Jak być bardziej produktywnym, unikając wypalenia zawodowego?

Wypalenie zawodowe jest obecnie bardzo powszechnym zjawiskiem, szczególnie wśród pracowników dużych korporacji. Jego cechami są: nieustanne zmęczenie, zniechęcenie i kompletny brak satysfakcji z wykonywanych czynności. Produktywność spada, pojawia się długotrwały stres – nie czujemy się dobrze w pracy, nie mamy perspektywy na jej zmianę i powoli swoje złe samopoczucie zaczynamy przenosić na naszych bliskich i życie prywatne w ogóle. Jak sobie z tym poradzić? Jak zadbać o wysoką produktywność?

Fazy wypalenia zawodowego

Niekiedy złego samopoczucia nie identyfikujemy z depresją lub stanem wypalenia zawodowego. Tymczasem konsekwencje zlekceważenia pierwszych objawów mogą być bardzo poważne. W jaki sposób rozpoznać wypalenie zawodowe? Mówi się o trzech podstawowych fazach. Najpierw przychodzi zmęczenie i poczucie, że niczego więcej w swojej pracy nie osiągniemy. Potem dystansujemy się w stosunku do współpracowników i klientów, korzystających z usług naszej firmy. Finalnie tracimy kontrolę nad sprawami zawodowymi i poczucie własnej wartości. To tak w uproszczeniu, bowiem cały proces może trwać miesiącami, a nawet latami.

Grupa ryzyka

Kto jest najbardziej narażony na wypalenie zawodowe? Tak naprawdę nikt nie może czuć się bezpieczny. Ten problem dotyka zarówno młodych, jak i starszych pracowników o różnym stażu pracy. Wypalenia zawodowego nie da się również przypisać do żadnej konkretnej grupy zawodowej. Statystki pokazują jednak, że najczęściej z tym problemem zmagają się osoby nadwrażliwe o niskim poczuciu własnej wartości oraz te, które pracują z ludźmi – lekarze, nauczyciele, pielęgniarki, pracownicy socjalni, psycholodzy i tak dalej.

Jak walczyć z wypaleniem zawodowym?

Przede wszystkim istotna jest identyfikacja źródeł stresu i wypalenia w pracy. Warto zastanowić się nad tym, jakie sytuacje powodują nasze napięcie. Dobrą metodą jest użycie skali stresu Holmes’a i Rahe’a. Ci panowie w latach 60. opracowali skalę 43 wydarzeń stresowych, które pozwalają na stwierdzenie, jakie jest ryzyko choroby u danego pracownika.

Jak być bardziej produktywnym?

Jak zatem zarządzać własną pracą, aby być bardziej produktywnym i nie ulec wypaleniu zawodowemu? Najważniejsza w tym kontekście jest priorytetyzacja zadań. Pomocna może okazać się tak zwana macierz Eisenhowera, która zakłada podział zadań na: ważne i pilne, ważne i niepilne, nieważne i pilne oraz nieważne i niepilne. Taka systematyka pozwala na skuteczne zarządzanie czynnościami do wykonania. Poza tym istotne jest skuteczne delegowanie zadań, techniki kreatywnego działania w pracy własnej i zespołowej, efektywna komunikacja interpersonalna, asertywność i tak dalej.

Szkolenia

Wszystkie wyżej wskazane zagadnienia poruszane są przez naszych specjalistów w ramach prowadzonych szkoleń. Mają one charakter warsztatowo-wykładowy, dzięki czemu efektywniej przekazujemy informacje naszym kursantom. Chcesz dowiedzieć się więcej? Napisz lub zadzwoń do nas! Oferujemy szkolenia “szyte na miarę”, dopasowane do Twoich potrzeb.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak zarządzać czasem w sprzedaży detalicznej? Relacja ze szkolenia.

Znaczenie zarządzania czasem w sprzedaży detalicznej Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to kluczowy obszar, od którego zależy efektywność działania każdego sklepu. W realiach handlu, gdzie rytm pracy wyznacza klient, zmiany asortymentowe i rotacje kadrowe, umiejętność skutecznego zarządzania czasem przekłada się bezpośrednio na organizację dnia, obsługę klienta, a także atmosferę w zespole. Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to nie tylko kwestia indywidualnej dyscypliny, ale także…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak skutecznie zabezpieczyć dostęp zdalny przez VPN w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Bezpieczny dostęp zdalny – wyzwania i konieczność działania W dobie rosnącej cyfryzacji przemysłu, coraz więcej przedsiębiorstw produkcyjnych staje przed wyzwaniem bezpiecznego udostępniania swoich systemów informatycznych osobom pracującym zdalnie. Wykorzystanie technologii VPN w firmie produkcyjnej stało się standardem, jednak z racji specyfiki środowisk OT, systemów SCADA oraz rozbudowanych sieci przemysłowych – ten standard wymaga starannie zaprojektowanej…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak przeprowadzać rozmowy sprzedażowe w branży medycznej? – relacja ze szkolenia

Kluczowa rola kompetencji sprzedażowych w sektorze medycznym Branża medyczna należy do najbardziej wymagających i odpowiedzialnych sektorów rynku. Odpowiednie kompetencje komunikacyjne oraz umiejętność prowadzenia profesjonalnych rozmów z przedstawicielami ochrony zdrowia stają się nie tylko atutem, ale wręcz koniecznością. Rozmowy sprzedażowe w branży medycznej to proces złożony, w którym sprzedawca nie tylko reprezentuje produkt, ale również pełni rolę partnera merytorycznego, doradcy i ambasadora jakości. Niezbędne jest…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.