Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Zarządzanie priorytetami czyli nieznana twarz Dwighta Eisenhowera - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

Zarządzanie priorytetami czyli nieznana twarz Dwighta Eisenhowera

Dwight D. Eisenhower, urodzony w 1890 roku w Denison amerykański dowódca wojskowy zasłynął na całym świecie jako trzydziesty czwarty prezydent Stanów Zjednoczonych. Znany był z wspierania militaryzacji i… doskonałego zarządzania własnym czasem.

To właśnie on jest twórcą klasycznej koncepcja planowania zadań, nazywanej macierzą Eisenhowera lub matrycą priorytetów. Stanowi ona jedno z najprostszych i najbardziej przyjaznych rozwiązań w zarządzaniu czasem.

Wyglądem macierz Eisenhowera przypomina klasyczny układ współrzędnych, w których osie opatrzone są nazwami: ‘ważność’ i ‘pilność’. Może także przybrać wygląd czteropolowej tabeli. Jednak nie wygląd macierzy jest najważniejszy, lecz założenia i zastosowanie.

Koncepcja matrycy priorytetów zakłada podział zadań na ważne i pilne, ważne i niepilne, nieważne i pilne oraz nieważnie i niepilne. Zajmują one miejsce w odpowiednich ćwiartkach w układzie współrzędnych lub tabeli. Należy zdecydować, które z zadań do wykonania są ważna lub pilne, a które niekoniecznie. Należy pamiętać, że kategoryzacja nie jest ostateczna – zadanie, które wcześniej nie zostało przez nas uznane za pilne może takie się stać jeśli np. zmienią się ustalenia z klientem.

Zadania ważne i pilne to takie, które wymagają wykonania w jak najszybszym czasie. Ich niewykonanie, czy też odroczenie będzie skutkować negatywnymi konsekwencjami. Przykładem takiego zadania jest np. rozwiązanie sytuacji kryzysowej.

Zadania ważne, ale niepilne to wszystkie czynności, których wykonanie ma duże znaczenie dla funkcjonowania pracy lub życia osobistego. Można jednak odroczyć lub rozłożyć w czasie ich wykonanie bez narażania się na dodatkowe negatywne konsekwencje. Są to takie zadania, jak np. podjęcie przygotowań do realizacji projektu, który jest odległy w czasie lub nauka języka.

Zadania nieważne, ale pilne wykonywać będziemy zaraz po zadaniach ważnych i pilnych. Czynności te nie są istotne z punktu widzenia priorytetów, ale posiadają bardzo bliski termin wykonania. Do takich zadań zaliczamy np. konieczność opłacenia rachunków.

Zadania nieważne i niepilne jednocześnie to zadania, które w istocie tak naprawdę kradną tylko nasz czas. Ich wykonanie w żaden sposób nie zbliża nas do naszych priorytetów, ani też nie posiada terminu wymagalności. Dlatego tą grupę zadań najlepiej zdiagnozować, spisać i… zignorować.

Jeśli w grupie zadań ważnych i pilnych mamy dużo więcej zadań niż w innych, może warto zastanowić się, czy dokonaliśmy właściwej klasyfikacji. Być może część z tych zadań nie jest aż taka istotna lub można rozłożyć ich wykonanie w czasie?

Podobnie, jeśli mamy bardzo wąską grupę spraw nieważnych i niepilnych, prawdopodobnie część zadań z innych grup powinna do niej należeć. Jedyna problemy związane z stosowaniem macierzy Eisenhowera wynikają właśnie z błędnej klasyfikacji.

Matryca priorytetów jest narzędziem zarządzania czasem powszechnie stosowanym w biznesie i nie tylko. Pozwala ona racjonalnie planować swoje zadania wg indywidualnie i samodzielnie wybranych priorytetów.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia z etykiety biznesowej – podnieś profesjonalizm swojej firmy

Dlaczego szkolenia z etykiety biznesowej są kluczem do sukcesu firmy? – przegląd szkoleń Etykieta biznesowa, zwana także savoir vivre w biznesie, jest nieodłącznym elementem profesjonalnego funkcjonowania każdej firmy. W dobie globalizacji, rosnących wymagań klientów oraz dynamicznie zmieniającego się rynku, znajomość zasad etykiety staje się kluczowa dla budowania trwałych relacji i pozytywnego wizerunku. Umiejętność odpowiedniego zachowania w różnych sytuacjach zawodowych, takich jak spotkania…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia z budowania zaangażowania pracowników w organizacji

Przegląd najlepszych szkoleń z budowania zaangażowania w organizacjach Budowanie zaangażowania pracowników to jedno z największych wyzwań, przed jakimi stają współczesne organizacje. Wysokie zaangażowanie przekłada się na lepsze wyniki, większą motywację zespołów oraz niższą rotację kadry, co ma bezpośredni wpływ na sukces firmy. W dzisiejszym dynamicznym środowisku pracy liderzy muszą nie tylko motywować, ale także inspirować swoich pracowników do osiągania coraz lepszych rezultatów. Aby sprostać…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla pracowników działu obsługi klienta

Dlaczego warto inwestować w rozwój zespołu obsługi klienta? – przegląd szkoleń Obsługa klienta odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej firmy. To właśnie zespół obsługi jest na pierwszej linii kontaktu z klientem, odpowiadając na pytania, rozwiązując problemy i budując relacje, które decydują o lojalności wobec marki. W dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym rozwijanie kompetencji zespołów obsługi klienta staje się niezbędne, aby sprostać…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.