Poznaj swoją grupę docelową – klucz do sukcesu

Opracowanie strategii marketingowej dla swojej firmy nie może obyć się bez swojego podstawowego elementu, a mianowicie określenia jaka jest Twoja grupa docelowa. Błędem wielu przedsiębiorców jest próba skierowania swojej oferty absolutnie do wszystkich. Tak się nie da! Dany przedmiot działalności, dany produkt może zainteresować tylko ściśle określoną grupę odbiorców i to na nich należy nakierunkować wszelkie podejmowane działania marketingowe. W jaki sposób ustalić naszą grupę docelową?

Czym właściwie jest grupa docelowa?

Grupa docelowa składa się z osób lub firm, do których zamierzamy skierować naszą ofertę. Inaczej mówiąc, są to te podmioty, które będą zainteresowane naszą działalnością – będą chcieli kupić proponowane przez nas produkty i usługi, dlatego warto o nich pomyśleć, konstruując strategię marketingową firmy. Co istotne, w grupie docelowej nie muszą znaleźć się wyłącznie ci, którzy skorzystają z naszych produktów. Jako przykład wystarczy podać taki produkt jak pieluchy. Nie tworzymy reklamy naszego produktu dla dzieci, które będą z nich korzystać, ale dla ich rodziców, którym zależy na produkcie tanim, delikatnym i miękkim dla ich pociechy, a jednocześnie praktycznym – nieprzepuszczalnym i łatwym do zakładania. Dlaczego skierowanie działań do konkretnej grupy docelowej jest ważne? Z uwagi na to, że jeśli produkt zyska aprobatę tej grupy, mamy szansę na zwiększenie sprzedaży i w konsekwencji większy zysk. To prosta zasada.

Jakie kryteria wziąć pod uwagę przy określeniu grupy docelowej?

Przystępując do określenia grupy docelowej, musimy przede wszystkim wziąć pod uwagę, że wszystkie osoby, które wejdą w skład tej grupy, posiadają określone, wspólne cechy. Jeżeli na przykład sprzedajemy specjalistyczny sprzęt sportowy, w naszej grupie docelowej znajdą się osoby interesujące się sportem wyczynowym. Dodatkowo, wskazując grupę docelową korzysta się z dodatkowych kryteriów – przede wszystkim geograficznych, demograficznych, psychograficznych oraz behawioralnych. Musimy odpowiedzieć sobie na pytania: skąd pochodzą nasi klienci (jaki to region, wieś czy miasto itd.), w jakim są wieku, czy to kobiety czy mężczyźni, jaki dochód osiągają, jakie mają wykształcenie, zawód, jaki styl życia prowadzą, jaką mają osobowość, jakie wartości wyznają, a także w jakich sytuacjach zdecydują się na zakup produktu, jakie cechy produktu będą dla nich atrakcyjne, jak często kupią dany produkt i tak dalej. W pewnym sensie zatem określamy klientów dwustronnie – od strony samego klienta i od strony produktu.

Szczegółowe badanie rynku

Określając grupę docelową należy zatem uprzednio przeprowadzić szczegółowe badanie rynku. Im dokładniejszy research, tym więcej informacji o naszych przyszłych klientach możemy uzyskać. Nie zaszkodzi przeprowadzić w tym celu kilku ankiet, rozmów z potencjalnymi odbiorcami produktu i tak dalej. Im dokładniejsze przygotowanie, tym większa szansa na marketingowy sukces. Precyzyjnie określając grupę docelową nie stracimy bowiem pieniędzy i czasu na reklamę, która nie odniesie żadnego skutku. Skierowana do właściwych osób będzie skuteczniejsza i bardziej dochodowa.

Przykładowy program szkolenia:

https://wartoszkolic.pl/szkolenia/szkolenia-sprzedazowe/180-sposoby-pozyskiwania-i-utrzymywania-klientow/

Artykuł, który może Cię zainteresować:

https://wartoszkolic.pl/szkolenia/jak-budowac-trwale-relacje-handlowe/

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym – jak skutecznie zarządzać przez komunikację?

Rola rozmów menadżerskich w biurze finansowym Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym to nie tylko narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim klucz do budowania zaufania wśród podwładnych, efektywnej współpracy i realizacji celów biznesowych. W dynamicznym środowisku finansowym, gdzie codziennością są liczby, wyniki i cele operacyjne, rozmowy menadżerskie stają się przestrzenią do wymiany informacji, rozwijania pracowników oraz szybkiego reagowania na zmiany. To właśnie poprzez rozmowy menedżerowie mogą skutecznie…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Profesjonalna obsługa reklamacji dla producentów rolet – relacja ze szkolenia

Skuteczna obsługa reklamacji jako filar satysfakcji klienta W dynamicznie rozwijającej się branży osłon okiennych jednym z kluczowych elementów budowania trwałych relacji z klientami jest profesjonalna obsługa reklamacji dla producentów rolet. Reklamacje, choć często postrzegane jako źródło stresu i strat, w rzeczywistości mogą stać się doskonałą okazją do poprawy jakości, usprawnienia procesów oraz wzmocnienia wizerunku firmy. Umiejętność odpowiedniego reagowania na zgłoszenia…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.