Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Zasada Pareto, czyli większe efekty mniejszym wysiłkiem

Zasada Pareto, czyli większe efekty mniejszym wysiłkiem

Zasada Pareto, czyli większe efekty mniejszym wysiłkiem

Zasada Pareto to znana i stosowana od lat reguła z zakresu ekonomii i zarządzania z możliwością jej skutecznego zastosowania zarówno w globalnych korporacjach, małych przedsiębiorstwach, jak również w życiu osobistym. Zasadniczym celem korzystania z tej metody, jest ustalenie odpowiedniej piramidy priorytetów i położenie nacisku na te obszary (pracowników, zespoły, zadania, produkty).  To stanowi klucz dla finalnego powodzenia naszego przedsięwzięcia. Dowiedz się jak zastosować regułę Pareto w swoim życiu, pracy lub biznesie!

Zasada Pareto — czym jest i czego dowodzi?

Zasada Pareto, nazywana również regułą Pareto, często przedstawiana jest jako metoda 80/20. Zgodnie z tą zasadą, „20% badanych obiektów związanych jest z 80% pewnych zasobów”. Innymi słowy, mniejszy udział danego czynnika może mieć większy wpływ na ogólny wynik niż większość. Przykładowo:

  • 80% dochodów firmy generowanych jest przez 20% klientów,
  • 80% ogółu sprzedaży w sklepie www dokonuje się poprzez 20% asortymentu,
  • 80% innowacji w przedsiębiorstwie dokonywanych jest dzięki 20% pracowników.

Zasada 80/20 – kto jest jej autorem?

W 1951 roku Joseph Juran opublikował pracę, w której określił wpływ „kluczowych nielicznych i błahych licznych” na finalne powodzenie danego przedsięwzięcia czy osiągnięcie zamierzonego celu. Zjawisko, które opisał w „Quality Control Handbook” Juran opatrzył nazwiskiem włoskiego ekonomisty i socjologa Vilfreda Pareto. Uczynił to, ponieważ pisząc swoje dzieło, bazował na przykładach zawartych w jego pracach.

Zastosowanie zasady 80/20 w biznesie

Pareto jest do dzisiaj szeroko przytaczana, zarówno podczas szkoleń biznesowych, jak również przez autorów podręczników dla studentów ekonomii. Jakkolwiek pojedyncze przypadki mogą jej przeczytać, tak reguła ta znajduje zastosowanie jako miarodajna dla ogółu. Pareto zaobserwował, że 20% ludzkości dysponuje 80% wszystkich zasobów. Idąc tym tropem, w odniesieniu do własnych obserwacji, Juran wskazał więcej zależności, jak np. to, że 80% zysków przedsiębiorstwa generuje jedynie 20% klientów.

Ważne jest to, by nie traktować przytoczonych liczb dosłownie. Równie dobrze proporcje mogą wynosić 85/15 lub 70/30. Ważna jest ogólna zasada, która pozwala wyciągnąć menedżerom i właścicielom firm właściwe wnioski i wytyczne do realizacji w przyszłości.

Zasada Pareto w życiu osobistym

Opisywana zasada wykazuje również zastosowanie w życiu codziennym. Jednym z często przytaczanych przykładów jest w tym zakresie możliwość zminimalizowania liczby posiadanych przedmiotów. Przykładowo, w naszej garderobie znajduje się mnóstwo ubrań, jednak przez 80% czasu nosimy tylko 20% posiadanych ubrań.

Podsumowując, choć zasada 80/20 nie w każdej sytuacji znajduje precyzyjne odzwierciedlenie, warto mieć na uwadze opisywaną zależność i uważnie obserwować otaczającą nas rzeczywistość. Trafne wyciąganie wniosków z powtarzalnych zjawisk, może bowiem przyczynić się do zwiększenia wydajności, lepszej organizacji pracy czy polepszenia jakości codziennego życia.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Rozmowy z klientem w call center – podstawowe zasady

Sztuka rozmów z klientem w call center – klucz do budowania relacji i doskonałej obsługi Rozmowy z klientem w call center to sztuka, która wymaga połączenia doskonałych umiejętności komunikacyjnych, radzenia sobie ze stresem oraz elastyczności w dostosowywaniu się do zróżnicowanych potrzeb rozmówców. Każda rozmowa z klientem w call center niesie za sobą potencjał budowania długoterminowych relacji, dlatego kluczowe jest pełne zaangażowanie i dbałość o każdy szczegół interakcji.…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenie z organizacji pracy dla producentów skrzyń narzędziowych – relacja ze szkolenia

Efektywna organizacja pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych W dzisiejszych czasach właściwa organizacja pracy stanowi fundament sprawnego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa produkcyjnego. Nieodpowiednie zarządzanie procesami może prowadzić do opóźnień, strat finansowych i braku wydajności. Szczególnie ważne jest to w firmach zajmujących się produkcją, gdzie liczy się precyzja, czas oraz optymalne wykorzystanie zasobów. Z tego powodu szkolenia z organizacji pracy zyskują na znaczeniu, pomagając zespołom…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenie z komunikacji dla producentów mebli – relacja ze szkolenia

Rola komunikacji w branży meblarskiej – szkolenie Komunikacja stanowi podstawę skutecznego działania w każdej organizacji, a w branży meblarskiej odgrywa szczególnie istotną rolę. Dobra komunikacja dla producentów mebli wpływa na efektywność procesów produkcyjnych, współpracę w zespołach oraz budowanie relacji z klientami. W odpowiedzi na rosnące potrzeby branży, nasza firma została poproszona przez jedną z firm produkujących meble o przeprowadzenie specjalistycznego szkolenia z zakresu komunikacji.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.