Jak budować trwałe relacje handlowe?

Umiejętność nawiązywania trwałych relacji z klientem jest wyznacznikiem sukcesu firmy. Jeżeli zależy nam na trwałym i stabilnym wyniku, musimy za wszelką cenę starać się, by nowy klient wrócił do nas po kolejny produkt czy usługę. Nie jest to łatwe – zwłaszcza kiedy konkurencja wręcz zalewa rynek produktami tańszymi, lepszymi jakościowo lub lepiej promowanymi. Jednak przy odpowiednim podejściu, jest to możliwe do wykonania.

Kiedy zaczniemy zagłębiać się w temat, zauważymy, że zdobycie lojalnego klienta ciężko zrealizować na jednym schemacie, gdyż każdy człowiek inaczej podchodzi do kwestii zakupów i gospodarowania pieniędzmi. Z tego wniosek, że warto korzystać ze szkoleń, które w przystępny sposób przybliżają najskuteczniejsze techniki budowania relacji z klientem. W zależności od typu osobowości klienta, trzeba będzie zastosować różne metody, by zdobyć jego zaufanie i zapewnić pozytywnie zakończoną transakcję. Każdy dobry handlowiec wie, że niezależnie od typu człowieka, warto stosować kilka uniwersalnych reguł. Poznajmy je bliżej.

  • Daj się polubić – bądź otwarty i naturalny, a ludzie będą do ciebie lgnąć. Badania dowodzą, że klienci chętniej kupują od sprzedawców, których po prostu lubią za osobowość. Słuchaj klienta, angażuj się w to co mówi, staraj się spełnić jego oczekiwania, a zostanie to docenione. Sam zapewne unikasz sklepów, których obsługa jest niesympatyczna i gołym okiem widać, że rozmowa z tobą jest tylko nielubianym obowiązkiem.
  • Bądź uczciwy – niczego nie ukrywaj. Nie baw się w kruczki i haczyki w umowach, bo klient kupi raz i nigdy więcej do ciebie nie wróci. Mów otwarcie o dodatkowych kosztach, pozwól kupującemu świadomie podjąć decyzję. To zaprocentuje na przyszłość.
  • Upodobnij się do klienta – znasz powiedzenie „podobieństwa się przyciągają”? Ma ono bardzo dobre zastosowanie w handlu. Podczas rozmowy z klientem postaraj się mówić podobnym do niego tempem, użyj też kilku najczęściej stosowanych przez rozmówcę wyrażeń i powiedzonek. Sprawisz, że kupujący poczuje się dobrze w twoim towarzystwie, chętniej dokona zakupu i wróci po kolejny. Uważaj jednak, by nie przesadzić w drugą stronę – wówczas klient może poczuć, jakbyś go naśladował w sposób prześmiewczy.

O  podstawowych zasadach budowania relacji handlowych pisaliśmy tutaj.

Szkolenia – naucz się budować trwałe relacje handlowe

Wydawać by się mogło, że wszystkie powyższe rady są proste i oczywiste, a pomimo tego setki sprzedawców nie potrafią ich samodzielnie wdrożyć w życie i korzystają ze szkoleń, które przybliżają tajniki budowania relacji handlowych. Temat bardzo popularny, ale jeśli spojrzeć na praktykę, to wielu handlowców nie potrafi zatrzymać kupujących przy sobie. Nie jest tak, że pozytywne relacje z klientem załatwią wszystko. Trzeba zainwestować w produkt, marketing, przeanalizować potrzeby rynku – to wszystko musi współgrać. Bez lojalności klienta jednak pozostałe działania nie stworzą długotrwałego, stale rosnącego sukcesu wizerunkowego i finansowego.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w zespole? - praktyczny przewodnik

Dlaczego warto nauczyć się rozwiązywać konflikty w zespole Rozwiązywanie konfliktów w zespole to nieodłączny element skutecznego zarządzania organizacją. W każdej firmie – niezależnie od branży czy wielkości – pojawiają się różnice zdań, napięcia i sytuacje, które mogą przerodzić się w poważne konflikty. Dlatego coraz więcej menedżerów, liderów i specjalistów HR zadaje sobie pytanie: jak rozwiązywać konflikty, by nie niszczyły relacji, nie wpływały negatywnie na atmosferę pracy i nie obniżały…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak zarządzać czasem w sprzedaży detalicznej? Relacja ze szkolenia.

Znaczenie zarządzania czasem w sprzedaży detalicznej Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to kluczowy obszar, od którego zależy efektywność działania każdego sklepu. W realiach handlu, gdzie rytm pracy wyznacza klient, zmiany asortymentowe i rotacje kadrowe, umiejętność skutecznego zarządzania czasem przekłada się bezpośrednio na organizację dnia, obsługę klienta, a także atmosferę w zespole. Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to nie tylko kwestia indywidualnej dyscypliny, ale także…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak skutecznie zabezpieczyć dostęp zdalny przez VPN w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Bezpieczny dostęp zdalny – wyzwania i konieczność działania W dobie rosnącej cyfryzacji przemysłu, coraz więcej przedsiębiorstw produkcyjnych staje przed wyzwaniem bezpiecznego udostępniania swoich systemów informatycznych osobom pracującym zdalnie. Wykorzystanie technologii VPN w firmie produkcyjnej stało się standardem, jednak z racji specyfiki środowisk OT, systemów SCADA oraz rozbudowanych sieci przemysłowych – ten standard wymaga starannie zaprojektowanej…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.