W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Dobrodziejstwo cross merchandisingu

Rozsądne zaplanowanie ułożenia asortymentu to nie lada wyzwanie. Ekspozycja powinna być przejrzysta i sensownie zaaranżowana tak, aby klient się w niej nie zagubił. Jednocześnie jednak warto korzystać także z świeżych i nowoczesnych koncepcji, które stanowią korzyść zarówno dla sprzedawcy, jak i dla nabywcy.

Taką koncepcją jest cross merchandising, czyli, najprościej ujmując, krzyżowanie produktów w ekspozycji. Metoda ta jednocześnie wpływa na wzrost poziomu sprzedaży oraz stanowi ułatwienie dla klienta w trakcie zakupów. Skoro każdy na niej korzysta, to chyba grzechem byłoby jej nie zastosować.

Cross merchandising polega na prezentowaniu razem produktów, które pochodzą z różnych kategorii lub działów, ale są w jakiś sposób z sobą komplementarne. Oczywiście, nie sposób nie zauważyć, że całe sklepy i markety zaprojektowane są w podobny sposób. Dlatego słone przekąski mieszczą się obok piwa i napojów gazowanych, a słodkie w pobliżu kawy i herbaty. W cross merchandisingu jednak, w odróżnieniu od ogólnej aranżacji sklepów, chodzi o krzyżowanie konkretnych pojedynczych produktów, a nie zestawianiu całych działów.

Najprostszy przykład krzyżowania produktów w ekspozycji stanowią ketchup i musztarda, które w sezonie grillowym, poza swoim standardowym miejscem, powinny także znaleźć się w pobliżu kiełbasy i karkówki. W ten sposób klient, który organizuje grilla, kupując mięso, może przypomnieć sobie o sosach i uzupełnić ich ewentualny brak. Cross merchandising może stanowić udogodnienie dla klienta, kiedy przypomina mu o kupnie dodatkowych produktów, które są mu potrzebne, a których zapomniał umieścić na liście zakupów, jak np. przyprawa do potraw grillowych.

Inną funkcją cross merchandisingu jest inspirowanie klientów. Dodatkowy produkt może stanowić pomysł na nową aranżację znanej potrawy lub niestandardowy sposób jej podania. Dla klienta jest to atrakcyjna ciekawostka, a dla sprzedawcy dodatkowa sprzedaż.

Cross merchandising może być oczywiście wykorzystywany także w innych niż spożywcza branżach. W sklepie odzieżowym powinny znajdować się gotowe zestawienia ubrań. Takie stylizacje stanowią inspirację na temat wykorzystania danego produktu, ale też zachęcają żeby dobrać do niego pozostałe części garderoby lub dobrać dodatkowe elementy.

W księgarni przy przewodnikach o Holandii możemy znaleźć kalendarze z słynnymi wiatrakami. U jubilera spotkamy raczej całą stylizację (niekoniecznie stanowiącą komplet), niż eksponowane osobno pojedyncze produkty. Są to tak naprawdę podstawowe pomysły – jest ich znacznie więcej, i to w każdej branży. Wystarczy wczuć się w rolę klienta i zastanowić się, co jeszcze może przydać się do danego produktu? Jeśli go kupię, to czego może mi zabraknąć?

W ten sposób stworzymy własną koncepcję cross merchandisingu. Pamiętajmy jednak, żeby nie dać się skusić nadmiernemu kombinowaniu – proste i intuicyjne rozwiązania są z reguły w sprzedaży najlepsze.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.