Praca w zespole międzynarodowym - bariery kulturowe, językowe, społeczne - jak sobie z tym poradzić?

Rynek pracy jest coraz bardziej globalny. W związku z tym nie tylko w wielkich korporacjach Polacy współdziałają w jednym zespole z przedstawicielami innych narodowości, a także kultur. Praca w zespole międzynarodowym jest okazją dla każdego i dlatego dobrze radzić sobie z barierami językowymi, kulturowymi, a także społecznymi.

Bariery kulturowe i społeczne – jak sobie z nimi radzić?

Menedżerowie każdego dnia stają przed wyzwaniem zarządzania ludźmi. Tym większe jest to wyzwanie w sytuacji, gdy współpracownicy, bądź też podległy personel to zespół międzynarodowy, a co za tym idzie wielokulturowy. Poza inteligencją emocjonalną konieczne jest w takim przypadku posiadanie również inteligencji międzykulturowej, czyli zdolności odczytywania, a także interpretowania różnic kulturowych.

Osoby, które pochodzą z różnych krajów i pracują w jednym zespole mogą napotykać także bariery społeczne. Dzięki nabyciu kompetencji z zakresu pracy w zespole międzynarodowym uczestnicy kursów z Warto Szkolić w bardzo krótkim czasie adaptują się do wielokulturowych zespołów, a także doskonale nimi zarządzają.

Bariery językowe w zespole międzynarodowym – jak je pokonać?

Największe możliwości daje nieprzejmowanie się prostymi błędami i nastawianie na ciągły rozwój. Praca w zespole międzynarodowym patrząc na aspekt języka, wymaga otwartości na ludzi, dystansu do siebie, a także wyrozumiałości. Wyrozumiałość powinna dotyczyć zarówno Twoich pracowników, jak i Ciebie samego. Ogromną rolę odgrywają także szkolenia z zakresu pracy w środowiskach międzynarodowych.

Najlepszym rozwiązaniem jest ustalenie przed rozpoczęciem pracy z zespołem najważniejszych kwestii związanych z:

  • warunkami pracy,
  • zadaniami poszczególnych pracowników,
  • procesami, które czekają zespół,
  • potrzebnymi zasobami.

W trakcie zebrania można także rozwiać wszelkie wątpliwości uczestników. W przypadku, gdy praca w zespole międzynarodowym odbywa się przez dłuższy okres, dobrze organizować spotkania cyklicznie.

Praca w zespole międzynarodowym – zalety

Dzięki pracy w zespole osób z różnych kultur i krajów możliwe jest uzyskanie unikalnej wiedzy i umiejętności. Dzięki pokonaniu utrudnień w komunikacji możliwe jest podniesienie poziomu inteligencji emocjonalnej, a także inteligencji międzykulturowej na jeszcze wyższy poziom.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w zespole? - praktyczny przewodnik

Dlaczego warto nauczyć się rozwiązywać konflikty w zespole Rozwiązywanie konfliktów w zespole to nieodłączny element skutecznego zarządzania organizacją. W każdej firmie – niezależnie od branży czy wielkości – pojawiają się różnice zdań, napięcia i sytuacje, które mogą przerodzić się w poważne konflikty. Dlatego coraz więcej menedżerów, liderów i specjalistów HR zadaje sobie pytanie: jak rozwiązywać konflikty, by nie niszczyły relacji, nie wpływały negatywnie na atmosferę pracy i nie obniżały…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak skutecznie rekrutować i przeprowadzać selekcję pracowników – wywiad z Angeliką Kuczyńską

Rekrutacja przyszłości: jak budować strategie dopasowane do realiów rynku i potrzeb organizacji W świecie, w którym rynek pracy zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, dobra rekrutacja przestaje być tylko działaniem operacyjnym – staje się elementem strategicznym, wpływającym bezpośrednio na rozwój i konkurencyjność organizacji. Dzisiejsi kandydaci nie tylko szukają pracy – oni oceniają, porównują i wybierają pracodawców, którzy oferują coś więcej niż…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z komunikacji zwiększają skuteczność współpracy zespołowej?

Skuteczna komunikacja w zespole – jakie szkolenia zwiększają efektywność i jakość współpracy? Współpraca zespołowa to jeden z najważniejszych filarów sprawnie działającej organizacji. Nawet najlepszy zespół ekspertów nie osiągnie pełni swojego potencjału, jeśli nie potrafi się skutecznie komunikować. Brak jasnych ustaleń, nieporozumienia, błędna interpretacja intencji czy konflikty wynikające z różnic stylów komunikacyjnych – to codzienne wyzwania, które znacząco obniżają efektywność pracy.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.