RODO – nowe zasady ochrony danych osobowych

W ostatnim czasie gorącym tematem stało się tak zwane RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Akt ten będzie obowiązywał w Polsce od maja 2018 r. i wiąże się z niemałą rewolucją w polskim systemie prawnym. Zmiany odczują zarówno przedsiębiorcy, świadczący usługi w różnych branżach, jak i zwykli konsumenci.

Trwają prace nad nową ustawąWprowadzenie RODO nałożyło na polskie władze obowiązek implementacji tych przepisów do polskiego prawa. Procesem zmian zajęło się zatem Ministerstwo Cyfryzacji, kierowane do niedawna przez minister Annę Streżyńską. W dniu 13 września 2017 r. opublikowano projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych. Dalej, z uwagi na podniosły charakter tego dokumentu, akt został poddany konsultacjom społecznym. Prawdopodobnie nowa ustawa trafi do sejmu w marcu 2018 r. Mimo że wciąż nie jest znany ostateczny kształt przepisów, wielu przedsiębiorców, bojąc się kar, już teraz przygotowuje się na nadchodzącą rewolucję.

Czym jest RODO?

Unijne rozporządzenie, które budzi tyle emocji w środowisku przedsiębiorców to próba ujednolicenia przepisów, dotyczących ochrony danych osobowych, na całym obszarze Unii Europejskiej. Nowe regulacje mają pozwolić na większą transparentność w zakresie udostępniania danych osobowych oraz wzmocnienie kontroli ze strony konsumentów nad danymi, które znajdują się w posiadaniu przedsiębiorstw, świadczących różnego rodzaju usługi. Na kogo RODO nakłada najwięcej obowiązków? Na wszystkie te podmioty, które w jakikolwiek sposób gromadzą i wykorzystują dane, dotyczące osób fizycznych (zarówno klientów, jak i pracowników). Czym właściwie są dane osobowe? To informacje, dotyczące osoby fizycznej, które pozwalają na określenie jej tożsamości (na przykład imię, nazwisko, adres i tak dalej).

Co się zmieni?

Nowa ustawa nada konsumentom szereg różnych uprawnień. Między innymi będą mieli oni prawo do bycia zapomnianym (czyli wystąpienia do danego podmiotu o całkowite usunięcie danych w systemie) oraz prawo do uzyskania informacji, jakie dokładnie dane o osobie fizycznej posiada przedsiębiorca. W związku z powyższym, po stronie przedsiębiorców pojawi się wiele nowych obowiązków – będą oni musieli w taki sposób dobrać rozwiązania organizacyjne i techniczne, aby zapewniały należyte przechowywanie danych. Między innymi przedsiębiorcy będą zatem zmuszeni do dokonania zmian w swoich formularzach, klauzulach, zgodach na przetwarzanie danych, wdrożenia infrastruktury IT oraz przeprowadzenia kompleksowych szkoleń dla pracowników.

Trudna implementacja

Najgorsze jest to, że rozporządzenie w zasadzie nie wskazuje, jakich narzędzi powinni użyć przedsiębiorcy, aby zapewnić należyte zabezpieczenie danych. W związku z tym w niejednej placówce konieczne będzie skorzystanie z usług firm, oferujących szkolenia w zakresie RODO. Specjaliści Warto Szkolić są przygotowani na nadchodzące zmiany. Ujawniamy tajniki nowych regulacji – wiemy w jaki sposób zdobyć zgodę na przetwarzanie danych osobowych, jakie narzędzia pomogą nam zachować odpowiednią ochronę danych, czym jest prawo do bycia zapomnianym, kiedy firmy muszą wyznaczyć Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz co to jest obowiązek notyfikacyjny.

Nasze szkolenia RODO także z możliwością dofianasowania, szczegóły tutaj.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak przyciągać i zatrzymywać klientów w e-sklepie – relacja ze szkolenia

Wyzwania współczesnego rynku a rola eksperckiej wiedzy Dynamiczny rozwój technologii oraz zmieniające się nawyki konsumentów sprawiają, że prowadzenie dochodowego biznesu w sieci staje się coraz większym wyzwaniem. Obecnie sama obecność w internecie nie gwarantuje sukcesu, a sprzedaż e-commerce wymaga zaawansowanego podejścia, łączącego psychologię, marketing oraz analitykę. Przedsiębiorcy, którzy chcą utrzymać się na powierzchni, muszą zrozumieć, że walka o uwagę klienta toczy się na wielu płaszczyznach jednocześnie…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Identyfikowanie greenwashingu w agencji SEO – relacja ze szkolenia

Identyfikowanie greenwashingu jako kluczowy element nowoczesnego marketingu internetowego Współczesny marketing internetowy przechodzi głęboką transformację, w której rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów wymusza na firmach zmianę dotychczasowych strategii komunikacyjnych. Klienci coraz częściej szukają produktów i usług, które są przyjazne dla środowiska, co niestety stwarza pole do nadużyć zwanych ekościemą. W dobie algorytmów Google promujących treści wysokiej jakości (E-E-A-T), agencje marketingowe…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie dużymi projektami w stowarzyszeniu – relacja ze szkolenia

Profesjonalizacja zarządzania projektami w organizacjach pozarządowych Organizacje pozarządowe robią coraz większe i trudniejsze rzeczy. To już nie tylko prosta działalność społeczna, ale skomplikowane zadania, w których obracamy sporymi pieniędzmi z grantów. Aby to wszystko spiąć i nie popełnić błędów, potrzebna jest konkretna wiedza, a nie tylko dobre chęci. Właśnie dlatego jedno z aktywnych stowarzyszeń zgłosiło się do naszej firmy z prośbą o przeszkolenie ich kadry. Zależało im na uporządkowaniu wiedzy…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.