Jak przygotować się do negocjacji?

Przeprowadzenie negocjacji zakończonych sukcesem wiąże się z poznaniem struktury całego procesu. W każdej negocjacji można wyróżnić cztery zasadnicze etapy: przygotowanie, dyskusję, propozycję i transakcję. Każdy z nich posiada określone znaczenie i jest równie ważny. Poznanie i zrozumienie wszystkich wymienionych etapów zagwarantuje dobre podstawy do prowadzenia negocjacji i pozwoli nimi odpowiednio pokierować.

Po co w ogóle się przygotowywać?

Pierwszy etap negocjacji stanowią przygotowania. Osoba prowadząca negocjacje, podchodząca do rozmów bez stosownego przygotowania, przyjmie najpewniej postawę defensywną. Zamiast kierować negocjacjami, będzie jedynie odpierać ataki strony przeciwnej. Dodatkowo, strona, która dostrzeże brak przygotowania przeciwnika, automatycznie poczuje się silniejsza, pewniejsza, co wzmocni przeświadczenie o zasadności własnych żądań. Z tego względu, w okresie przygotowania do negocjacji, osoba odpowiadająca ich prowadzenie, nie powinna upierać się przy obronie swojej pozycji, ani też przybierać agresywnej postawy wobec adwersarza. Kluczowe jest solidne przeanalizowanie własnych słabych i mocnych stron oraz argumentów przeciwnika – tylko wtedy możemy je skutecznie odeprzeć.

Zdefiniuj własne oczekiwania

Negocjacje prowadzi się z założonym odgórnie celami i określonymi rezultatami. Etap przygotowania to czas, gdy należy zdecydować lub ponownie określić jaki wynik mają mieć prowadzone negocjacje. Jednak warto pamiętać, że zaplanowane rezultaty mogą, w trakcie rozmów, ulec zmianie. Druga strona będzie starała się wpłynąć w mniejszym lub większym stopniu na ostateczny wynik. Oznacza to pewną modyfikację początkowo założonych rezultatów. Dodatkowo w przypadku rozpoczęcia negocjacji, gdzie wcześniej osiągnięto pewien poziom porozumienia ze stroną, przyjęte dotąd ustalenia mogą zostać pominięte lub ulec zmianie. Dlatego tak konieczne jest stałe rewidowanie własnego stanowiska.

Uwzględnij wzajemne cele

Prowadząc negocjacje należy mieć na względzie nie tylko własne zamierzenia. Ważne są również oczekiwania przeciwników. Niestety, dostrzeżenie priorytetów wśród założeń drugiej strony może być dosyć trudne – nie zawsze jesteśmy w stanie skutecznie odczytać motywacje adwersarza. W interesie przeciwnika leży ukrycie własnych założeń oraz przekonanie o zasadności własnych celów. Należy pamiętać, że oczekiwanie drugiej strony są na tyle ważne, na ile mogą wpłynąć na realizację naszych własnych założeń. Negocjacje umożliwiają uzyskanie założonych rezultatów na warunkach drugiej strony lub ustalenie wspólnych warunków, dzięki którym każda ze stron osiągnie część założonych rezultatów (kompromis).

Dzięki stosownemu przygotowaniu do prowadzenia negocjacji możliwe jest wykreowanie całego procesu z sukcesem. Odpowiednio wyedukowany negocjator prawidłowo zdefiniuje własne oczekiwania oraz uwzględni wzajemne cele, co jest kluczowe w początkowym etapie negocjacji. Dobre przygotowanie merytoryczne zapewni mocne podstawy do zaplanowania i odbycia kolejnych etapów negocjacji.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej – relacja ze szkolenia

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej to zadanie wymagające przemyślanej strategii i zaangażowania na wielu poziomach organizacji. Proces ten jest kluczowy dla zapewnienia wysokiej jakości nauczania, badań naukowych oraz efektywnego zarządzania i administracji. W erze globalizacji i ciągłych zmian technologicznych, uczelnie stają przed wyzwaniem nie tylko przyciągnięcia, ale i utrzymania wykwalifikowanych specjalistów, którzy będą w stanie przyczynić się do rozwoju instytucji i jej misji. Efektywne budowanie…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości - relacja ze szkolenia

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości to postać kluczowa dla sprawnego funkcjonowania każdej nieruchomości, niezależnie od jej przeznaczenia. To właśnie od jego umiejętności zarządczych, kompetencji technicznych i zdolności do efektywnego komunikowania się z zespołem oraz klientami zależy bezpieczeństwo, stan techniczny oraz wartość rynkowa obiektu. Dlatego też rola ta wymaga ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności, aby sprostać dynamicznie zmieniającym się wyzwaniom rynku nieruchomości. W…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie i współpraca w salonie samochodowym – relacja ze szkolenia

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji, kluczowym elementem sukcesu każdego salonu samochodowego jest nie tylko znajomość najnowszych trendów i technologii, ale także skuteczne zarządzanie oraz budowanie zespołu zdolnego do wyjątkowej współpracy. W odpowiedzi na te potrzeby, zostaliśmy wybrani, aby zorganizować szkolenie skierowane do menedżerów i pracowników jednego ze znanych w Polsce salonów samochodowych. Szkolenie miało na celu nie tylko rozwój umiejętności zarządczych, ale również wzmocnienie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.