Audyt dla dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego (cz.2)

W dniu 24 sierpnia bieżącego roku przeprowadziliśmy dla dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego audyt kolejnego sklepu, z którym spółka chciałaby nawiązać współpracę w ramach umowy partnerskiej. Więcej informacji o firmie i samym audycie znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu, właściciela i otoczenia konkurencyjnego:

Ocena sklepu
(+) Ekspozycja towarów: np. na zewnątrz estetyczny regał ze skrzynkami na owoce, a u szczytu zioła w doniczkach; generalnie prezentacja towarów daje wrażenie obfitości, tak ważne w odbiorze oferty przez klienta.

(+) Duża liczba siatek jednorazowych rozwieszona w kilku miejscach stoiska zachęca do większych zakupów.

(+) Bardzo duży asortyment – 130 produktów owocowo-warzywnych.

(-) Nieład w sklepie: brudna podłoga, braki w oświetleniu, duża liczba kabli leżąca na podłodze w widocznym miejscu, nieopróżniony kosz.

(-) Wiele towarów bez etykiet cenowych, część uszkodzona lub umieszczona w nieodpowiedni sposób.

(-) Nieodpowiednie ułożenie towarów: towary spożywcze i chemiczne obok siebie, towary nie są ustawione frontem do klienta, utrudniony dostęp do stoiska.

Ocena podejścia właściciela do sprzedaży:

(+) Właścicielka dostrzega potrzebę przeszkolenia z komunikacji ze swoimi współpracownikami.

(-) Właścicielka nie jeździ sama po towar, przez co może otrzymywać towar gorszej jakości.

Porównanie z konkurencją:

W obrębie pięciominutowego spaceru, czyli w odległości dogodnej do wykonywania codziennych zakupów, znajduje się aż pięć sklepów. Konkurencja jest silna i dodatkowo oferuje towar w niższych cenach. Różnica w cenie przykładowego koszyka zakupowego to aż 11 zł.

Sklep wyróżnia się na plus wielkością asortymentu – widać tutaj wyraźną przewagę.

Jeżeli chodzi o działania marketingowe, to żadna z jednostek, z wyjątkiem supermarketu, nie podjęła kroków promocyjnych innych niż szyld i baner umieszczony przed sklepem. Właśnie ten sklep stanowi największą konkurencję dla badanej jednostki.

Co trzeba naprawić? Rekomendacje

Rekomendujemy następujące działania:

  1. Poprawienie elementów merchandisingowych stoiska owocowo-warzywnego:
  • ― zadbanie o wewnętrzny wygląd sklepu w tym w szczególności ścian i podłóg,
  • ― zadbanie o cenówki: zastosowanie szyn plastikowych do ich wkładania lub zalaminowanie. Takie rozwiązanie pomoże w poradzeniu sobie z kilkoma występującymi obecnie problemami w ww. zakresie: uszkodzone cenówki, nieestetyczne ślady po starych cenówkach, niechlujne ich ułożenie.
  1. Wprowadzenie SOK (Standardów Obsługi Klienta). Obsługa klienta nie jest obecnie na najwyższym poziomie (brak powitania każdego klienta, brak kontaktu wzrokowego itd.).
  2. Zapewnienie szkolenia z zakresu komunikacji wewnątrz firmy, na linii właścicielka-pracownicy, w celu poprawy obsługi klienta i estetyki sklepu.
  3. Przychylamy się do opinii właścicielki, że sklep jest słabo znany i rozreklamowany. Na szczęście, ten sam problem można zauważyć u konkurentów. W związku z tymrekomendujemy pomoc w realizacji działań marketingowych, które podkreślą duży asortyment i jakość produktów, choćby poprzez powołanie się na autorytet i markę. Zabiegi marketingowe pomogłyby uwypuklić wyjątkową jakość oferowanych produktów i zminimalizować skupienie klienta na ich wysokiej cenie.

Niskim kosztem można poprawić estetykę sklepu: częstsze sprzątanie, trwałe cenówki i usunięcie przedmiotów utrudniających dostęp do stoiska. Inną kwestią są konieczne działania marketingowe, które będą wiązały się z wyższymi kosztami.

Czy konieczne zmiany będą kosztowne?

Po przeprowadzeniu szczegółowego audytu firma Warto Szkolić przychyla się do zarekomendowania zleceniodawcy współpracy z badanym sklepem, jednak pod warunkiem  wprowadzenia przez właściciela opisanych wyżej rekomendacji. W szczególności chodzi tutaj o utrzymywanie w sklepie czystości, wprowadzenie SOK i zadbanie o schludność cenówek.

W opinii naszych ekspertów: nawiązać współpracę, czy nie nawiązać?

Bardzo duży wybór i jakość produktów to bez wątpienia największa przewaga konkurencyjna tego sklepu, zdecydowanie odróżniająca go od znajdujących się w pobliżu jednostek. Najgorsze oceny zebrał merchandising działu owocowo-warzywnego. To drobne niedociągnięcia, ale mające istotny wpływ na odbiór. Weźmy na przykład przepełniony kosz na śmieci. Wysypujące się odpady to przejaw zaniedbania, które klient w głowie przekłada na potencjalną niedostateczną dbałość również w innych aspektach, np. jakość, czy świeżość oferowanych towarów.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Stres w pracy – jak sobie z nim radzić? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Stres stał się nieodłącznym towarzyszem wielu z nas. Zmaganie się z ciągłymi terminami, presją wyników i nieustannymi zmianami może być przytłaczające. Jednak odpowiednie strategie mogą pomóc nam nie tylko przetrwać, ale i prosperować w takim środowisku. W naszym wywiadzie rozmawiamy z trenerką Angeliką Kuczyńską, która na co dzień styka się z pracownikami, którzy mierzą się z wysokim poziomem stresu zawodowego. Zapraszamy do wywiadu, który może nie tylko zmienić podejście do pracy,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Podstawy planowania i organizacji transportu

Transport jest jednym z kluczowych sektorów gospodarki, który wpływa na rozwój społeczny i gospodarczy każdego kraju. Efektywny system transportowy umożliwia szybki przepływ osób i towarów, co jest niezbędne zarówno w kontekście lokalnym, jak i globalnym. Aby osiągnąć wysoką efektywność oraz adaptować się do ciągle zmieniających się warunków rynkowych i środowiskowych, konieczne jest stosowanie odpowiednich strategii planowania i organizacji transportu. Zrozumienie tych procesów jest istotne…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega zarządzanie flotą samochodową?

W obecnych czasach zarządzanie flotą samochodową stanowi jeden z kluczowych aspektów operacyjnych dla wielu firm, od małych przedsiębiorstw po międzynarodowe korporacje. Skuteczne zarządzanie flotą nie tylko umożliwia redukcję kosztów i zwiększenie wydajności, ale także odgrywa istotną rolę w zrównoważonym rozwoju i zwiększeniu bezpieczeństwa drogowego. Zarządzanie to nie ogranicza się tylko do koordynacji pojazdów i kierowców, ale obejmuje również strategiczne planowanie zakupów, utrzymanie pojazdów, a także ich sprzedaż…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.