Jak wykorzystać napływ migrantów dla rozwoju przedsiębiorstwa?

Jak wykorzystać zatrudnianie obcokrajowców dla rozwoju przedsiębiorstwa?

Każdy, kto zajmuje się rekrutacją, niezależnie od branży, w której działa, mierzy się dokładnie z tymi samymi problemami. Niekorzystne statystyki demograficzne oraz zwiększona migracja rodaków do innych państw powodują, że coraz trudniej jest znaleźć pracowników. Wyjściem z tej sytuacji może być zatrudnianie obcokrajowców. Mimo że w początkowym etapie jest to dla firmy spore wyzwanie, to z czasem przynosi to wiele korzyści. 

Przygotowanie organizacji do zatrudniania obcokrajowców

Osoby, które decydują się na opuszczenie swojego kraju, w większości podejmują ten krok ze względów ekonomicznych. Dochodzą do wniosku, że w swoim miejscu urodzenia nie mogą prowadzić życia na satysfakcjonującym poziomie. Dlatego też, gdy przybywają do innego państwa, są nastawieni na to, że będą intensywnie szukać pracy. 

Grupa ta nie jest jednorodna. Znajdują się w niej zarówno osoby, które planują podjąć pracę fizyczną, jak i wykwalifikowani specjaliści. Taki obraz powoduje, że działające w kraju firmy mogą rekrutować emigrantów na różne stanowiska.

Planujesz rozpocząć zatrudnianie obcokrajowców? Zacznij od ustalenia, jakie formalności będą niezbędne, aby podjąć współpracę z osobami z innym obywatelstwem niż polskie. Całą procedurę ułatwia zatwierdzona jakiś czas temu ustawa o promocji zatrudnienia.

Możesz zatrudnić obcokrajowca, jeśli:

  • prowadzisz działalność gospodarczą,;
  • jesteś przedsiębiorcą zarządzającym spółką; 
  • masz fundację lub stowarzyszenie.

Pracowników możesz szukać wśród obywateli Unii Europejskiej oraz państw, z którymi Polska podpisała umowę o współpracy. Aktualne informacje na ten temat znajdziesz na stronach rządowych. Jakie formalności są niezbędne, gdy rozpoczynasz nabór pracowników z zagranicy? 

Osoba, którą planujesz zatrudnić, powinna mieć przyznaną kartę pobytu. Jest ona równoznaczna z tym, że przebywa na terenie kraju legalnie. Potrzebne będzie jeszcze zezwolenie na pracę w pełnym wymiarze lub zezwolenie na pracę sezonową. Dokumenty te wydaje urząd wojewódzki. Niezbędne będzie również podpisanie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. 

Gdy te kwestie zostaną załatwione, nadchodzi czas na podpisanie umowy. Przepisy mówią o tym, że dokument powinien być sporządzony w języku zrozumiałym dla obcokrajowca. Ostatni krok to zgłoszenie do ubezpieczenia społecznego, jeśli wynika ono z zawartej formy zatrudnienia. 

Jak powinien wyglądać onboarding cudzoziemca?

Żeby zagraniczny pracownik bez większych trudność zaczął wykonywać swoje zadania, warto zagwarantować mu szkolenia wdrożeniowe. Czy różnią się one od tych, które dotyczą osób z rodzimy obywatelstwem?

Przede wszystkim dobrze, jeśli szkolenia kładą większy niż zazwyczaj nacisk na kwestie związane z priorytetami firmy oraz kulturą panującą w organizacji. Mimo że większość zatrudnianych w Polsce osób to obywatele Unii Europejskiej i państw współpracujących, może się okazać, że istnieją pewne różnice w podejściu do kwestii zawodowych, wynikające z rodzimych przyzwyczajeń.

Onboarding dla cudzoziemców powinien też przewidywać czas poświęcony na poznanie branżowego języka oraz zrozumienie pojęć niezbędnych do wykonywania codziennych zadań. Dobra komunikacja to podstawa tego, aby obcokrajowiec dobrze czuł się w nowym miejscu pracy, a firma była zadowolona z wykonywanych przez niego obowiązków.

Sposoby na zapobieganie dyskryminacji i tworzenie pozytywnej atmosfery pracy

Jeśli otwarcie się na zatrudnianie obcokrajowców to dla Ciebie zupełnie nowa sytuacja, warto porozmawiać z zespołem i poinformować go o planowanych zmianach. Wtedy pracownicy będą mieli czas, aby oswoić się z tą sytuacją i w razie potrzeby omówić z przełożonymi pojawiające się wątpliwości.

Najwięcej trudności powoduje z pewnością bariera komunikacyjna. Nawet osoby, dla których polski jest językiem ojczystym, mają czasem problem ze zrozumieniem poleceń lub jasnym przekazaniem, czego potrzebują.

