bodźców, które kreują atmosferę w sklepie:

  • Bodźce wizualne. Wzrok to zmysł, na którym człowiek polega najbardziej. Odpowiedni dobór kolorów, natężenie światła sprawi, że czujemy się odprężeni lub wręcz przeciwnie – zmotywowani i gotowi do działania.
  • Bodźce dźwiękowe. Działają one podobnie do wizualnych. Nad doborem muzyki do konkretnego punktu debatują wieloosobowe zespoły fachowców.
  • Bodźce zapachowe. To wciąż nowość na polskim rynku. A przecież nie od dziś wiadomo, że dobrze dobrany zapach potrafi wywołać bardzo silne emocje, przywołać wspomnienia ukryte głęboko w naszej podświadomości. Nic dziwnego, że w sklepach spożywczych rozpościera się aromat świeżego pieczywa. To właśnie ten zapach kojarzy nam się ciepłem domowego ogniska, a jednocześnie bardzo pobudza nasz apetyt. Dzięki temu klienci są w dobrym nastroju i kupują więcej.
  • Bodźce dotykowe. Warto zadbać także o dotyk, który jest bodaj najbardziej niedocenianym przez merchandiserów zmysłem. Możliwość dotknięcia, przymierzenia danego towaru sprawia, że klient jest bardziej skłonny do dokonania zakupu. Równie ważna jest odpowiednia temperatura i wentylacja w sklepie. Klient, któremu jest za gorąco czuje się rozdrażniony. Chce jak najszybciej opuścić sklep. Zatem spada prawdopodobieństwo, że dokona jakiegokolwiek zakupu.
  • Zmysł smaku. Za jego pomocą również można wpływać na klienta. Dobre sklepy spożywcze bardzo często organizują przeróżne degustacje swoich towarów. Nic dziwnego – zmysł smaku bardzo silnie oddziałuje na naszą podświadomość. Ponadto w tym przypadku działa tak zwana zasada wzajemności. Klienci, którzy otrzymują niewielką próbkę towaru za darmo, podświadomie uważają, że powinni w jakiś sposób odwzajemnić gest sklepowi – dlatego częściej decydują się na dokonanie zakupu.

Tylko odpowiednio dobrana kompozycja bodźców sprawi, że atmosfera w sklepie będzie sprzyjała dokonywaniu zakupów. Jeśli chcemy się dowiedzieć jak tego dokonać, należy bacznie obserwować grupę naszą grupę docelową i w razie potrzeby na bieżąco wprowadzać wszelkie niezbędne zmiany. Pomocne może okazać się również szkolenie eksperckie – zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynamy swoją przygodę z marketingiem sensorycznym.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne?

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne? Kursy online cieszą się z roku na rok coraz większą popularnością. W dobie pandemii wiele osób przekonało się, że bezpośredni kontakt nie jest koniecznością ani w pracy, ani w szkole. Nowe umiejętności można nabywać oraz rozwijać również za pomocą internetowego szkolenia. Uczestnik nabywa wtedy w pełni realną wiedzę. Poniżej wskażemy Ci, skąd…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Jaki wpływ na gospodarkę ma wojna panująca na Ukrainie?

Jaki wpływ na gospodarkę ma wojna panująca na Ukrainie? Gdy 24 lutego 2022 roku cały świat obiegła informacja o rozpoczęciu konfliktu zbrojnego na Ukrainie, nikt nie spodziewał się, że skutki rosyjskiej agresji będą tak dalekosiężne. Dziś wiemy już, że będziemy zmagać się z nimi jeszcze przez wiele lat. Wciąż nie wiadomo, kiedy wojna będzie miała swój kres. W dzisiejszym artykule omówiony zostanie wpływ…
dowiedz się więcej