Zasada Pareto, czyli większe efekty mniejszym wysiłkiem

Zasada Pareto, czyli większe efekty mniejszym wysiłkiem

Zasada Pareto to znana i stosowana od lat reguła z zakresu ekonomii i zarządzania z możliwością jej skutecznego zastosowania zarówno w globalnych korporacjach, małych przedsiębiorstwach, jak również w życiu osobistym. Zasadniczym celem korzystania z tej metody, jest ustalenie odpowiedniej piramidy priorytetów i położenie nacisku na te obszary (pracowników, zespoły, zadania, produkty).  To stanowi klucz dla finalnego powodzenia naszego przedsięwzięcia. Dowiedz się jak zastosować regułę Pareto w swoim życiu, pracy lub biznesie!

Zasada Pareto — czym jest i czego dowodzi?

Zasada Pareto, nazywana również regułą Pareto, często przedstawiana jest jako metoda 80/20. Zgodnie z tą zasadą, „20% badanych obiektów związanych jest z 80% pewnych zasobów”. Innymi słowy, mniejszy udział danego czynnika może mieć większy wpływ na ogólny wynik niż większość. Przykładowo:

  • 80% dochodów firmy generowanych jest przez 20% klientów,
  • 80% ogółu sprzedaży w sklepie www dokonuje się poprzez 20% asortymentu,
  • 80% innowacji w przedsiębiorstwie dokonywanych jest dzięki 20% pracowników.

Zasada 80/20 – kto jest jej autorem?

W 1951 roku Joseph Juran opublikował pracę, w której określił wpływ „kluczowych nielicznych i błahych licznych” na finalne powodzenie danego przedsięwzięcia czy osiągnięcie zamierzonego celu. Zjawisko, które opisał w „Quality Control Handbook” Juran opatrzył nazwiskiem włoskiego ekonomisty i socjologa Vilfreda Pareto. Uczynił to, ponieważ pisząc swoje dzieło, bazował na przykładach zawartych w jego pracach.

Zastosowanie zasady 80/20 w biznesie

Pareto jest do dzisiaj szeroko przytaczana, zarówno podczas szkoleń biznesowych, jak również przez autorów podręczników dla studentów ekonomii. Jakkolwiek pojedyncze przypadki mogą jej przeczytać, tak reguła ta znajduje zastosowanie jako miarodajna dla ogółu. Pareto zaobserwował, że 20% ludzkości dysponuje 80% wszystkich zasobów. Idąc tym tropem, w odniesieniu do własnych obserwacji, Juran wskazał więcej zależności, jak np. to, że 80% zysków przedsiębiorstwa generuje jedynie 20% klientów.

Ważne jest to, by nie traktować przytoczonych liczb dosłownie. Równie dobrze proporcje mogą wynosić 85/15 lub 70/30. Ważna jest ogólna zasada, która pozwala wyciągnąć menedżerom i właścicielom firm właściwe wnioski i wytyczne do realizacji w przyszłości.

Zasada Pareto w życiu osobistym

Opisywana zasada wykazuje również zastosowanie w życiu codziennym. Jednym z często przytaczanych przykładów jest w tym zakresie możliwość zminimalizowania liczby posiadanych przedmiotów. Przykładowo, w naszej garderobie znajduje się mnóstwo ubrań, jednak przez 80% czasu nosimy tylko 20% posiadanych ubrań.

Podsumowując, choć zasada 80/20 nie w każdej sytuacji znajduje precyzyjne odzwierciedlenie, warto mieć na uwadze opisywaną zależność i uważnie obserwować otaczającą nas rzeczywistość. Trafne wyciąganie wniosków z powtarzalnych zjawisk, może bowiem przyczynić się do zwiększenia wydajności, lepszej organizacji pracy czy polepszenia jakości codziennego życia.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać czasem w biznesie? – praktyczny przewodnik

Dlaczego zarządzanie czasem w pracy to fundament sukcesu w biznesie? Współczesny biznes wymaga od nas coraz więcej: lepszych wyników, szybszych decyzji, większej elastyczności. W takim środowisku zarządzanie czasem w pracy staje się nie tyle przydatną umiejętnością, co podstawą efektywności i zdrowego funkcjonowania. Właściwe gospodarowanie czasem wpływa na wszystko: od jakości realizowanych projektów, przez poziom stresu, po rozwój kariery zawodowej. Jeśli chcesz osiągać ambitne cele,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak wykorzystać potencjał social mediów w firmie ochroniarskiej? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Social media w branży ochroniarskiej – szansa czy ryzyko? Social media w branży ochroniarskiej odgrywają dziś kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy – równie istotną, co skuteczność działań w terenie. Współczesny rynek usług ochrony wymaga nie tylko profesjonalizmu w realnym świecie, ale także przemyślanej obecności w przestrzeni online. Media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, umożliwiając tworzenie wizerunku opartego na zaufaniu,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z zarządzania dla początkujących managerów?

Pierwsze kroki w roli managera – jakie szkolenia wybrać? Jakie szkolenia dla początkujących managerów z zarządzania wybrać, by już od pierwszych miesięcy w roli lidera budować autorytet, skutecznie prowadzić zespół i unikać najczęstszych błędów? To pytanie zadaje sobie coraz więcej osób, które właśnie awansowały lub przygotowują się do objęcia stanowiska kierowniczego. Początek kariery menedżerskiej to czas pełen wyzwań – wymaga nie tylko szybkiego przystosowania…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.