Biznesowy savoir-vivre – wywiad z Renatą Brukiewicz

Posiadania nienagannych manier często przydaje się nie tylko w życiu codzienny, ale także w świecie biznesu. O biznesowy savoir-vivre, czyli etykietę w biznesie zapytaliśmy naszą trenerkę Panią Renatę Brukiewicz.

1. Czym jest savoir-vivre w biznesie?

Savoir vivre – to z fr. wiedzieć i żyć, czyli to sztuka życia – sztuka życia w społeczeństwie. W biznesie to fundament budowania i umacniania marki osobistej oraz firmowej. To jeden z elementów, który zapewnia rozwój i egzystencję każdej firmy. To szacunek okazywany na wiele sposobów – to elegancja w myśleniu, ubraniu i zachowaniu.

2. Czy znajomość zasad savoir-vivre ma dla firmy duże znaczenie?

Tak, ogromne. Mówi się, że dzisiejszy biznes oparty jest na relacjach. Firmy prześcigają się w innowacjach, produktach i usługach. Należy pamiętać, że dziś klient jest bardzo wymagający a firm oferujących produkty i usługi takie same w podobnych cenach jest wiele, wszyscy stosują podobne profesjonalne techniki obsługi, a etykieta jest czymś co nas wyróżnia na tle konkurencji, czymś co przyciąga i magnetyzuje. Wpływa na budowanie relacji i zaufania w biznesie. Grzeczność i uprzejmość od wieków zjednuje sobie ludzi.

Przydatna jest dla każdego kto ma kontakt z drugim człowiekiem. Dla osób, których efekty pracy zależą od przekonania drugiej osoby do swoich produktów, usług, idei i pomysłów. Zadaniem wielu osób jest nawiązywanie i utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami i partnerami biznesowymi, a bez znajomości i stosowania zasad etykiety jest to bardzo trudne. Trzeba też pamiętać, że im wyższe stanowisko tym większe uprawnienia, a tym samym wyższe wymagania co do znajomości zasad biznesowego savoir vivre.

3. Jakie pytania najczęściej padają na szkoleniach od uczestników?

Oj, pytań jest naprawdę mnóstwo, najczęściej odnoszą się do konkretnych sytuacji z życia zawodowego i dotyczą wielu zagadnień. Tematem, który zawsze budzi wiele emocji jest tzw. „powierzchowność”, (wygląd, strój, dodatki itp.) ja osobiście uwielbiam to zagadnienie i doceniam dociekliwość oraz otwartość uczestników. Szczególnie panowie – dżentelmeni są bardzo otwarci i dopytują o wiele niuansów. Dlatego też na warsztatach staram się pokazywać‚ „na żywo” stylizacje damskie i męskie jeśli to możliwe.

Dodam przy tej okazji, że mam okazję spotkania się z niektórymi osobami przy okazji np eventów lub innych szkoleń. Zauważam wówczas zmiany wizerunkowe, dbałość o szczegóły u tych osób – to naprawdę niesamowite. Jest to dla mnie ogromna satysfakcja.

4. Które zasady Savoir vivre najlepiej stosować?

Myślę, że warto znać i stosować wszystkie. Dlaczego? Bo wówczas możemy sobie pozwolić na luksus bycia sobą w każdej sytuacji. W myśl zasady „Gdziekolwiek jesteś bądź sobą, cokolwiek robisz rób z klasą” .

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w branży produkcyjnej?

Konflikty w branży produkcyjnej są nieuniknione i mogą wynikać z wielu przyczyn, takich jak stres związany z terminami, różnice kulturowe czy konkurencja o zasoby. Skuteczne zarządzanie tymi konfliktami jest kluczowe, ponieważ nie tylko wpływa na atmosferę pracy, ale również na produktywność i ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, organizacje muszą rozwijać strategie rozpoznawania, zapobiegania i rozwiązywania konfliktów. Ten artykuł ma na celu przedstawić…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak radzić sobie z obiekcjami klientów?

Współczesny rynek oferuje konsumentom niezliczoną ilość produktów i usług, stawiając przed przedsiębiorcami nie lada wyzwanie w zakresie przyciągania i utrzymywania uwagi klientów. W tym zatłoczonym środowisku, zdolność do efektywnego radzenia sobie z obiekcjami klientów staje się kluczową umiejętnością, która może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Obiekcje, często postrzegane jako bariery na drodze do sprzedaży, w rzeczywistości mogą być postrzegane jako okazje do pogłębienia relacji…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak pokonać bariery komunikacyjne w biznesie?

W środowisku biznesowym, gdzie efektywna komunikacja jest fundamentem nie tylko codziennego zarządzania, ale i strategicznego rozwoju, bariery komunikacyjne mogą mieć poważne konsekwencje. Różnice językowe, kulturowe, a także wyzwania technologiczne stoją na drodze do płynnej wymiany informacji i współpracy. Zrozumienie i przezwyciężenie tych barier staje się kluczowym zadaniem dla liderów i zespołów na każdym szczeblu organizacji, determinującym ich zdolność do osiągania celów biznesowych. W odpowiedzi…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.