Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym

Istnieją branże, w których nie mamy do czynienia ze swoistym konfliktem międzypokoleniowym. Taka sytuacja należy jednak do rzadkości. W przeważającej większości zawodów bowiem, w pracy spotkamy się z przedstawicielami dwóch-trzech pokoleń. Jak radzić sobie z taką grupą? O czym należy w tym kontekście pamiętać?

Kategorie wieku

W przestrzeni human resources (HR) mówi się o różnych typach pokoleń – baby boomers, pokoleniu X, Y oraz Z. Każda z tych grup posiada specyficzny zestaw, charakterystycznych tylko dla niej cech. Wynikają one przede wszystkim z momentu urodzenia, możliwości edukacyjnych oraz warunków dorastania. W oparciu o te kryteria przedstawiciele różnych pokoleń mają różne oczekiwania od pracy, dla jednych ważne jest poczucie bezpieczeństwa i stabilizacja, a dla innych dynamika, zmienność i nieustanne dokształcanie.

Jak być dobrym szefem?

W tak wielobarwnej grupie o różnych oczekiwaniach należy być przede wszystkim niesamowicie elastycznym. Tą różnorodność można wykorzystać jako zaletę. Wystarczy dostosować cechy i umiejętności poszczególnych grup do zamierzonych celów. Nadto ważne jest budowanie atmosfery wzajemnego szacunku i gotowości do pomocy. Zgrany zespół to podstawa sukcesu w każdej branży. Różnica pokoleń to również szansa na wykorzystanie wymiany wiedzy. Podajmy prosty przykład – starsi pracownicy z pewnością będą mogli nauczyć młodszych specyfiki działalności firmy i zasad panujących na danym rynku, młodzi z kolei mają szerszą wiedzę na temat nowych technologii i z pewnością dzięki nim starsi pracownicy szybciej uporają się z nauką nowych systemów obsługi, z prowadzeniem nowej ewidencji, robieniem nowych baz danych.

Wsłuchaj się w potrzeby Twoich podwładnych

Co jednak najważniejsze w kontekście wielopokoleniowych zespołów, dobry szef powinien wsłuchać się w ich potrzeby. Pamiętajmy, że młodzi pracownicy nie są szczególnie przywiązani do miejsca pracy, ponieważ z łatwością będzie im znaleźć inną pracę, a poza tym wciąż nie jest dla nich za późno na absolutną zmianę branży albo realizowanie pomysłów o podróży dookoła świata. Ta grupa najbardziej sobie ceni elastyczność czasu pracy oraz perspektywy rozwoju – nowe wyzwania. Z kolei starsze pokolenia idą raczej w stronę stabilizacji i bezpieczeństwa. Regularny czas pracy i stabilność finansową stawiają wyżej niż udział w interesującym projekcie. To wszystko należy mieć na uwadze, budując relacje z pracownikami.

Ciekawostka

Jeżeli mamy do czynienia z dwu-trzy-osobowymi pokojami, to lepiej łączyć osoby, będące w podobnym wieku i mające podobne cele i zainteresowania. Psycholodzy stwierdzili, że dzięki temu, że możemy z kimś porozmawiać na tematy niezwiązane z pracą, postrzegamy samą pracę jako przyjemniejszą i chętniej spędzamy tam czas, co przekłada się na większą efektywność. Według takiego klucza „rozmieszcza” się pracowników na przykład w urzędach i różnych instytucjach państwowych.

Szkolenia ze specjalistami Warto Szkolić

Te i więcej faktów prezentujemy na naszych szkoleniach z zakresu zarządzania zespołem. Przykładowy program szkolenia z zarządzania tutaj. Posiadamy w swojej grupie specjalistów w tym zakresie, którzy mają na koncie wiele lat doświadczenia w pracy, jako managerzy, dyrektorzy, kierownicy i inni, zarządzający grupą ludzi.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w branży produkcyjnej?

Konflikty w branży produkcyjnej są nieuniknione i mogą wynikać z wielu przyczyn, takich jak stres związany z terminami, różnice kulturowe czy konkurencja o zasoby. Skuteczne zarządzanie tymi konfliktami jest kluczowe, ponieważ nie tylko wpływa na atmosferę pracy, ale również na produktywność i ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, organizacje muszą rozwijać strategie rozpoznawania, zapobiegania i rozwiązywania konfliktów. Ten artykuł ma na celu przedstawić…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak radzić sobie z obiekcjami klientów?

Współczesny rynek oferuje konsumentom niezliczoną ilość produktów i usług, stawiając przed przedsiębiorcami nie lada wyzwanie w zakresie przyciągania i utrzymywania uwagi klientów. W tym zatłoczonym środowisku, zdolność do efektywnego radzenia sobie z obiekcjami klientów staje się kluczową umiejętnością, która może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Obiekcje, często postrzegane jako bariery na drodze do sprzedaży, w rzeczywistości mogą być postrzegane jako okazje do pogłębienia relacji…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak pokonać bariery komunikacyjne w biznesie?

W środowisku biznesowym, gdzie efektywna komunikacja jest fundamentem nie tylko codziennego zarządzania, ale i strategicznego rozwoju, bariery komunikacyjne mogą mieć poważne konsekwencje. Różnice językowe, kulturowe, a także wyzwania technologiczne stoją na drodze do płynnej wymiany informacji i współpracy. Zrozumienie i przezwyciężenie tych barier staje się kluczowym zadaniem dla liderów i zespołów na każdym szczeblu organizacji, determinującym ich zdolność do osiągania celów biznesowych. W odpowiedzi…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.