Jak zwiększyć sprzedaż na stanowisku owocowo-warzywnym?

Każde ze stoisk sklepowych rządzi się swoimi prawami. Głównie zależy to od specyfiki produktów, jakie się tam znajdują. Stoisko owocowo-warzywne jest jednym z najbardziej wymagających miejsc w sklepie, pod względem przygotowania. Jak zatem zwiększyć sprzedaż na stanowisku owocowo-warzywnym oraz zminimalizować ewentualne straty produktów? Zapraszamy do dalszej części artykułu!

Dzienny cykl pracy

Rano na stoisku owocowo-warzywnym najważniejsze jest przebranie owoców i warzyw pod kątem świeżości. Produkty nienadające się do sprzedaży należy odłożyć. Produkty o widocznej utracie świeżości powinno się przygotować do ewentualnej przeceny. Towar należy układać zgodnie z zasadą FIFO, czyli PIERWSZE PRZYSZŁO, PIERWSZE WYSZŁO. Zasada ta mówi o tym, aby najpierw wykładać towary o krótszej dacie przydatności. Stosowanie tej metody pozwala zminimalizować powstawanie strat wynikających z przekroczenia terminów ważności produktów. Na początku dnia warto również sprawdzić zaopatrzenie tj. stany magazynowe, terminy przydatności, jakość i świeżość produktów!

W ciągu dnia należy również na bieżąco sprawdzać stan produktów na stoisku, zwracając szczególną uwagę na ich poziom świeżości. Produkty takie jak np. koperek, sałata, rzodkiewka warto zraszać wodą w celu poprawienia ich kondycji. W godzinach popołudniowych nadchodzi najlepszy czas na skontrolowanie i wyznaczenie odpowiednich produktów do przeceny. Produkty, które znacznie utraciły świeżość, mają szansę zostać sprzedane do końca dnia, jeśli zostaną przecenione w odpowiednim czasie.

Pod koniec dnia

Jak oceniać jakość produktów?

Możemy wyróżnić cztery główne kryteria oceny jakości:

  • wygląd (kolor/kształt)
  • nieskazitelność (produkty bez pęknięć/nakłuć, oznak choroby czy nieświeżości)
  • jednolitość (odpowiednia barwa, kolor i kształt)
  • dojrzałość (kolor, soczystość, twardość)

Ekspozycja — zasady układania produktów na stoisku owocowo-warzywnym

Zasada nr 1 – „Efekt obfitości”

Kluczowy aspekt tej zasady to obfita masa towarowa. Produkty muszą być tak ułożone, aby kipiały świeżością, były dostępne na wyciągnięcie ręki. Nie wolno pozwalać, aby na półkach powstawały „dziury”.

Zasada nr 2 – Odpowiednia prezentacja warzyw i owoców

Produkty powinny być eksponowane w estetycznych, czystych najlepiej oryginalnych pojemnikach. Ekspozytory powinny znajdować się na stabilnym regale, pod odpowiednim kątem-tak, aby klienci mogli widzieć całą powierzchnię towaru. Warto zadbać również o aranżację stoiska tak, aby dawało ono wrażenie świeżości i bliskości z naturą. Oczywistym jest, to, że należy odpowiednio często uzupełniać braki towarowe oraz warto tworzyć kompozycje produktów o różnych kształtach.

Zasada nr 3 – Kolorystyka

Produkty, które należą do tego samego gatunku, powinno układać się kolorystycznie np. od zieleni, przez żółć aż do czerwieni. Natomiast konkretne gatunki najlepiej odróżniać od siebie na zasadzie kontrastu kolorystycznego np. marchewka będzie bardziej widoczna przy białej pietruszce niż przy czerwonych pomidorach.

Zasada nr 4 – Prezentacja warzyw i owoców

Należy pamiętać o usuwaniu resztek łupin, liści, ogonków oraz zabrudzeń takich jak piasek, grudki ziemi czy kurz — robią one bardzo negatywne wrażenie na kliencie. Nasze stoisko może zostać odebrane jako zaniedbane, a produkty znajdujące się na nim, jako niepełnowartościowe lub złej jakości.

Zasada nr 5 – Grupowanie poszczególnych warzyw i owoców

Praktycy działający w branży merchandisingu ustalili kilka zasad grupowania warzyw i owoców, tak aby zmaksymalizować wielkość sprzedaży. Oto one:

Warzywa

  • Ziemniaki, buraki, marchew, pietruszka, seler — warzywa okopowe, wymagające podobnej dbałości.
  • Pomidory, ogórki, praktyka — warzywa sałatkowo-kanapkowe, wymagają podobnej pielęgnacji.
  • Sałata, kapusta, kalafior — podobne zastosowanie, podobna wielkość i wygląd.
  • Cebula, czosnek — warzywa o podobnym przeznaczeniu, warzywa “przyprawowe”.
  • Groch, fasola — podobne przeznaczenie kulinarne, wygląd i wielkość.
  • Natka pietruszki, szczypiorek, koperek — dodatki aromatyczne, przyprawy o podobnej strukturze i wyglądzie.

