5 wskazówek jak skutecznie zarządzać zespołem rozproszonym

Z roku na rok zwiększa się liczba osób, wykonujących pracę na zasadzie freelancingu – zdalnie, z dowolnego miejsca na świecie. Jednocześnie pracują oni w trybie zadaniowym, raz po raz konsultując poszczególne kwestie ze swoim zleceniodawcą, zwierzchnikiem, szefem. Tego typu schemat pracy jest szczególnie popularny w takich dziedzinach, jak szeroko rozumiany marketing oraz poszczególne działy IT. W ostatnim czasie freelancing “idzie” nieco dalej, tworząc nowe formy współpracy. Modnym i skutecznym sposobem jest na przykład tworzenie zespołu rozproszonego. Czym jest i w jaki sposób skutecznie nim zarządzać?

Czym jest zespół rozproszony?

Zespół rozproszony to model współpracy, stosowany w coraz większej liczbie firm, polegający na zarządzaniu grupą osób, znajdujących się w różnych miejscach Polski lub świata. Ten sposób sprawdza się w tych działalnościach, w których możliwe jest wykonywanie pracy w sposób zdalny, na przykład przy użyciu wyłącznie komputera z odpowiednim oprogramowaniem. Jakich reguł należy przestrzegać, aby skutecznie zarządzać zespołem rozproszonym?

1- autorytet w swojej dziedzinie

Przede wszystkim w pracy zespołu rozproszonego kluczową rolę odgrywa szef-kierownik-zarządzający. To on musi “ogarnąć” swoich pracowników i wyznaczyć im odpowiednie zadania. To on bierze również odpowiedzialność za wszelkie sukcesy, ale i niepowodzenia. Ważne zatem, aby ta osoba stanowiła autorytet, specjalistę w swojej dziedzinie. Ze względu na obniżone możliwości kontroli, pracownicy muszą mieć szacunek, respekt w stosunku do swojego szefa.

2 – właściwe planowanie

Drugim elementem jest odpowiednie planowanie pracy. W tej formie współpracy nie ma miejsca na jakiekolwiek niedopatrzenia i zaniedbania. Tutaj wszystko musi zostać perfekcyjnie zorganizowane. Każdy najdrobniejszy element musi mieć swój deadline, a pracownicy muszą wiedzieć, że jego niedotrzymanie może wiązać się z negatywnymi dla nich konsekwencjami.

3 – umiejętność rozwiązywania konfliktów

Niejednokrotnie w pracy spotkamy się z różnego rodzaju konfliktami i niedopowiedzeniami. Brak kontaktu face to face często wpływa na pogorszenie stosunków i trudności komunikacyjne. Rolą szefa jest zatem załagodzenie ewentualnych napięć.

4 – odpowiednie zaangażowanie

Zaangażowanie lidera w realizację określonego projektu najczęściej udziela się podległym mu pracownikom. Warto zatem pokazać swoją siłę i chęć osiągnięcia celu, aby tym samym zmotywować resztę zespołu.

5 – wartościowe rozliczanie zadań

W pracy zdalnej ogromne znaczenie ma również wartościowe rozliczanie zadań – a zatem rzetelne, sprawiedliwe i kompleksowe. Ten element stanowi ważną część naszych szkoleń. Wiele czasu poświęcamy na uświadomieniu kursantom wartości informacji zwrotnej obustronnej wg modelu FUKOZ.

Szkolenia Warto Szkolić

W swojej bogatej ofercie posiadamy również szkolenia z zakresu zarządzania zespołem rozproszonym. Przeznaczamy je w szczególności dla osób, kierujących zespołem rozproszonym. Nasz kurs pomaga zwiększyć swoją pewność siebie, poprawia relacje w zespole oraz motywuje do dalszego działania. Zapraszamy do kontaktu!

 

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

 

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem w innym terminie lub w innym miejscu skontaktuj się z Nami!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w zespole? - praktyczny przewodnik

Dlaczego warto nauczyć się rozwiązywać konflikty w zespole Rozwiązywanie konfliktów w zespole to nieodłączny element skutecznego zarządzania organizacją. W każdej firmie – niezależnie od branży czy wielkości – pojawiają się różnice zdań, napięcia i sytuacje, które mogą przerodzić się w poważne konflikty. Dlatego coraz więcej menedżerów, liderów i specjalistów HR zadaje sobie pytanie: jak rozwiązywać konflikty, by nie niszczyły relacji, nie wpływały negatywnie na atmosferę pracy i nie obniżały…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak skutecznie rekrutować i przeprowadzać selekcję pracowników – wywiad z Angeliką Kuczyńską

Rekrutacja przyszłości: jak budować strategie dopasowane do realiów rynku i potrzeb organizacji W świecie, w którym rynek pracy zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, dobra rekrutacja przestaje być tylko działaniem operacyjnym – staje się elementem strategicznym, wpływającym bezpośrednio na rozwój i konkurencyjność organizacji. Dzisiejsi kandydaci nie tylko szukają pracy – oni oceniają, porównują i wybierają pracodawców, którzy oferują coś więcej niż…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z komunikacji zwiększają skuteczność współpracy zespołowej?

Skuteczna komunikacja w zespole – jakie szkolenia zwiększają efektywność i jakość współpracy? Współpraca zespołowa to jeden z najważniejszych filarów sprawnie działającej organizacji. Nawet najlepszy zespół ekspertów nie osiągnie pełni swojego potencjału, jeśli nie potrafi się skutecznie komunikować. Brak jasnych ustaleń, nieporozumienia, błędna interpretacja intencji czy konflikty wynikające z różnic stylów komunikacyjnych – to codzienne wyzwania, które znacząco obniżają efektywność pracy.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.