Zastosowanie MBTI w praktyce, czyli Warto Szkolić się szkoli

W dniu 03.11.2021 r. pracownicy naszej firmy mieli okazję uczestniczyć w szkoleniu z zakresu praktycznego zastosowania modelu MBTI. Prowadzącymi kurs byli nasi trenerzy — Angelika Grabowska oraz Paweł Głowacki, którzy zadbali o odpowiednią ilość wiedzy teoretycznej, jak i praktycznej.

Czym jest MBTI?

Model MBTI to jeden z najpopularniejszych modeli określania preferencji w zakresie postrzegania świata i podejmowania decyzji. Został on opracowany przez Isabel Briggs Myers i Katherine Cook Briggs, został on oparty na koncepcji Carla Gustava Junga. Odpowiednie zastosowanie modelu MBTI może być genialnym narzędziem do rozwoju osobistego, jak i rozwoju zespołowego.

Cele szkolenia:

  • poznanie swojego typu osobowości wg typologii MBTI,
  • poznanie znaczenia preferencji w czterech dychotomiach, 
  • nabycie umiejętności stosowania w praktyce posiadanej wiedzy dotyczącej typu osobowości,
  • poznanie swoich preferencji dotyczących miejsca pracy,

Przebieg szkolenia

Szkolenie przebiegało według poniższego programu:

  • Fundamentalne zagadnienia MBTI® oraz jego zastosowanie w życiu prywatnym i zawodowym
  • Typ psychologiczny – elementy osobowości wg Junga
  • Preferencje w czterech dychotomiach
  • Odkrycie własnego typu osobowości
  • Charakterystyka każdego z typów
  • Sesja informacji zwrotnej i interpretacji wyników
  • Użyteczność przeciwstawnych typów i ich wpływ na środowisko pracy
  • Praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w organizacjach, w pracy z zespołami i realizacji celów biznesowych

Każdy z uczestników poznał swoje preferencje w czterech kategoriach:

  • źródło czerpania energii

Introversion czerpanie energii z własnych przemyśleń, refleksji, kierowanie energii do wewnątrz

Extraversion czerpanie energii z działania i kontaktów z ludźmi, kierowanie energii na zewnątrz

  • sposób gromadzenia informacji

Sensinggromadzenie faktów i namacalnych informacji, zwracanie uwagi na szczegóły

INtuition — skupianie się na całości, niezagłębianie się w szczegóły, gromadzenie ogólnych informacji

  • sposób podejmowania decyzji

Thinkinganalityczne spojrzenie, chłodne decyzje, kierowanie się logiką

Feelingskupienie na emocjach, emocjonalne decyzje, kierowanie się swoim systemem wartości i emocjami

  • sposób wykonywania zadań, radzenia sobie w życiu

Judging dokładne planowanie, zadaniowość, terminowość, trzymanie się określonych wcześniej reguł

Perceiving elastyczny styl życia, skłonność do odkładania na później, swoboda działania, brak sztywnego określania reguł

Podczas szkolenia uczestnicy mieli okazję brać udział w tematycznych dyskusjach oraz ćwiczeniach, które angażowały cały zespół. Zajęcia praktyczne były bardzo pomocne w określeniu swoich preferencji, a w efekcie swojego typu osobowości wg modelu MBTI.

Podsumowanie szkolenia – ”Zastosowanie MBTI w praktyce”

Szkolenie wskazało uczestnikom, w jaki sposób warto wykorzystywać samoświadomość. Udział w szkoleniu był również pomocny w zrozumieniu mechanizmów działania osób o przeciwnych preferencjach, co w dłuższej perspektywie z pewnością przełoży się na wypracowanie nowych, skuteczniejszych mechanizmów współpracy. Warto w tym miejscu dodać, że żadna z preferencji nie jest zero-jedynkowa i tak naprawdę każdy z nas posiada w różnych proporcjach wszystkie z preferencji, jednak któraś zawsze jest dominująca. Szkolenie wskazało w którym kierunku warto rozwijać zespół pracowników oraz na jakie obszary szczególnie zwrócić uwagę.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.