Zasada Pareto, czyli większe efekty mniejszym wysiłkiem

Zasada Pareto to znana i stosowana od lat reguła z zakresu ekonomii i zarządzania z możliwością jej skutecznego zastosowania zarówno w globalnych korporacjach, małych przedsiębiorstwach, jak również w życiu osobistym. Zasadniczym celem korzystania z tej metody, jest ustalenie odpowiedniej piramidy priorytetów i położenie nacisku na te obszary (pracowników, zespoły, zadania, produkty).  To stanowi klucz dla finalnego powodzenia naszego przedsięwzięcia. Dowiedz się jak zastosować regułę Pareto w swoim życiu, pracy lub biznesie!

Zasada Pareto — czym jest i czego dowodzi?

Zasada Pareto, nazywana również regułą Pareto, często przedstawiana jest jako metoda 80/20. Zgodnie z tą zasadą, „20% badanych obiektów związanych jest z 80% pewnych zasobów”. Innymi słowy, mniejszy udział danego czynnika może mieć większy wpływ na ogólny wynik niż większość. Przykładowo:

  • 80% dochodów firmy generowanych jest przez 20% klientów,
  • 80% ogółu sprzedaży w sklepie www dokonuje się poprzez 20% asortymentu,
  • 80% innowacji w przedsiębiorstwie dokonywanych jest dzięki 20% pracowników.

Zasada 80/20 – kto jest jej autorem?

W 1951 roku Joseph Juran opublikował pracę, w której określił wpływ „kluczowych nielicznych i błahych licznych” na finalne powodzenie danego przedsięwzięcia czy osiągnięcie zamierzonego celu. Zjawisko, które opisał w „Quality Control Handbook” Juran opatrzył nazwiskiem włoskiego ekonomisty i socjologa Vilfreda Pareto. Uczynił to, ponieważ pisząc swoje dzieło, bazował na przykładach zawartych w jego pracach.

Zastosowanie zasady 80/20 w biznesie

Pareto jest do dzisiaj szeroko przytaczana, zarówno podczas szkoleń biznesowych, jak również przez autorów podręczników dla studentów ekonomii. Jakkolwiek pojedyncze przypadki mogą jej przeczytać, tak reguła ta znajduje zastosowanie jako miarodajna dla ogółu. Pareto zaobserwował, że 20% ludzkości dysponuje 80% wszystkich zasobów. Idąc tym tropem, w odniesieniu do własnych obserwacji, Juran wskazał więcej zależności, jak np. to, że 80% zysków przedsiębiorstwa generuje jedynie 20% klientów.

Ważne jest to, by nie traktować przytoczonych liczb dosłownie. Równie dobrze proporcje mogą wynosić 85/15 lub 70/30. Ważna jest ogólna zasada, która pozwala wyciągnąć menedżerom i właścicielom firm właściwe wnioski i wytyczne do realizacji w przyszłości.

Zasada Pareto w życiu osobistym

Opisywana zasada wykazuje również zastosowanie w życiu codziennym. Jednym z często przytaczanych przykładów jest w tym zakresie możliwość zminimalizowania liczby posiadanych przedmiotów. Przykładowo, w naszej garderobie znajduje się mnóstwo ubrań, jednak przez 80% czasu nosimy tylko 20% posiadanych ubrań.

Podsumowując, choć zasada 80/20 nie w każdej sytuacji znajduje precyzyjne odzwierciedlenie, warto mieć na uwadze opisywaną zależność i uważnie obserwować otaczającą nas rzeczywistość. Trafne wyciąganie wniosków z powtarzalnych zjawisk, może bowiem przyczynić się do zwiększenia wydajności, lepszej organizacji pracy czy polepszenia jakości codziennego życia.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z zarządzania stresem i emocjami pomogą w dużej firmie?

Presja, emocje i wyniki – dlaczego strategiczne podejście do szkoleń jest kluczowe w dużej firmie? Efektywna praca w dużej korporacji nie jest dziełem przypadku. Wymaga nie tylko kompetencji technicznych, ale przede wszystkim pracowników, którzy potrafią radzić sobie z presją. Właśnie dlatego coraz więcej menedżerów zadaje sobie pytanie: jak realnie wspierać swoje zespoły? Nie chodzi tu o jednorazowe wykłady motywacyjne, ale o strategiczne podejście…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z obsługi klienta wspierają rozwój sprzedaży w średnich firmach?

Szkolenia z obsługi klienta jako klucz do rozwoju sprzedaży w średnich firmach Skuteczny rozwój sprzedaży w średnich firmach zależy dziś nie tylko od jakości produktu czy ceny, ale przede wszystkim od poziomu obsługi klienta. W realiach, gdzie konkurencja jest o jedno kliknięcie dalej, to właśnie doświadczenie klienta (Customer Experience) staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na sprzedaż w średnich firmach. Wiele średnich przedsiębiorstw inwestuje w marketing, zapominając,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z komunikacji poprawiają relacje w zespole?

Dlaczego relacje w zespole są kluczowe dla biznesu? Firmy inwestują ogromne środki w nowe technologie, procesy i biura, często zapominając o najważniejszym spoiwie – relacjach międzyludzkich. Skuteczna współpraca nie jest dziełem przypadku. To wynik świadomego dbania o to, jak ludzie ze sobą rozmawiają. Złe nawyki komunikacyjne, niewypowiedziane frustracje i chaos informacyjny potrafią zniszczyć nawet najbardziej utalentowany zespół i fundamentalnie osłabić relacje w zespole. Właśnie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.