W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Reguła prawej ręki

Sztuka ekspozycji towaru rządzi się swoimi ogólnymi zasadami, które przydatne są dla praktycznie każdego sprzedawcy, niezależnie od branży. Wspominaliśmy już o nich kilka razy, m.in. TUTAJ. Przestrzeganie szeregu podstawowych zasad pozwala nam uniknąć rażących błędów w projektowaniu przestrzeni handlowych (o najczęściej występujących błędach piszemy TUTAJ).

Jedną z podstawowych zasad aranżowania ekspozycji jest reguła prawej ręki. Opiera się ona na bardzo prostym fakcie, że zdecydowana większość populacji klientów jest praworęczna. Fakt ten nadaje kierunek naszej percepcji oraz w dużym stopniu determinuje sposób poruszania się po sklepie.

Ważnym przejawem reguły prawej ręki jest sposób patrzenia na towary. Przestrzeń po prawej stronie będzie obdarzona uwagą w pierwszej kolejności, dlatego warto po prawej stronie eksponować promocje i specjalne okazje. Jednocześnie należy pamiętać, że przy próbie ogarnięcia wzrokiem dużej przestrzeni, np. całego sklepu wzrok klienta będzie podążał od lewej strony do prawej (zgodnie z wyuczonym kierunkiem czytania).

Wiedzę o preferencji prawej strony przez klientów można wykorzystać przy próbie promocji konkretnych towarów. Jeśli chcemy przyciągnąć uwagę klienta do produktu powinniśmy umieścić go po prawej stronie od lidera danej branży. Lider branży sam w sobie przyciąga uwagę, a umieszczając promowane towary po jego prawej stronie zwiększamy prawdopodobieństwo, że zainteresujemy nimi klienta.

Po lewej stronie można zatem umieścić produkty, po które klient i tak raczej sięgnie, niezależnie od ich usytuowania. Do takich towarów należą: pieczywo, nabiał i inne tzw. artykuły pierwszej potrzeby.

Regułą prawej ręki wyznacza także kierunek poruszania się konsumentów po sklepie. Klienci zdecydowanie wolą kierować się w prawą stronę od wejścia. Zataczając pętlę dookoła sklepu w trakcie zakupów, również możemy spodziewać się, że proces ten odbędzie się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Warto uwzględnić tą informację podczas planowania ułożenia półek, stołów ekspozycyjnych i towarów.

Reguła prawej ręki jest też ważną wskazówką podczas planowania usytuowania kas. Najlepiej aby znalazły się one możliwie z prawej strony lub w miejscu zakończenia pętli ruchu, odbywającej się w kierunku prawej strony. Takie umiejscowienie kasy zwiększa prawdopodobieństwo, że klient w trakcie zakupów zapozna się z większą ilością oferowanych po drodze do kasy produktów. Dzięki temu doprowadzamy do powiększenia jego koszyka zakupowego.

Reguła prawej ręki to zasada tyleż prosta, co funkcjonalna. Zapoznanie się z nią oraz jej zastosowanie pozwala w łatwy sposób eksponować konkretne towary, przyciągać uwagę do aktualnych promocji, a także zwiększać ogólną sprzedaż. Dobrze zastosowana reguła umożliwia nam sterowanie ruchem i percepcją klientów, a co za tym idzie świadome oddziaływanie na wzrost sprzedaży.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne?

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne? Kursy online cieszą się z roku na rok coraz większą popularnością. W dobie pandemii wiele osób przekonało się, że bezpośredni kontakt nie jest koniecznością ani w pracy, ani w szkole. Nowe umiejętności można nabywać oraz rozwijać również za pomocą internetowego szkolenia. Uczestnik nabywa wtedy w pełni realną wiedzę. Poniżej wskażemy Ci, skąd…
dowiedz się więcej