Jak przygotować się do negocjacji?

Przeprowadzenie negocjacji zakończonych sukcesem wiąże się z poznaniem struktury całego procesu. W każdej negocjacji można wyróżnić cztery zasadnicze etapy: przygotowanie, dyskusję, propozycję i transakcję. Każdy z nich posiada określone znaczenie i jest równie ważny. Poznanie i zrozumienie wszystkich wymienionych etapów zagwarantuje dobre podstawy do prowadzenia negocjacji i pozwoli nimi odpowiednio pokierować.

Po co w ogóle się przygotowywać?

Pierwszy etap negocjacji stanowią przygotowania. Osoba prowadząca negocjacje, podchodząca do rozmów bez stosownego przygotowania, przyjmie najpewniej postawę defensywną. Zamiast kierować negocjacjami, będzie jedynie odpierać ataki strony przeciwnej. Dodatkowo, strona, która dostrzeże brak przygotowania przeciwnika, automatycznie poczuje się silniejsza, pewniejsza, co wzmocni przeświadczenie o zasadności własnych żądań. Z tego względu, w okresie przygotowania do negocjacji, osoba odpowiadająca ich prowadzenie, nie powinna upierać się przy obronie swojej pozycji, ani też przybierać agresywnej postawy wobec adwersarza. Kluczowe jest solidne przeanalizowanie własnych słabych i mocnych stron oraz argumentów przeciwnika – tylko wtedy możemy je skutecznie odeprzeć.

Zdefiniuj własne oczekiwania

Negocjacje prowadzi się z założonym odgórnie celami i określonymi rezultatami. Etap przygotowania to czas, gdy należy zdecydować lub ponownie określić jaki wynik mają mieć prowadzone negocjacje. Jednak warto pamiętać, że zaplanowane rezultaty mogą, w trakcie rozmów, ulec zmianie. Druga strona będzie starała się wpłynąć w mniejszym lub większym stopniu na ostateczny wynik. Oznacza to pewną modyfikację początkowo założonych rezultatów. Dodatkowo w przypadku rozpoczęcia negocjacji, gdzie wcześniej osiągnięto pewien poziom porozumienia ze stroną, przyjęte dotąd ustalenia mogą zostać pominięte lub ulec zmianie. Dlatego tak konieczne jest stałe rewidowanie własnego stanowiska.

Uwzględnij wzajemne cele

Prowadząc negocjacje należy mieć na względzie nie tylko własne zamierzenia. Ważne są również oczekiwania przeciwników. Niestety, dostrzeżenie priorytetów wśród założeń drugiej strony może być dosyć trudne – nie zawsze jesteśmy w stanie skutecznie odczytać motywacje adwersarza. W interesie przeciwnika leży ukrycie własnych założeń oraz przekonanie o zasadności własnych celów. Należy pamiętać, że oczekiwanie drugiej strony są na tyle ważne, na ile mogą wpłynąć na realizację naszych własnych założeń. Negocjacje umożliwiają uzyskanie założonych rezultatów na warunkach drugiej strony lub ustalenie wspólnych warunków, dzięki którym każda ze stron osiągnie część założonych rezultatów (kompromis).

Dzięki stosownemu przygotowaniu do prowadzenia negocjacji możliwe jest wykreowanie całego procesu z sukcesem. Odpowiednio wyedukowany negocjator prawidłowo zdefiniuje własne oczekiwania oraz uwzględni wzajemne cele, co jest kluczowe w początkowym etapie negocjacji. Dobre przygotowanie merytoryczne zapewni mocne podstawy do zaplanowania i odbycia kolejnych etapów negocjacji.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie projektami i efektywna komunikacja w stowarzyszeniu – relacja ze szkolenia

Znaczenie komunikacji i współpracy w działalności stowarzyszeń Zarządzanie projektami i efektywna komunikacja stanowią fundament skutecznego działania organizacji pozarządowych. Współpraca w zespole, planowanie projektów i umiejętność jasnego przekazywania informacji decydują o tym, czy inicjatywy społeczne osiągną zamierzone rezultaty. Dobrze zaplanowana komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna wzmacnia spójność działań, motywację członków oraz pozytywny wizerunek organizacji w otoczeniu społecznym. Nasza firma została poproszona przez…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Przygotowywanie firmy produkcyjnej do zmian w środowisku pracy wynikających z wdrożenia rozwiązań z zakresu zielonej transformacji – relacja ze szkolenia

Wprowadzenie do idei zielonej transformacji w firmie produkcyjnej Zielona transformacja to dziś jeden z najważniejszych procesów, które kształtują przyszłość przemysłu. Wdrażanie działań proekologicznych, ograniczenie emisji CO₂, poprawa efektywności energetycznej oraz odpowiedzialne gospodarowanie surowcami stanowią podstawę nowoczesnego i zrównoważonego biznesu. W tym kontekście zielona transformacja w firmie produkcyjnej nie jest już jedynie odpowiedzią na wymogi regulacyjne, ale świadomym wyborem strategicznym, który buduje przewagę…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Przeciwdziałanie zjawisku greenwashingu w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Świadoma komunikacja środowiskowa jako klucz do zaufania klientów Współczesny rynek coraz mocniej zwraca uwagę na kwestie ekologiczne, a konsumenci coraz częściej wybierają marki, które działają w sposób odpowiedzialny i transparentny. Niestety, dynamiczny rozwój trendów proekologicznych przyniósł również zjawisko nieuczciwej komunikacji, znane jako greenwashing. To właśnie dlatego temat przeciwdziałania greenwashingowi w firmie produkcyjnej staje się coraz ważniejszy dla przedsiębiorstw, które…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.