Zasada Pareto, czyli większe efekty mniejszym wysiłkiem

Zasada Pareto, czyli większe efekty mniejszym wysiłkiem

Zasada Pareto to znana i stosowana od lat reguła z zakresu ekonomii i zarządzania z możliwością jej skutecznego zastosowania zarówno w globalnych korporacjach, małych przedsiębiorstwach, jak również w życiu osobistym. Zasadniczym celem korzystania z tej metody, jest ustalenie odpowiedniej piramidy priorytetów i położenie nacisku na te obszary (pracowników, zespoły, zadania, produkty).  To stanowi klucz dla finalnego powodzenia naszego przedsięwzięcia. Dowiedz się jak zastosować regułę Pareto w swoim życiu, pracy lub biznesie!

Zasada Pareto — czym jest i czego dowodzi?

Zasada Pareto, nazywana również regułą Pareto, często przedstawiana jest jako metoda 80/20. Zgodnie z tą zasadą, „20% badanych obiektów związanych jest z 80% pewnych zasobów”. Innymi słowy, mniejszy udział danego czynnika może mieć większy wpływ na ogólny wynik niż większość. Przykładowo:

  • 80% dochodów firmy generowanych jest przez 20% klientów,
  • 80% ogółu sprzedaży w sklepie www dokonuje się poprzez 20% asortymentu,
  • 80% innowacji w przedsiębiorstwie dokonywanych jest dzięki 20% pracowników.

Zasada 80/20 – kto jest jej autorem?

W 1951 roku Joseph Juran opublikował pracę, w której określił wpływ „kluczowych nielicznych i błahych licznych” na finalne powodzenie danego przedsięwzięcia czy osiągnięcie zamierzonego celu. Zjawisko, które opisał w „Quality Control Handbook” Juran opatrzył nazwiskiem włoskiego ekonomisty i socjologa Vilfreda Pareto. Uczynił to, ponieważ pisząc swoje dzieło, bazował na przykładach zawartych w jego pracach.

Zastosowanie zasady 80/20 w biznesie

Pareto jest do dzisiaj szeroko przytaczana, zarówno podczas szkoleń biznesowych, jak również przez autorów podręczników dla studentów ekonomii. Jakkolwiek pojedyncze przypadki mogą jej przeczytać, tak reguła ta znajduje zastosowanie jako miarodajna dla ogółu. Pareto zaobserwował, że 20% ludzkości dysponuje 80% wszystkich zasobów. Idąc tym tropem, w odniesieniu do własnych obserwacji, Juran wskazał więcej zależności, jak np. to, że 80% zysków przedsiębiorstwa generuje jedynie 20% klientów.

Ważne jest to, by nie traktować przytoczonych liczb dosłownie. Równie dobrze proporcje mogą wynosić 85/15 lub 70/30. Ważna jest ogólna zasada, która pozwala wyciągnąć menedżerom i właścicielom firm właściwe wnioski i wytyczne do realizacji w przyszłości.

Zasada Pareto w życiu osobistym

Opisywana zasada wykazuje również zastosowanie w życiu codziennym. Jednym z często przytaczanych przykładów jest w tym zakresie możliwość zminimalizowania liczby posiadanych przedmiotów. Przykładowo, w naszej garderobie znajduje się mnóstwo ubrań, jednak przez 80% czasu nosimy tylko 20% posiadanych ubrań.

Podsumowując, choć zasada 80/20 nie w każdej sytuacji znajduje precyzyjne odzwierciedlenie, warto mieć na uwadze opisywaną zależność i uważnie obserwować otaczającą nas rzeczywistość. Trafne wyciąganie wniosków z powtarzalnych zjawisk, może bowiem przyczynić się do zwiększenia wydajności, lepszej organizacji pracy czy polepszenia jakości codziennego życia.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczne rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy

Skuteczne rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy Skuteczne rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy stanowi kluczową umiejętność dla efektywnego zarządzania zespołem i tworzenia harmonijnej atmosfery w organizacji. Niezależnie od tego, jak dobrze zorganizowany i zmotywowany jest zespół, konflikty mogą się pojawić. Różnice w poglądach, wartościach, stylach pracy, a także napięcia związane z konkurencją czy ograniczonymi zasobami, są nieuniknione. Istotą rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy jest umiejętność skutecznego…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie różnorodnością i wielokulturowością w organizacji. Jak zbudować zgrany i skuteczny zespół?

Zarządzanie różnorodnością i wielokulturowością  w organizacji. Jak zbudować zgrany i skuteczny zespół?  Zmiany demograficzne oraz duży napływ migrantów wpływają na spore przeobrażenia w przedsiębiorstwach. Nawet te biznesy, które dotychczas zatrudniały kandydatów o określonym profilu, zmieniają swoją politykę HR. To, co wcześniej świadczyło o otwartości firmy, obecnie staje się koniecznością. Pracodawcy, aby utrzymać ciągłość wykonywanych zadań i zadbać o rozwój firmy, są bardziej skłonni, aby podejmować…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczna komunikacja i współpraca w zespole

Skuteczna komunikacja i współpraca w zespole Skuteczna komunikacja i współpraca w zespole, są fundamentami, na których opiera się każdy dobrze funkcjonujący zespół. Niezależnie od tego, czy jesteśmy częścią małej grupy projektowej, działu w firmie czy też wielkiego zespołu międzynarodowej korporacji, umiejętność efektywnej komunikacji i współpracy jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu. Niniejszy artykuł poświęcony jest właśnie tematowi skutecznej komunikacji i współpracy w zespole. Będziemy zgłębiać kluczowe…
dowiedz się więcej