Wystąpienia publiczne – jak poradzić sobie ze stresem? Porady prosto od naszej trenerki

Pamiętacie Państwo wywoływanie do tablicy w szkole? Większość z nas nie pałała zbytnią chęcią do sprawdzenia swojej wiedzy i to na oczach całej klasy. Niejeden z nas odgrażał się w myślach: jak tylko skończę szkołę, to już nigdy więcej nie wystąpię publicznie! No cóż, rzeczywistość zawodowa udowadnia, jak bardzo się myliliśmy: bo przecież, aby rozwijać coraz lepszy produkt, dostarczać coraz lepszych usług, kluczowa jest cyrkulacja informacji i wymiana wiedzy – w gronie własnego teamu, działu, a czasem nawet całej firmy.

Do wystąpień publicznych trzeba się więc przyzwyczaić. A jak polubić wystąpienia publiczne? Jak radzić sobie ze stresem, który jest z nimi niewątpliwe związany? I jakie błędy wystąpienia publiczne najczęściej generują? Na te pytania odpowie nasza trenerka prowadząca szkolenia z zakresu wystąpień publicznych, Katarzyna Zych – zapraszamy do lektury.


 

Katarzyna Zych

Specjalista ds. komunikacji marketingowej i public relations, socjolog z wykształcenia.  Wykładowca komunikacji interpersonalnej i umiejętności przywódczych. W naszej firmie prowadzi szkolenia z zakresu marketingu, wystąpień publicznych i rozwoju osobistego. W sumie na salach szkoleniowych spędziła już 10 000 godzin. Trenerka podczas spotkań korzysta z bogatego doświadczenia zawodowego w branży marketingowej.

 


Wystąpienia publiczne. Najczęstsze błędy

Przypomnijmy sobie te mniej udane wystąpienia publiczne. Czy jesteśmy w stanie sobie przypomnieć, dlaczego nie poszło ono tak, jak sobie zakładaliśmy? Zacznijmy od tych, które najłatwiej nam wyeliminować:

  • IMPROWIZACJA – sprawdza się tylko podczas koncertów rockowych 😉 Nawet artyści StandUp są perfekcyjnie przygotowani do swoich wystąpień, dodając jedynie wrażenie improwizowania. Spiszmy w punktach to, co chcemy powiedzieć przy każdym slajdzie i zapamiętajmy, tak żeby nie musieć co pięć minut zerkać do notatek. Bo z rytmu wystąpienia można nas bardzo łatwo wytrącić: niech będzie to choćby zaskakujące pytanie ze strony odbiorców, oznaki znużenia na jednej lub drugiej twarzy. A wtedy łatwo o zgubienie wątku i widoczną dla odbiorców utratę kontroli nad swoją wypowiedzią – gwałtowne obniżenie zainteresowania, a co gorsza zaufania do przekazywanej przez nas wiedzy gwarantowane.
  • BRAK WCZEŚNIEJSZEGO SPRAWDZENIA SPRZĘTU AUDIOWIZUALNEGO. Sprawdzenie jest konieczne, stres związany z wystąpieniem publicznym jest już wystarczający, nie potrzebujemy dodatkowych niespodzianek. Awaria sprzętu, czy nieumiejętność włączenia np. rzutnika (!) rzutuje na nasz wizerunek profesjonalisty i osoby odpowiedzialnej – osoby, której warto słuchać.
  • SPÓŹNIENIE W STYLU DIWY – Ci, którzy przyszli nas posłuchać chcą, aby okazać im szacunek, nie przyszli obejrzeć gwiazdy, ale eksperta.

Wyżej wymienionych błędów możemy uniknąć poprzez odpowiednie przygotowanie. Jednak równie często prelegenci muszą zmierzyć się z trudnościami, których wychwycenie nie jest już tak intuicyjne – potrzebna jest wiedza dotycząca komunikacji interpersonalnej: werbalnej i niewerbalnej. Można ją zdobyć szybko, poprzez szkolenie, lub wolniej, poprzez osobisty dobór lektury i indywidualne wykonywanie ćwiczeń. My zachęcamy do wyboru pierwszej opcji, bo taka nauka nie tylko zajmuje mniej czasu, ale również daje możliwość sprawdzenia się w praktyce, pod okiem trenera, który na bieżąco wychwyci i podpowie jak skorygować najważniejsze błędy.

Jak polubić wystąpienia publiczne?

Pani Katarzyna Zych udziela zaskakująco prostej rady: zamiast zastanawiać się jak ukryć nasze zdenerwowanie, czy jak je ograniczyć poprzez dobre przygotowanie, na samym początku musimy … polubić siebie w roli prelegenta. Zaskakujące? Jeżeli się zastanowimy, to nie tak bardzo. No bo przecież gdy na naszej  twarzy pojawi się spokój, kiedy z uśmiechem będziemy odpowiadać na pytania słuchaczy to i odbiór naszego wystąpienia będzie korzystny (oczywiście pod warunkiem odpowiedniego przygotowania merytorycznego…).

No dobrze, ale jak to zrobić? Nasza trenerka tłumaczy:

O jakich inspiracjach tu mowa? Choćby nasz telefon:

Jak radzić sobie ze stresem?

Zdenerwowanie, zaschnięte gardło, pocenie dłoni – są to zupełnie naturalne reakcje organizmu człowieka w sytuacji poprzedzającej wystąpienie publiczne. To przecież chwila, w której wystawiamy się na opinię innych, odkrywamy się. Czy wiecie Państwo, że nawet doświadczony prelegent, aktor, muzyk – wszyscy przed wejściem na scenę odczuwają nagły przypływ adrenaliny? Jednak mają one sprawdzone sposoby na kontrolowanie emocji: nie duszą ich, ale zamieniają je w pozytywną mobilizację. O innej pomocnej metodzie mówi nasza trenerka, pani Katarzyna Zych:

Pani Katarzyna tłumaczy również, że w pokonaniu stresu związanego z wystąpieniami publicznymi bardzo ważne jest zastanowienie się nad jego przyczynami – część z nich to kwestie typowe dla ogółu społeczeństwa, jednak inne wynikają już z indywidualnych doświadczeń każdego z nas.

To tylko kilka myśli związanych ze stresem i błędami, które najczęściej popełniamy podczas wystąpień publicznych – serdecznie zapraszamy na szkolenia z zakresu umiejętności osobistych z logiem „Warto Szkolić” – wśród nich również te dotyczące wystąpień publicznych, podczas których nauczymy Państwa jak radzić sobie ze stresem, a w ramach ćwiczeń praktycznych dopasujemy powszechnie stosowane metody do Państwa osobowości oraz indywidualnych potrzeb związanych z branżą, w której Państwo działacie.

 

Trenerzy „Warto Szkolić”

 

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.