Poznaj trzy rodzaje negocjacji i zacznij osiągać swoje cele!

W poszukiwaniu skutecznych technik negocjacyjnych bardzo często zapominamy, że nasz sukces nie zależy jedynie od siły wytoczonych argumentów, ale też od tego jaki rodzaj negocjacji podejmiemy. Wyróżniamy trzy rodzaje negocjacji, o tym który wybierzemy warto się nad tym zastanowić jeszcze zanim rozpoczniemy rozmowę. Jaki cel sobie stawiamy? Co chcemy osiągnąć? Czy jesteśmy w stanie osiągnąć to przy zachowaniu obopólnych korzyści? Odpowiedź na te pytania pozwala nam zakwalifikować negocjacje do jednej z trzech kategorii.

Przegrana – Przegrana

W wypadku tego typu negocjacji celem jest przegrana drugiej strony nawet kosztem własnych strat. Występuje najczęściej, gdy zwaśnione strony są ze sobą w konflikcie tak długo, że nie widzą innego sposobu na jego rozwiązanie i mają głębokie przekonanie, że nie są w stanie osiągnąć kompromisu. Przykładem może być strajk prowadzący do upadku firmy. Żadna ze stron nie otrzymuje w tym wypadku korzyści, a jedynie ponosi straty. Jest to rodzaj negocjacji, którego powinno się za wszelką cenę unikać.

Wygrana – Przegrana

Ten typ negocjacji preferują osoby posiadające przewagę nad partnerem. Można osiągnąć spore zyski, ale obie strony zdają sobie sprawę, że obejdzie się to kosztem dużych ustępstw drugiej strony. Prowadzenie takich negocjacji może być bardzo korzystne z ekonomicznego punktu widzenia, ale na dłuższą metę może ochłodzić nasze stosunki z polemistą. Nikt w końcu nie lubi być wykorzystywany i wieczne znajdowanie się po stronie przegranych skutecznie zniechęca do dalszych kontaktów.

Wygrana – Wygrana

Najtrudniejszy, ale długofalowo zdecydowanie najskuteczniejszy typ negocjacji. Strony na skutek wspólnego poszukiwania rozwiązań opartego na wzajemnym szacunku i zaufaniu dochodzą do podpisania kontraktu korzystnego dla obu stron. Żeby korzystać z tego rodzaju negocjacji trzeba umieć pozbyć się postawy roszczeniowej, a jednocześnie zachować asertywną. Ważne jest aby od początku nie ukrywać tego do czego dążymy i być gotowym na pewne ustępstwa w drodze kompromisu. Negocjacje te pomagają budować długotrwałe relacje między stronami i zachęcają do dalszej współpracy.

Po przeczytaniu tego artykułu powinieneś znać trzy rodzaje negocjacji oraz w zdecydowanie bardziej świadomy sposób podejmować negocjacje. Jeśli natomiast interesują cię najskuteczniejsze techniki negocjacyjne zapraszamy na nasze szkolenia podczas których poznasz je od podszewki.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w branży produkcyjnej?

Konflikty w branży produkcyjnej są nieuniknione i mogą wynikać z wielu przyczyn, takich jak stres związany z terminami, różnice kulturowe czy konkurencja o zasoby. Skuteczne zarządzanie tymi konfliktami jest kluczowe, ponieważ nie tylko wpływa na atmosferę pracy, ale również na produktywność i ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, organizacje muszą rozwijać strategie rozpoznawania, zapobiegania i rozwiązywania konfliktów. Ten artykuł ma na celu przedstawić…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak radzić sobie z obiekcjami klientów?

Współczesny rynek oferuje konsumentom niezliczoną ilość produktów i usług, stawiając przed przedsiębiorcami nie lada wyzwanie w zakresie przyciągania i utrzymywania uwagi klientów. W tym zatłoczonym środowisku, zdolność do efektywnego radzenia sobie z obiekcjami klientów staje się kluczową umiejętnością, która może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Obiekcje, często postrzegane jako bariery na drodze do sprzedaży, w rzeczywistości mogą być postrzegane jako okazje do pogłębienia relacji…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak pokonać bariery komunikacyjne w biznesie?

W środowisku biznesowym, gdzie efektywna komunikacja jest fundamentem nie tylko codziennego zarządzania, ale i strategicznego rozwoju, bariery komunikacyjne mogą mieć poważne konsekwencje. Różnice językowe, kulturowe, a także wyzwania technologiczne stoją na drodze do płynnej wymiany informacji i współpracy. Zrozumienie i przezwyciężenie tych barier staje się kluczowym zadaniem dla liderów i zespołów na każdym szczeblu organizacji, determinującym ich zdolność do osiągania celów biznesowych. W odpowiedzi…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.