Zastosowanie MBTI w praktyce, czyli Warto Szkolić się szkoli

W dniu 03.11.2021 r. pracownicy naszej firmy mieli okazję uczestniczyć w szkoleniu z zakresu praktycznego zastosowania modelu MBTI. Prowadzącymi kurs byli nasi trenerzy — Angelika Grabowska oraz Paweł Głowacki, którzy zadbali o odpowiednią ilość wiedzy teoretycznej, jak i praktycznej.

Czym jest MBTI?

Model MBTI to jeden z najpopularniejszych modeli określania preferencji w zakresie postrzegania świata i podejmowania decyzji. Został on opracowany przez Isabel Briggs Myers i Katherine Cook Briggs, został on oparty na koncepcji Carla Gustava Junga. Odpowiednie zastosowanie modelu MBTI może być genialnym narzędziem do rozwoju osobistego, jak i rozwoju zespołowego.

Cele szkolenia:

  • poznanie swojego typu osobowości wg typologii MBTI,
  • poznanie znaczenia preferencji w czterech dychotomiach, 
  • nabycie umiejętności stosowania w praktyce posiadanej wiedzy dotyczącej typu osobowości,
  • poznanie swoich preferencji dotyczących miejsca pracy,

Przebieg szkolenia

Szkolenie przebiegało według poniższego programu:

  • Fundamentalne zagadnienia MBTI® oraz jego zastosowanie w życiu prywatnym i zawodowym
  • Typ psychologiczny – elementy osobowości wg Junga
  • Preferencje w czterech dychotomiach
  • Odkrycie własnego typu osobowości
  • Charakterystyka każdego z typów
  • Sesja informacji zwrotnej i interpretacji wyników
  • Użyteczność przeciwstawnych typów i ich wpływ na środowisko pracy
  • Praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w organizacjach, w pracy z zespołami i realizacji celów biznesowych

Każdy z uczestników poznał swoje preferencje w czterech kategoriach:

  • źródło czerpania energii

Introversion czerpanie energii z własnych przemyśleń, refleksji, kierowanie energii do wewnątrz

Extraversion czerpanie energii z działania i kontaktów z ludźmi, kierowanie energii na zewnątrz

  • sposób gromadzenia informacji

Sensinggromadzenie faktów i namacalnych informacji, zwracanie uwagi na szczegóły

INtuition — skupianie się na całości, niezagłębianie się w szczegóły, gromadzenie ogólnych informacji

  • sposób podejmowania decyzji

Thinkinganalityczne spojrzenie, chłodne decyzje, kierowanie się logiką

Feelingskupienie na emocjach, emocjonalne decyzje, kierowanie się swoim systemem wartości i emocjami

  • sposób wykonywania zadań, radzenia sobie w życiu

Judging dokładne planowanie, zadaniowość, terminowość, trzymanie się określonych wcześniej reguł

Perceiving elastyczny styl życia, skłonność do odkładania na później, swoboda działania, brak sztywnego określania reguł

Podczas szkolenia uczestnicy mieli okazję brać udział w tematycznych dyskusjach oraz ćwiczeniach, które angażowały cały zespół. Zajęcia praktyczne były bardzo pomocne w określeniu swoich preferencji, a w efekcie swojego typu osobowości wg modelu MBTI.

Podsumowanie szkolenia – ”Zastosowanie MBTI w praktyce”

Szkolenie wskazało uczestnikom, w jaki sposób warto wykorzystywać samoświadomość. Udział w szkoleniu był również pomocny w zrozumieniu mechanizmów działania osób o przeciwnych preferencjach, co w dłuższej perspektywie z pewnością przełoży się na wypracowanie nowych, skuteczniejszych mechanizmów współpracy. Warto w tym miejscu dodać, że żadna z preferencji nie jest zero-jedynkowa i tak naprawdę każdy z nas posiada w różnych proporcjach wszystkie z preferencji, jednak któraś zawsze jest dominująca. Szkolenie wskazało w którym kierunku warto rozwijać zespół pracowników oraz na jakie obszary szczególnie zwrócić uwagę.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie reklamacjami w transporcie i spedycji

Zarządzanie reklamacjami w transporcie i spedycji W branży transportowej i spedycyjnej, gdzie margines błędu jest niezwykle wąski, a satysfakcja klienta ma kluczowe znaczenie. Zarządzanie reklamacjami staje się nieodłącznym elementem codziennej działalności. Reklamacje, będące naturalnym skutkiem działalności każdego przedsiębiorstwa, mogą dotyczyć wielu aspektów. Od problemów z jakością usług po kwestie związane z logistyką i obsługą klienta. W tym kontekście, umiejętność skutecznego zarządzania reklamacjami…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Savoir vivre w recepcji hotelowej

Savoir vivre w recepcji hotelowej W erze cyfryzacji i automatyzacji, osobisty kontakt z gościem nabiera szczególnego znaczenia. Recepcja hotelowa, będąca sercem każdego obiektu noclegowego, staje się miejscem, gdzie savoir vivre nie jest jedynie dodatkiem, ale fundamentalną wartością, wpływającą na postrzeganie całego hotelu. Savoir vivre w recepcji hotelowej to sztuka, której opanowanie pozwala na budowanie harmonijnych relacji z gośćmi, zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań.…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych od podstaw

Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych od podstaw Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych to sztuka łączenia różnych elementów. Od wyboru odpowiedniej lokalizacji, przez komponowanie menu, aż po zapewnienie atrakcji i rozrywki na najwyższym poziomie. To także ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się trendów i preferencji klientów. Co wymaga nie tylko kreatywności, ale i gruntownej wiedzy z zakresu zarządzania eventami. W obliczu coraz większego zapotrzebowania na profesjonalną organizację różnego rodzaju imprez,…
dowiedz się więcej