Owoce

  • Jabłka, gruszki — najpopularniejsze i pospolite owoce rodzimego pochodzenia, służą zaspokajaniu podobnych potrzeb.
  • Cytryny, pomarańcze, mandarynki, grejpfruty — owoce cytrusowe, orientalne o zbliżonym smaku, zapachu oraz pochodzeniu.
  • Arbuzy, melony, ananasy, orzechy kokosowe, papaja — owoce rzadziej spożywane rzadziej, o grubych łupinach oraz większych rozmiarach.
  • Wiśnie, czereśnie, śliwki — zbliżone pochodzenie, przeznaczenie kulinarne oraz rozmiar.
  • Morele, brzoskwinie, nektarynki — owoce o podobnej wielkości, walorach smakowych.

Zasada nr 6 – Czytelność cenówek

Cenówki powinny być bardzo dobrze widoczne dla klienta oraz być umieszczone obok produktu, którego dotyczy. Oczywiście równie ważne jest, aby cenówki były czytelne i czyste. Cenówki promocyjne powinny się wyróżniać na tle tradycyjnym.

Cenówka powinna zawierać:

  • nazwę produktu,
  • cenę produktu,
  • pochodzenie produktu,
  • cenę za kilogram produktu.

Zasada nr 7 – Sposób wydawania towarów

  • Należy stosować dobre i widoczne wagi, żeby Klient był przekonany o naszej rzetelności.
  • Należy zachęcać do degustacji i możliwości spróbowania produktu przez Klientów.
  • Produkty należy podawać w rękawiczkach.

Zasada nr 8 – Promocje

Jeżeli jest taka możliwość warto, aby produkty promocyjne znalazły się na dodatkowej ekspozycji. Jeśli natomiast nie ma takiej możliwości, należy produkty promocyjne wyeksponować w standardowym regale przeznaczając na nie więcej miejsca.

Zasada nr 9 – Strefy stoiska

Stoisko dzieli się na strefę gorącą oraz strefę zimną. Strefa gorąca to fragment stoiska bardziej widoczny dla klienta, natomiast strefa zimna to mniej widoczny fragment.

Strefa “gorąca”

W tej strefie, aby zwiększyć sprzedaż na stanowisku owocowo-warzywnym eksponuje się produkty sezonowe i impulsowe. Sezonowe, czyli charakterystyczne dla danego sezonu. Produkty impulsowe to natomiast produkty egzotyczne np. ananas, awokado, mango.

Strefa “zimna”

W tej strefie stoiska eksponuje się produkty bazowe np. warzywa okopowe, jabłka.

Dobre rady, które pozwolą zwiększyć sprzedaż na stosiku owocowo-warzywnym

  • Nie usuwaj liści z kalafiorów, brokuł, kalarepy.
  • Kiwi leżące obok jabłek szybko robi się miękkie i pokrywa pleśnią – unikaj umieszczania tych owoców obok siebie!
  • Nie myj warzyw i owoców, ponieważ skraca to ich trwałość. Wystarczy oczyścić je z ziemi, zanim trafią do sprzedaży.
  • Nie umieszczaj bananów i pomidorów w chłodni nabiałowej.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia z AI dla pracowników organizacji publicznych

Jakie szkolenia z AI dla organizacji publicznych? Świat przyspiesza, a oczekiwania obywateli względem urzędów i instytucji państwowych rosną z każdym rokiem. Tradycyjne metody pracy, często kojarzone z biurokracją i manualnym przetwarzaniem dokumentów, przestają wystarczać w zderzeniu z dynamiczną, cyfrową rzeczywistością. Właśnie w tym miejscu na scenę wkracza sztuczna inteligencja dla organizacji publicznych, która przestaje być jedynie technologiczną nowinką, a staje się niezbędnym elementem budowania sprawnego…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia ChatGPT dla nowych pracowników biurowych

Jak wdrożyć AI w firmie dla nowych pracowników biurowych? – lista szkoleń, na które musisz zapisać swoich pracowników Efektywność pracy biurowej w dobie sztucznej inteligencji nie jest dziełem przypadku. Wymaga nie tylko dostępu do nowoczesnych narzędzi, ale przede wszystkim zespołu, który potrafi z nich korzystać w sposób świadomy, bezpieczny i kreatywny. Właśnie dlatego coraz więcej menedżerów i właścicieli firm zadaje sobie pytanie,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z zarządzania stresem i emocjami pomogą w dużej firmie?

Presja, emocje i wyniki – dlaczego strategiczne podejście do szkoleń jest kluczowe w dużej firmie? Efektywna praca w dużej korporacji nie jest dziełem przypadku. Wymaga nie tylko kompetencji technicznych, ale przede wszystkim pracowników, którzy potrafią radzić sobie z presją. Właśnie dlatego coraz więcej menedżerów zadaje sobie pytanie: jak realnie wspierać swoje zespoły? Nie chodzi tu o jednorazowe wykłady motywacyjne, ale o strategiczne podejście…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.