Dlatego warto zorganizować w firmie lekcje nauki języka dla obcokrajowców. Powinny być one nastawione na praktyczną komunikację w miejscu pracy. 

W zapobieganiu dyskryminacji pomocne będą też jasne dla wszystkich zasady zatrudnienia. Proponowane przez firmę warunki nie mogą być mniej korzystne od tych, jakie gwarantują polskie przepisy prawa pracy. 

Ważne jest także to, aby stworzyć koleżeńską atmosferę i być otwartym na dialog. W proces ten powinni zostać zaangażowani zarówno przełożeni, jak i szeregowi pracownicy. Dobra praktyka, która sprawdza się w wielu firmach, to również formalne zapisy w wewnętrznych regulaminach chroniące interesy zagranicznych pracowników. Dobrze zatem byłoby stworzyć zapisy o przeciwdziałaniu dyskryminacji w ramach polityki antymobbingowej.

Korzyści z tworzenia międzynarodowego zespołu

Praca w międzynarodowym środowisku to nie tylko pokonanie problemów związanych z brakiem pracowników. To także szereg zalet, m.in. większa innowacyjność całej organizacji. Osoby z innych państw wnoszą do zespołów świeże podejście i pozwalają inaczej spojrzeń na bieżące wyzwania.

To również szansa na rozwój otwartości i empatii. Wielokulturowe zespoły cechuje elastyczne podejście, co przekłada się na większe zrozumienie różnych kwestii. Dla firmy oznacza to łatwiejsze wprowadzanie zmian czy też wsparcie ze strony wszystkich pracowników w przypadku pojawiających się wyzwań.

Jeśli planujesz zacząć zatrudniać obcokrajowców i potrzebujesz w tej kwestii wsparcia, skorzystaj z programu Akademia HR przygotowanego przez Warto Szkolić. Podczas jednego z modułów przygotowanego przez naszych trenerów poruszamy kwestie związane z przygotowaniem organizacji do współpracy z cudzoziemcami.

To dobry sposób na to, aby zapoznać się z wyzwaniami, na jakie powinna przygotować się firma planująca ten krok. Podpowiadamy gotowe rozwiązania, jak sobie z nimi poradzić.

Paulina Michalska

Brand Manager, odpowiedzialna za rozwój marki, pozyskiwanie klientów i strategię komunikacji. Skutecznie buduje wizerunek firmy, tworzy angażujące treści SEO i dba o spójność przekazu we wszystkich kanałach. Dzięki przemyślanym działaniom znacząco zwiększyła sprzedaż oraz liczbę zapytań ofertowych, wzmacniając pozycję marki na rynku. Perfekcjonistka, ceniąca ład, terminowość i jasne zasady pracy. Posiada 5-letnie doświadczenie dziennikarskie, które zdobyła w mediach lokalnych – radiu, telewizji i portalu informacyjnym. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (komunikacja i kulturoznawstwo) oraz Akademii Sztuk Scenicznych w Poznaniu (reżyseria).

dowiedz się więcej

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w zespole? - praktyczny przewodnik

Dlaczego warto nauczyć się rozwiązywać konflikty w zespole Rozwiązywanie konfliktów w zespole to nieodłączny element skutecznego zarządzania organizacją. W każdej firmie – niezależnie od branży czy wielkości – pojawiają się różnice zdań, napięcia i sytuacje, które mogą przerodzić się w poważne konflikty. Dlatego coraz więcej menedżerów, liderów i specjalistów HR zadaje sobie pytanie: jak rozwiązywać konflikty, by nie niszczyły relacji, nie wpływały negatywnie na atmosferę pracy i nie obniżały…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak skutecznie rekrutować i przeprowadzać selekcję pracowników – wywiad z Angeliką Kuczyńską

Rekrutacja przyszłości: jak budować strategie dopasowane do realiów rynku i potrzeb organizacji W świecie, w którym rynek pracy zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, dobra rekrutacja przestaje być tylko działaniem operacyjnym – staje się elementem strategicznym, wpływającym bezpośrednio na rozwój i konkurencyjność organizacji. Dzisiejsi kandydaci nie tylko szukają pracy – oni oceniają, porównują i wybierają pracodawców, którzy oferują coś więcej niż…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak zarządzać czasem w sprzedaży detalicznej? Relacja ze szkolenia.

Znaczenie zarządzania czasem w sprzedaży detalicznej Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to kluczowy obszar, od którego zależy efektywność działania każdego sklepu. W realiach handlu, gdzie rytm pracy wyznacza klient, zmiany asortymentowe i rotacje kadrowe, umiejętność skutecznego zarządzania czasem przekłada się bezpośrednio na organizację dnia, obsługę klienta, a także atmosferę w zespole. Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to nie tylko kwestia indywidualnej dyscypliny, ale także…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.