Jak być bardziej produktywnym, unikając wypalenia zawodowego?

Wypalenie zawodowe jest obecnie bardzo powszechnym zjawiskiem, szczególnie wśród pracowników dużych korporacji. Jego cechami są: nieustanne zmęczenie, zniechęcenie i kompletny brak satysfakcji z wykonywanych czynności. Produktywność spada, pojawia się długotrwały stres – nie czujemy się dobrze w pracy, nie mamy perspektywy na jej zmianę i powoli swoje złe samopoczucie zaczynamy przenosić na naszych bliskich i życie prywatne w ogóle. Jak sobie z tym poradzić? Jak zadbać o wysoką produktywność?

Fazy wypalenia zawodowego

Niekiedy złego samopoczucia nie identyfikujemy z depresją lub stanem wypalenia zawodowego. Tymczasem konsekwencje zlekceważenia pierwszych objawów mogą być bardzo poważne. W jaki sposób rozpoznać wypalenie zawodowe? Mówi się o trzech podstawowych fazach. Najpierw przychodzi zmęczenie i poczucie, że niczego więcej w swojej pracy nie osiągniemy. Potem dystansujemy się w stosunku do współpracowników i klientów, korzystających z usług naszej firmy. Finalnie tracimy kontrolę nad sprawami zawodowymi i poczucie własnej wartości. To tak w uproszczeniu, bowiem cały proces może trwać miesiącami, a nawet latami.

Grupa ryzyka

Kto jest najbardziej narażony na wypalenie zawodowe? Tak naprawdę nikt nie może czuć się bezpieczny. Ten problem dotyka zarówno młodych, jak i starszych pracowników o różnym stażu pracy. Wypalenia zawodowego nie da się również przypisać do żadnej konkretnej grupy zawodowej. Statystki pokazują jednak, że najczęściej z tym problemem zmagają się osoby nadwrażliwe o niskim poczuciu własnej wartości oraz te, które pracują z ludźmi – lekarze, nauczyciele, pielęgniarki, pracownicy socjalni, psycholodzy i tak dalej.

Jak walczyć z wypaleniem zawodowym?

Przede wszystkim istotna jest identyfikacja źródeł stresu i wypalenia w pracy. Warto zastanowić się nad tym, jakie sytuacje powodują nasze napięcie. Dobrą metodą jest użycie skali stresu Holmes’a i Rahe’a. Ci panowie w latach 60. opracowali skalę 43 wydarzeń stresowych, które pozwalają na stwierdzenie, jakie jest ryzyko choroby u danego pracownika.

Jak być bardziej produktywnym?

Jak zatem zarządzać własną pracą, aby być bardziej produktywnym i nie ulec wypaleniu zawodowemu? Najważniejsza w tym kontekście jest priorytetyzacja zadań. Pomocna może okazać się tak zwana macierz Eisenhowera, która zakłada podział zadań na: ważne i pilne, ważne i niepilne, nieważne i pilne oraz nieważne i niepilne. Taka systematyka pozwala na skuteczne zarządzanie czynnościami do wykonania. Poza tym istotne jest skuteczne delegowanie zadań, techniki kreatywnego działania w pracy własnej i zespołowej, efektywna komunikacja interpersonalna, asertywność i tak dalej.

Szkolenia

Wszystkie wyżej wskazane zagadnienia poruszane są przez naszych specjalistów w ramach prowadzonych szkoleń. Mają one charakter warsztatowo-wykładowy, dzięki czemu efektywniej przekazujemy informacje naszym kursantom. Chcesz dowiedzieć się więcej? Napisz lub zadzwoń do nas! Oferujemy szkolenia “szyte na miarę”, dopasowane do Twoich potrzeb.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej – relacja ze szkolenia

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej to zadanie wymagające przemyślanej strategii i zaangażowania na wielu poziomach organizacji. Proces ten jest kluczowy dla zapewnienia wysokiej jakości nauczania, badań naukowych oraz efektywnego zarządzania i administracji. W erze globalizacji i ciągłych zmian technologicznych, uczelnie stają przed wyzwaniem nie tylko przyciągnięcia, ale i utrzymania wykwalifikowanych specjalistów, którzy będą w stanie przyczynić się do rozwoju instytucji i jej misji. Efektywne budowanie…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości - relacja ze szkolenia

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości to postać kluczowa dla sprawnego funkcjonowania każdej nieruchomości, niezależnie od jej przeznaczenia. To właśnie od jego umiejętności zarządczych, kompetencji technicznych i zdolności do efektywnego komunikowania się z zespołem oraz klientami zależy bezpieczeństwo, stan techniczny oraz wartość rynkowa obiektu. Dlatego też rola ta wymaga ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności, aby sprostać dynamicznie zmieniającym się wyzwaniom rynku nieruchomości. W…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie i współpraca w salonie samochodowym – relacja ze szkolenia

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji, kluczowym elementem sukcesu każdego salonu samochodowego jest nie tylko znajomość najnowszych trendów i technologii, ale także skuteczne zarządzanie oraz budowanie zespołu zdolnego do wyjątkowej współpracy. W odpowiedzi na te potrzeby, zostaliśmy wybrani, aby zorganizować szkolenie skierowane do menedżerów i pracowników jednego ze znanych w Polsce salonów samochodowych. Szkolenie miało na celu nie tylko rozwój umiejętności zarządczych, ale również wzmocnienie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.