Zaangażowanie pracownika – jak je zwiększyć?

Przedsiębiorca XXI wieku wie, że dobry pracownik to podstawa sukcesu firmy. Jakiś czas temu przeprowadzono badania, z których płynie wniosek, że przedsiębiorstwa zatrudniające zaangażowanych pracowników osiągają dużo lepsze wyniki niż te, w których kadra pracownicza nie jest mocno zaangażowana. Firmy zorientowane na wynik inwestują więc w szkolenia menadżerów. Aby ci poprzez odpowiednie metody i motywację sprawili, że ludzie będą mocniej angażować się w pracę i powierzone im obowiązki.

W świetle wyżej wspomnianych badań, zarządzający przykładając oraz większą wagę do analizy poziomu zaangażowania pracowników oraz do identyfikacji tych najmocniej zaangażowanych, by zatrzymać ich w firmie.

Dlaczego nie dają z siebie więcej

Główną przyczyną niezaangażowania pracowników jest zwykle brak zaufania do kierownictwa. Nie wierzą oni w słowa swoich szefów, uważają, że są oszukiwani. To krótka droga do problemów komunikacyjnych i do spadku umotywowania kadry pracowniczej.

Co zrobić, by zaangażowanie pracowników rosło?

Istnieje wiele publikacji na ten temat, specjaliści dwoją się i troją, by znaleźć najlepsze metody motywacji pracowników, a szkoleń na temat zarządzania ludźmi jest mnóstwo – trzeba tylko wybrać to najlepsze. Każde ze źródeł wspomina jednak o kilku zasadach, które dają fundament pod wysokie zaangażowanie kadry pracowniczej. Najważniejsze, z nich przedstawiamy poniżej.

  • Dbałość o zaufanie – jak już wspomniano, największym wrogiem zaangażowania pracownika jest brak zaufania do kierownictwa. Dotrzymuj obietnic, nie oszukuj, nie manipuluj, a zostanie ci to wynagrodzone.
  • Uwzględnianie zdania zespołu przy projektowaniu zmian – jeżeli zaczniesz wprowadzać zmiany za plecami podwładnych, nie pytając ich o opinię, ani nie informując o powodach swojego działania, szybko stracisz ich zaufanie i doprowadzisz do spadku zadowolenia z pracy.
  • Delegowanie odpowiedzialności – przydzielanie podwładnym dodatkowej dawki odpowiedzialności sprawi, że będą oni bardziej przykładali się do wykonywanych obowiązków, bo nie będą chcieli zawieść twojego zaufania.
  • Zaufanie w metody pracy podwładnego – najczęściej jest tak, że to osoba wykonująca daną pracę wie najlepiej i najwydajniej jak działać na danym stanowisku. Jeżeli będzie miała wpływ na sposób wykonywania obowiązków, bardziej utożsami się ze swoim stanowiskiem i jej zaangażowanie wzrośnie.

To wszystko wydaje się proste, a jednak wiele firm ma problem z niezaangażowaną kadrą pracowniczą. Potrzeba szkoleń z tego zagadnienia jest naprawdę wysoka. Warto zadbać o to, by w tym temacie zdobyć jak najszerszą wiedzę i skutecznie przełożyć ją na praktykę. W końcu dobry pracownik to dziś kluczowy element sukcesy firmy.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w branży produkcyjnej?

Konflikty w branży produkcyjnej są nieuniknione i mogą wynikać z wielu przyczyn, takich jak stres związany z terminami, różnice kulturowe czy konkurencja o zasoby. Skuteczne zarządzanie tymi konfliktami jest kluczowe, ponieważ nie tylko wpływa na atmosferę pracy, ale również na produktywność i ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, organizacje muszą rozwijać strategie rozpoznawania, zapobiegania i rozwiązywania konfliktów. Ten artykuł ma na celu przedstawić…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak radzić sobie z obiekcjami klientów?

Współczesny rynek oferuje konsumentom niezliczoną ilość produktów i usług, stawiając przed przedsiębiorcami nie lada wyzwanie w zakresie przyciągania i utrzymywania uwagi klientów. W tym zatłoczonym środowisku, zdolność do efektywnego radzenia sobie z obiekcjami klientów staje się kluczową umiejętnością, która może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Obiekcje, często postrzegane jako bariery na drodze do sprzedaży, w rzeczywistości mogą być postrzegane jako okazje do pogłębienia relacji…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak pokonać bariery komunikacyjne w biznesie?

W środowisku biznesowym, gdzie efektywna komunikacja jest fundamentem nie tylko codziennego zarządzania, ale i strategicznego rozwoju, bariery komunikacyjne mogą mieć poważne konsekwencje. Różnice językowe, kulturowe, a także wyzwania technologiczne stoją na drodze do płynnej wymiany informacji i współpracy. Zrozumienie i przezwyciężenie tych barier staje się kluczowym zadaniem dla liderów i zespołów na każdym szczeblu organizacji, determinującym ich zdolność do osiągania celów biznesowych. W odpowiedzi…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.