Kto pierwszy podaje dłoń? Powitanie biznesowe - jak powinno wyglądać?

Kto pierwszy podaje dłoń? Rozpoczynanie negocjacji — jak się witać?

Jest wiele zasad mówiących o tym, kto pierwszy podaje dłoń w danych okolicznościach.

Oto kilka podstawowych zasad, które zapewne większość z nas zna:

1. Osoba starsza wita się z osobą młodszą.

2. Kobieta pierwsza podaje dłoń mężczyźnie.

3. Gospodarz wita gościa.

5. Osoba „ważniejsza” wita się z osobą „mniej ważna”.

W tym momencie należy zadać pytanie kluczowe — KTO JEST MNIEJ WAŻNĄ OSOBĄ?

Ogólnie przyjętą zasadą jest to, że ważniejsza osoba to ta na wyższym stanowisku. W sytuacji gdzie spotyka się przedstawiciel handlowy z prezesem spółki to ten prezes jest osobą „ważniejszą”.

Co, jeśli spotykają się dwie osoby na tym samym stanowisku np. dwóch dyrektorów sprzedaży? W tym momencie zaczynają się pewnego rodzaju subtelne, psychologiczne gierki o to, kto wyjdzie w ej sytuacji na osobę „ważniejszą”. Oczywiście osoba, która pierwsza poda dłoń, zdobędzie podświadomie status osoby ważniejszej. Jest to oczywiście bardzo delikatna sugestia, która sygnalizuje “moje interesy podczas tego spotkania są ważniejsze”. Warto pamiętać, że zestaw takich drobnych, czasami nie do końca oczywistych sygnałów jest znacznie istotniejszy niż mogłoby się nam to wydawać.

Kiedy dochodzi już do tej istotnej czynności powitania, nasuwa się pewne pytanie. Jak uścisnąć dłoń swojego partnera negocjacyjnego?

Tutaj odpowiedź jest dość oczywista. Nie powinniśmy miażdżyć ręki naszego rozmówcy ani nie powinniśmy podawać mu tzw. śledzia. Najlepszym wyjściem będzie zdecydowany, pewny uścisk z ręką ułożoną prostopadle do podłoża.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia przygotowują brygadzistów do prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami?

Prowadzenie trudnych rozmów przez brygadzistów – szkolenia Rola brygadzisty to znacznie więcej niż tylko nadzór nad technicznymi aspektami pracy. To codzienne zarządzanie ludźmi, motywowanie zespołu i, co nieuniknione, reagowanie na problemy. Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stają liderzy pierwszej linii, jest prowadzenie trudnych rozmów z pracownikami. Niezależnie od tego, czy chodzi o spadek wydajności, naruszenie zasad bezpieczeństwa, czy konflikt…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak powinna być przeprowadzana skuteczna rozmowa sprzedażowa? – Wywiad z Pawłem Głowackim

Sztuka rozmowy sprzedażowej – kluczowe zasady W świecie biznesu rozmowa sprzedażowa jest często postrzegana jako decydujące starcie, w którym liczy się siła argumentów i umiejętność przekonywania za wszelką cenę. Wielu handlowców podchodzi do niej jak do egzaminu, skupiając się na prezentacji produktu i zbijaniu obiekcji. To podejście, pełne presji i nastawione na szybką finalizację sprzedaży, często prowadzi donikąd, budując opór zamiast zaufania. Kluczem…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwijać kompetencje działu HR? – praktyczny przewodnik

Strategiczny HR – klucz do zaangażowania i rozwoju talentów w firmie Współczesny dział HR to już nie tylko administracja kadrowa i naliczanie wynagrodzeń. To strategiczny partner dla biznesu, który odpowiada za najcenniejszy zasób firmy – ludzi. Aby sprostać dynamicznym wyzwaniom rynku, specjaliści HR muszą nieustannie poszerzać swoje horyzonty i umiejętności. Właśnie dlatego coraz więcej świadomych organizacji inwestuje w rozwój kompetencji swoich zespołów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.