Wyznaczanie celów SMART — skuteczna technika i narzędzie

Efektywność osobista odgrywa ogromną rolę nie tylko w biznesie. Jest ona ważna praktycznie na każdej płaszczyźnie. Istnieją na szczęście narzędzia, dzięki którym wyznaczanie celów jest skuteczne. Doskonałym przykładem jest metoda SMART. Jej wykorzystanie pozwala osiągać sukcesy na przykład w sprzedaży, nauce i życiu prywatnym. Sprawdź więcej informacji na ten temat.

Efektywność osobista szkolenia — cele

Z celami pracują praktycznie wszyscy. Wiąże się z nimi nierozłącznie zarówno życie prywatne, jak i zawodowe. Stan rzeczy, ku któremu zmierza człowiek, może być osiągnięty lub nie. Jakie są najczęściej wyznaczane cele? Dość często ludzie mówią o odchudzaniu, nabyciu umiejętności zarządzania czasem lub na przykład o nauce języka obcego. Wiele z tych planów nigdy jednak nie zostaje zrealizowanych. Powodów tego stanu rzeczy jest wiele. Podstawą do realizacji swoich założeń jest jednak sposób, w jaki definiujesz swoje cele.

Szkolenie — wyznaczanie celów metodą Smart

Metoda SMART jest techniką, która daje gotowe rozwiązania i pozwala zwiększyć Twoją efektywność. To również akronim od angielskich wyrazów:

  • Specific — specyficzny, czyli konkretny
  • Measurable — mierzalny,
  • Attractive — atrakcyjny,
  • Realistic — realistyczny,
  • Time-bound – określony w czasie

W związku z tym stan rzeczy, do którego zmierzasz, nie może być ogólny. Postanowienie o tym, aby schudnąć, jest zbyt nieprecyzyjne, aby przyniosło konkretne rezultaty. W sytuacji, gdy stwierdzasz, że za 5 miesięcy chcesz ważyć 5 kilogramów mniej, spełniasz zasadę SMART:

1. Masz konkretny cel — S.

2. Wiesz, że będziesz mógł zmierzyć rezultaty odchudzania — M.

3. Dzięki niższej wadze zmieścisz się w ubranie, które jest już zbyt ciasne — A.

4. Spadek wagi średnio kilogram na miesiąc jest również realistyczny — R.

5. Ponadto założyłeś, że cel musi zostać zrealizowany dokładnie w ciągu 5 miesięcy – T.

W ten sposób korzysta się z metody SMART. To oczywiście dość prosty przykład, gdyż warto poszerzyć obrany cel i metodę SMART o szczegółowy plan.

Przykłady celów opracowanych tą metodą

Przykładów realizacji celów metodą SMART można wymienić mnóstwo. Zwróć uwagę na następujące konstrukcje:

  • opanuję język niemiecki na poziomie B1 do końca roku,
  • poprawię swój rekord w biegu na 100 metrów do końca tego kwartału.

Poziom języka niemieckiego można zmierzyć. Jedną z możliwości jest podejście do egzaminu. Cel ten jest jednocześnie atrakcyjny, całkiem realistyczny i określony w czasie. Podobnie wygląda sytuacja z drugim celem. W życiu zawodowym nie zawsze jednak będziesz mieć komfort otrzymywania od innych „smartnych” zadań. Bardzo często już na etapie ich przekazywania widać, że stoją one w opozycji do opisywanej techniki. Absolutnie nie warto robić tego swoim pracownikom. W trakcie naszych szkoleń kompleksowo uczymy zatem wykorzystywać opisywane narzędzie.

Wyznaczanie celów Smart — dlaczego warto?

Efektywność osobista to w dużej mierze umiejętność wyznaczania celów. Dlaczego warto ją nabyć? To doskonała droga do realizacji nawet największych marzeń. W sytuacji, gdy na przykład zarządzasz pracownikami, będziesz umiał wyznaczać im zadania. Przyda Ci się to nie tylko przy pracy z zespołem, ale również w pracy własnej. W trakcie szkoleń z efektywności osobistej przejmiesz kontrolę nad swoim życiem. Cenna dawka informacji połączona z praktycznymi ćwiczeniami pozwoli Ci poprawić jakość wykonywanej pracy, a także da Ci ogrom satysfakcji. Jedną z ekspertek, która prowadzi naukę z zakresu zarządzania celami, jest Agnieszka Roguska. To ekspertka z dziedziny między innymi nauczania liderów.

Wyznaczanie celów Smart — podsumowanie

Cel to marzenie, które ma się zrealizować. Aby był on realny, musi spełniać pewne kryteria. W związku z tym zaplanuj go tak, aby był zgodny z narzędziem SMART. Zrewiduj również te dążenia, które aktualnie Cię dotyczą. Być może ogólne założenie o nauce obcego języka warto zmienić na „smartny” cel? Wszystkiego dowiedzieć i nauczyć możesz się na szkoleniach organizowanych przez Warto Szkolić. Serdecznie zapraszamy do skorzystania z naszej oferty!

Paulina Michalska

Brand Manager, odpowiedzialna za rozwój marki, pozyskiwanie klientów i strategię komunikacji. Skutecznie buduje wizerunek firmy, tworzy angażujące treści SEO i dba o spójność przekazu we wszystkich kanałach. Dzięki przemyślanym działaniom znacząco zwiększyła sprzedaż oraz liczbę zapytań ofertowych, wzmacniając pozycję marki na rynku. Perfekcjonistka, ceniąca ład, terminowość i jasne zasady pracy. Posiada 5-letnie doświadczenie dziennikarskie, które zdobyła w mediach lokalnych – radiu, telewizji i portalu informacyjnym. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (komunikacja i kulturoznawstwo) oraz Akademii Sztuk Scenicznych w Poznaniu (reżyseria).

dowiedz się więcej

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z zarządzania stresem i emocjami pomogą w dużej firmie?

Presja, emocje i wyniki – dlaczego strategiczne podejście do szkoleń jest kluczowe w dużej firmie? Efektywna praca w dużej korporacji nie jest dziełem przypadku. Wymaga nie tylko kompetencji technicznych, ale przede wszystkim pracowników, którzy potrafią radzić sobie z presją. Właśnie dlatego coraz więcej menedżerów zadaje sobie pytanie: jak realnie wspierać swoje zespoły? Nie chodzi tu o jednorazowe wykłady motywacyjne, ale o strategiczne podejście…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z obsługi klienta wspierają rozwój sprzedaży w średnich firmach?

Szkolenia z obsługi klienta jako klucz do rozwoju sprzedaży w średnich firmach Skuteczny rozwój sprzedaży w średnich firmach zależy dziś nie tylko od jakości produktu czy ceny, ale przede wszystkim od poziomu obsługi klienta. W realiach, gdzie konkurencja jest o jedno kliknięcie dalej, to właśnie doświadczenie klienta (Customer Experience) staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na sprzedaż w średnich firmach. Wiele średnich przedsiębiorstw inwestuje w marketing, zapominając,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z komunikacji poprawiają relacje w zespole?

Dlaczego relacje w zespole są kluczowe dla biznesu? Firmy inwestują ogromne środki w nowe technologie, procesy i biura, często zapominając o najważniejszym spoiwie – relacjach międzyludzkich. Skuteczna współpraca nie jest dziełem przypadku. To wynik świadomego dbania o to, jak ludzie ze sobą rozmawiają. Złe nawyki komunikacyjne, niewypowiedziane frustracje i chaos informacyjny potrafią zniszczyć nawet najbardziej utalentowany zespół i fundamentalnie osłabić relacje w zespole. Właśnie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.