,

Sztuka negocjacji

Sztuka negocjacji

„Negocjacje to proces, w którym co najmniej dwie strony, poprzez komunikację, starają się uzyskać dla siebie korzyści, przy odmiennych stanowiskach i interesach”. Jak powszechnie wiadomo, dyskusje są niezbędnym elementem w procesie prowadzenia biznesu. Dlatego właśnie warto opanować sztukę negocjacji, gdyż pozwala ona bez trudu przekonać drugą osobę do naszych argumentów. Bez względu na to, w jakiej sprawie prowadzimy negocjacje, będą one skuteczne wówczas, jeżeli doprowadzą do przekonania drugiej strony do naszych racji. Nie każdy wie, że z negocjacjami wiąże się wiele elementów, o które warto zadbać. Ważne jest bowiem, żeby nie dążyć do obniżenia ceny wszelkimi środkami, ponieważ później można na tym tylko stracić.

Oto kilka zasad, o których warto pamiętać:

1. Po pierwsze, przede wszystkim pamiętajmy o pozytywnym nastawieniu, gdyż stanowi ono podstawową regułę przed rozpoczęciem rozmów.

2. Po drugie należy być pewnym siebie. Dobry negocjator jest pewny siebie, odważny i śmiały, wie co robić i mówić, jednak – co ważne – nie traktuje drugiej osoby z wyższością, czy też pogardą.

3. Po trzecie trzeba umieć słuchać – cecha ta daje możliwość analizy argumentów rozmówcy, a także logicznego formułowania swoich opinii.

4. Po czwarte należy panować nad własnymi emocjami. Nigdy nie można oskarżać, bądź obwiniać rozmówcy za jakieś niepowodzenia. Ważne jest również, żeby – bez względu na to, co nam druga strona powie – nie stosować tonu oskarżycielskiego.

5. Po piąte, żeby być dobrym negocjatorem, trzeba być też dyplomatą. „Nawet jeśli zauważysz niekompetencję lub braki rozmówcy, nie wytykaj mu ich. Pamiętaj, że może on powtórzyć przebieg waszych rozmów osobie, która będzie miała wpływ na przyszłe interesy z twoją firmą. Staraj się być miły i pozytywnie nastawiony, a zostaniesz dobrze zapamiętany.”

6. Po szóste zawsze trzeba być przygotowanym. Ponoć właśnie dobre przygotowanie gwarantuje sukces w kwestii negocjacji. Chodzi tu głównie o dostęp do odpowiednich informacji na temat naszego rozmówcy. Warto pamiętać również, że dobry negocjator poświęca 90 procent czasu i energii na przygotowania do rozmowy.

7. Po siódme – komunikacja niewerbalna. W trakcie negocjacji należy zwrócić uwagę na sposób siedzenia, mimikę, czy też gesty, które wykonujemy. Powinniśmy wiedzieć, że informacje, które są przekazywane w sposób niewerbalny, mają taki sam wpływ na rozmówcę, jak słowa, które wypowiadamy. „Jeśli w trakcie negocjacji będziemy np. intensywnie drapać się za uchem, druga strona uzna, że straciliśmy pewność siebie i jesteśmy zdenerwowani lub bezradni.”

8. Po ósme bardzo ważną rzeczą jest fakt, żeby pracownik, który będzie uczestniczył w negocjacjach, miał upoważnienie do podjęcia decyzji w imieniu firmy. „Rzeczą absolutnie niedopuszczalną jest, aby już po osiągnięciu kompromisu pracownik np. telefonował do szefa z pytaniem, czy na pewno może podpisać dokumenty na wynegocjowanych warunkach.

Warto pamiętać, że techniki negocjacyjne mogą być wykorzystywane w różnych obszarach życia, bowiem umiejętność negocjacji przydaje się nie tylko w pracy. Każdy z nas codziennie negocjuje, czy tego chce, czy nie, bo - jak wiadomo - negocjacje są sposobem uzyskania od innych tego, na czym nam zależy.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

twelve + 2 =