Negocjacje - czyli tyle zyskasz ile wynegocjujesz!

Czym jest sprawne negocjowanie?

Sprawne negocjowanie to umiejętność, jaką deklaruje większość pracowników, jak zatem mają się te zapewnienia w stosunku do rzeczywistych wyników pracy? W praktyce, nawet tam gdzie wymaga się największej kreatywności i elastyczności, mianowicie wśród handlowców umiejętności negocjacyjne bywają słabo rozwinięte. Często pracuje się według przyjętych od lat schematów, wygodnych założeń, czy też narzucanych przez druga stronę rozwiązań.

Skuteczne negocjacje są takimi rozmowami, podczas których osiągane jest rozwiązanie zadowalające dla obu stron, co jest możliwe jedynie przy najwyższym uwzględnieniu potrzeb, wówczas to zakończenie jednych negocjacji jest początkiem dla kolejnych, w toku współpracy… Niestety często negocjacje bywają traktowane, jako walka o swoje, kosztem drugiej strony. Efektem może być nieefektywna współpraca, brak porozumienia i agresja w stosunku do partnera. Ten sposób negocjowania jest niestety często spotykany w naszych polskich realiach gospodarczych.

Każde negocjacje powinno się traktować, jako część działań systematycznych i skoordynowanych, a nie jedynie jako pojedyncze zdarzenie. Dlatego tak istotne jest nabycie przez firmę i wszystkich jej pracowników umiejętności sprawnego komunikowania się poprzez skuteczne negocjacje. W dłuższej perspektywie taka obsługa przekłada się na potencjalnie lepsze interesy – wyższe zyski i długofalowe relacje biznesowe. Wszystkie przedsiębiorstwa działają i funkcjonują dziś w skomplikowanej sieci powiązań, jest więc nieuniknione by w toku codziennej pracy posiadać umiejętność skutecznych, sprawnych negocjacji. Negocjacje towarzysza nam nierozłącznie prawie każdego dnia i mogą dotyczyć prawie każdej dziedziny życia. To za sprawą negocjacji możemy osiągnąć satysfakcjonujące nas porozumienie, dążąc do przeforsowania swoich racji. Negocjacje są podejmowane, by uzyskać większe korzyści niż wyjściowo oferowane przez partnera, a uczestniczący zakładają, że dzięki podjętym rozmowom i zastosowanym środkom oddziaływania mogą uzyskać znacznie więcej, a wspólne rozwiązanie może zagwarantować więcej korzyści, niż działanie oddzielnie, przeciwko sobie lub z innymi partnerami. Negocjacje są podstawą pracy, to dzięki nim jako partnerzy biznesowi najlepiej i najskuteczniej możemy zrealizować swoje interesy handlowe…

JAK ZATEM POWINNY WYGLĄDAĆ NEGOCJACJE, BĘDĄCE PODSTAWĄ PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ?

Podstawą sukcesu w negocjacjach jest stosowanie 4 zasad negocjacyjnych:

1. Oddziel ludzi od problemu – skupić się na problemie, wyraźnie oddzielić uczucia i emocje;
2. Koncentruj się na interesach, a nie na stanowiskach – poznać potrzeby, oczekiwania i uwarunkowania;
3. Opracuj możliwości korzystne dla obydwu stron – poszukiwanie wspólnych alternatyw;
4. Stosuj kryteria obiektywne – zasady zaakceptowane i uwzględniane przez obie strony;

Droga do pozytywnych negocjacji to stosowanie postawy asertywnej, traktowanie drugiej strony, jako partnera zasługującego
na szacunek, zrozumienie oraz respektowanie jego praw. Sposobem na skuteczne negocjacje jest także stosowanie rozmaitych technik negocjacyjnych, o których będzie mowa w kolejnym artykule w Bazie Wiedzy. Zapraszamy!

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie projektami i efektywna komunikacja w stowarzyszeniu – relacja ze szkolenia

Znaczenie komunikacji i współpracy w działalności stowarzyszeń Zarządzanie projektami i efektywna komunikacja stanowią fundament skutecznego działania organizacji pozarządowych. Współpraca w zespole, planowanie projektów i umiejętność jasnego przekazywania informacji decydują o tym, czy inicjatywy społeczne osiągną zamierzone rezultaty. Dobrze zaplanowana komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna wzmacnia spójność działań, motywację członków oraz pozytywny wizerunek organizacji w otoczeniu społecznym. Nasza firma została poproszona przez…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Przygotowywanie firmy produkcyjnej do zmian w środowisku pracy wynikających z wdrożenia rozwiązań z zakresu zielonej transformacji – relacja ze szkolenia

Wprowadzenie do idei zielonej transformacji w firmie produkcyjnej Zielona transformacja to dziś jeden z najważniejszych procesów, które kształtują przyszłość przemysłu. Wdrażanie działań proekologicznych, ograniczenie emisji CO₂, poprawa efektywności energetycznej oraz odpowiedzialne gospodarowanie surowcami stanowią podstawę nowoczesnego i zrównoważonego biznesu. W tym kontekście zielona transformacja w firmie produkcyjnej nie jest już jedynie odpowiedzią na wymogi regulacyjne, ale świadomym wyborem strategicznym, który buduje przewagę…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Przeciwdziałanie zjawisku greenwashingu w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Świadoma komunikacja środowiskowa jako klucz do zaufania klientów Współczesny rynek coraz mocniej zwraca uwagę na kwestie ekologiczne, a konsumenci coraz częściej wybierają marki, które działają w sposób odpowiedzialny i transparentny. Niestety, dynamiczny rozwój trendów proekologicznych przyniósł również zjawisko nieuczciwej komunikacji, znane jako greenwashing. To właśnie dlatego temat przeciwdziałania greenwashingowi w firmie produkcyjnej staje się coraz ważniejszy dla przedsiębiorstw, które…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.