Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym

Istnieją branże, w których nie mamy do czynienia ze swoistym konfliktem międzypokoleniowym. Taka sytuacja należy jednak do rzadkości. W przeważającej większości zawodów bowiem, w pracy spotkamy się z przedstawicielami dwóch-trzech pokoleń. Jak radzić sobie z taką grupą? O czym należy w tym kontekście pamiętać?

Kategorie wieku

W przestrzeni human resources (HR) mówi się o różnych typach pokoleń – baby boomers, pokoleniu X, Y oraz Z. Każda z tych grup posiada specyficzny zestaw, charakterystycznych tylko dla niej cech. Wynikają one przede wszystkim z momentu urodzenia, możliwości edukacyjnych oraz warunków dorastania. W oparciu o te kryteria przedstawiciele różnych pokoleń mają różne oczekiwania od pracy, dla jednych ważne jest poczucie bezpieczeństwa i stabilizacja, a dla innych dynamika, zmienność i nieustanne dokształcanie.

Jak być dobrym szefem?

W tak wielobarwnej grupie o różnych oczekiwaniach należy być przede wszystkim niesamowicie elastycznym. Tą różnorodność można wykorzystać jako zaletę. Wystarczy dostosować cechy i umiejętności poszczególnych grup do zamierzonych celów. Nadto ważne jest budowanie atmosfery wzajemnego szacunku i gotowości do pomocy. Zgrany zespół to podstawa sukcesu w każdej branży. Różnica pokoleń to również szansa na wykorzystanie wymiany wiedzy. Podajmy prosty przykład – starsi pracownicy z pewnością będą mogli nauczyć młodszych specyfiki działalności firmy i zasad panujących na danym rynku, młodzi z kolei mają szerszą wiedzę na temat nowych technologii i z pewnością dzięki nim starsi pracownicy szybciej uporają się z nauką nowych systemów obsługi, z prowadzeniem nowej ewidencji, robieniem nowych baz danych.

Wsłuchaj się w potrzeby Twoich podwładnych

Co jednak najważniejsze w kontekście wielopokoleniowych zespołów, dobry szef powinien wsłuchać się w ich potrzeby. Pamiętajmy, że młodzi pracownicy nie są szczególnie przywiązani do miejsca pracy, ponieważ z łatwością będzie im znaleźć inną pracę, a poza tym wciąż nie jest dla nich za późno na absolutną zmianę branży albo realizowanie pomysłów o podróży dookoła świata. Ta grupa najbardziej sobie ceni elastyczność czasu pracy oraz perspektywy rozwoju – nowe wyzwania. Z kolei starsze pokolenia idą raczej w stronę stabilizacji i bezpieczeństwa. Regularny czas pracy i stabilność finansową stawiają wyżej niż udział w interesującym projekcie. To wszystko należy mieć na uwadze, budując relacje z pracownikami.

Ciekawostka

Jeżeli mamy do czynienia z dwu-trzy-osobowymi pokojami, to lepiej łączyć osoby, będące w podobnym wieku i mające podobne cele i zainteresowania. Psycholodzy stwierdzili, że dzięki temu, że możemy z kimś porozmawiać na tematy niezwiązane z pracą, postrzegamy samą pracę jako przyjemniejszą i chętniej spędzamy tam czas, co przekłada się na większą efektywność. Według takiego klucza „rozmieszcza” się pracowników na przykład w urzędach i różnych instytucjach państwowych.

Szkolenia ze specjalistami Warto Szkolić

Te i więcej faktów prezentujemy na naszych szkoleniach z zakresu zarządzania zespołem. Przykładowy program szkolenia z zarządzania tutaj. Posiadamy w swojej grupie specjalistów w tym zakresie, którzy mają na koncie wiele lat doświadczenia w pracy, jako managerzy, dyrektorzy, kierownicy i inni, zarządzający grupą ludzi.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.