Wirtualna rzeczywistość, jako narzędzie rozwoju biznesu

Rozwój technologii informatycznej jest dziś widoczny dosłownie na każdym kroku. Nasze telefony, to dziś tak naprawdę minikomputery, pozwalające na surfowanie po sieci, w każdym miejscu i o każdym czasie. Takie założenia jeszcze 3 dekady temu były czystym science fiction, jednakże dziś są naszą rzeczywistością. Co więcej, technologia jest w stanie skutecznie stymulować rozwój gospodarki i poszczególnych jej sektorów, dlatego najnowsze osiągnięcia z dziedziny cyfryzacji mają duże przełożenie na biznes. W niniejszym tekście przedstawimy korzyści, jakie wirtualna rzeczywistość może przynieść biznesowi.

Czym jest wirtualna rzeczywistość?

Rozwój gier komputerowych doskonale pokazuje, że współczesne metody projektowania gier pozwalają na tworzenie wirtualnych światów. Te światy doskonale symulują nasz realny świat. Poziom immersji w niektórych produkcjach jest tak wysoki, że bardzo łatwo jest uwierzyć w realność świata przedstawionego. Warto podkreślić jednocześnie, iż wirtualna rzeczywistość nie jest tematem, który połączony jest tylko i wyłącznie z branżą elektronicznej rozrywki, ponieważ cyfrowymi światami coraz mocniej zaczynają się interesować hegemoni nowoczesnych technologii, tacy jak Facebook (dziś Meta).

Doskonałym tego przykładem może być Metaverse zapowiedziany przez Zuckerberga w październiku 2021. Otóż jest to wirtualna rzeczywistość, w której użytkownicy mogą wchodzić w interakcję z innymi użytkownikami, a także pracować, wspólnie grać i kupować wirtualne dobra. Idea metawersum szybko ogarnęła mainstream, zaś samą koncepcją zainteresowały się największe światowe marki, co pokazuje, że temat ten ma ogromny potencjał.

Wirtualna rzeczywistość w biznesie — jakie korzyści niesie taka koncepcja?

Jedną z najważniejszych składowych biznesu jest kontakt z drugim człowiekiem. Dlatego też wszelkie rozwiązania technologiczne ułatwiające nam konwersację z partnerami biznesowymi i klientami, pozytywnie wpływają na firmę i przedsiębiorstwo.

Świetnie widoczne jest to na przykładzie telefonów komórkowych i social mediów. Wynalazki te są z nami od 2 dekad (social media od około dekady). Jednakże dziś nikt nie wyobraża sobie wykonywania swoich służbowych czynności bez pomocy telefonu, czy wiadomości na Messengerze, czy e-mailu. Technologia na stałe wkroczyła w świat biznesu, ponieważ skraca dystans pomiędzy ludźmi i pozwala na jeszcze prostszą i bardziej efektywną komunikację.

Jeśli chodzi o sposoby wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w biznesie, to najczęściej przytaczanym przykładem są oczywiście biznesowe spotkania w metawersum. Dzięki immersji, która zapewniają gogle VR, wideokonferencje przestaną być sztywnymi rozmowami przed ekranami komputerów. Dzięki goglom VR będziemy widzieli swoim rozmówców zaraz obok nas, co przyczyni się do lepszej interakcji pomiędzy poszczególnymi uczestnikami spotkania.

Czy VR to przyszłość biznesu?

Wirtualna rzeczywistość całkowicie zmieni to, w jaki sposób postrzegamy spotkania służbowe, szkolenia, webinary i wszystkie inne formy interakcji z drugim człowiekiem za pośrednictwem sieci. Wyobraźmy sobie kilka przykładowych scenariuszy tego, w jaki sposób VR może wpłynąć na biznes i dlaczego jest to rewolucja porównywalna do wprowadzenia na szeroką skalę telefonów komórkowych:

  • Szef wysyła do swoich pracowników wiadomość o nadchodzącym spotkaniu. Firma działa w trybie hybrydowym, dlatego niektórzy pracownicy oddaleni są o setki kilometrów od siedziby firmy. Meeting w VR zaczyna się o ustalonej godzinie. Szef wie, że cały zespół stoi właśnie przed poważnym zadaniem, które wykonywane jest dla jednego z ważniejszych klientów. Wie także, że jego pracownicy są zestresowani, dlatego przypomina sobie firmowy wyjazd integracyjny do Grecji — wszyscy świetnie się wtedy bawili. Postanawia skonfigurować conference room nie jako tradycyjny firmowy model sali meetingowej, ale wybiera setting w greckim stylu. Pracownicy są zaskoczeni, rozmawiając przy stole konferencyjnym i jednocześnie słysząc szum morza i delikatne odgłosy morskiej bryzy. Całe spotkanie przebiega w luźnej atmosferze, zaś pracownicy swoją motywacją i chęcią działania pchają cały projekt mocno do przodu.
  • Kolejny przykład. Designer chce pokazać inwestorowi wstępny projekt wykończenia biura. Wysyła klientowi zaproszenie do VR, aby wspólnie spojrzeli na projekt. Klient loguje się i wita go już będący na miejscu designer. Po krótkiej pogadance postanawiają powoli przejść się po wszystkich pomieszczeniach, żeby uzgodnić najważniejsze szczegóły. Inwestor ma kilka zastrzeżeń, ale projekt wyraźnie przypadł mu do gustu. Wystarczy kilka chwil, aby przenieśli się na ławeczkę w nowojorskim Central Parku i przy akompaniamencie odgłosów Wielkiego Jabłka dogadali szczegóły budżetu przedsięwzięcia.

To oczywiście tylko z niektórych możliwości wirtualnej rzeczywistości w biznesie, ponieważ technologia VR cały czas mocno się rozwija. Co więcej, powstaje coraz większa ilość pomysłów na to, w jaki sposób wykorzystywać wirtualną rzeczywistość w biznesie.

Nie da się ukryć, że w VR drzemie ogromny potencjał, który z pewnością będzie wyraźnie widoczny w przeciągu następnych lat. Możliwość jeszcze lepszego kontaktu i interakcji z partnerami biznesowymi sprawiają, że być może już niedługo biznesowy VR stanie się po prostu standardem.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.