W pułapce manipulacji – jak pracować z osobą, która stara się przejąć nad Tobą władzę?

Każdy z nas spotkał się lub ma do czynienia na co dzień z osobą, która za wszelką cenę stara się przejąć władzę nad innymi, lubi dominować, chce maksymalnie kontrolować przestrzeń wokół siebie. W jaki sposób radzić sobie z takimi ludźmi? W jaki sposób egzystować w pracy z manipulantem? O tym kilka słów w artykule poniżej

Broń manipulacji

Manipulacja polega na silnym wywieraniu wpływu na inną osobę poprzez zniekształcanie jej punktu widzenia i wymuszanie określonego zachowania. Skutkiem takiego działania jest całkowite przejęcie kontroli nad drugą osobą, wbrew jej woli. Współpraca z manipulantem może mieć opłakane skutki. Niejednokrotnie prowadzi bowiem do wypalenia zawodowego, ogromnego stresu, depresji i innych chorób psychicznych.

Jak działa manipulant?

Manipulant charakteryzuje się ściśle określonymi cechami. Przede wszystkim ma niesamowitą zdolność wykrywania słabości, niedoskonałości, ułomności innych ludzi, które natychmiast wykorzystuje w celu uzyskania psychicznej przewagi nad swoją “ofiarą”. Działa bardzo przebiegle, przekonując inną osobę do wyrzeczenia się swoich wartości, do określonego zachowania. Manipulant uwielbia dominację. Ta przewaga nad innymi doprowadza natomiast “ofiary” do psychicznego i nawet fizycznego wyniszczenia, szczególnie w środowisku pracy.

Jak przeciwdziałać manipulacji?

Przede wszystkim należy wyznaczyć pewne ramy, granice. Jeżeli będziemy świadomi swoich praw i możliwości, dużo łatwiej będzie nam przeciwdziałać ewentualnym naruszeniom. Pamiętajmy, że jako ludzie mamy prawo wyrażania swoich uczuć i emocji, mamy prawo do własnych priorytetów, równego traktowania, godziwego wynagrodzenia i tak dalej. To niby banały, ale nie można o nich zapominać. Poza tym manipulatora warto “trzymać na dystans”. Nie warto z taką osobą wchodzić w jakiekolwiek relacje, ponieważ wykorzystuje ona szczególnie te momenty, w których się otwieramy. Ważną cechą w walce z manipulacją jest również asertywność. Sztuka mówienia “nie” może się przydać w wielu codziennych sytuacjach. Należy także nauczyć się odpierania ataków manipulanta. Klasycznym przykładem są sytuacje, w których próbuje on obwinić nas za pewne zdarzenia. Takie uwagi przyjmujmy spokojnie, a jednocześnie szczegółowo weryfikujmy, czy rzeczywiście ma to uzasadnienie.

Walcz z emocjonalnym dyktatorem

Niejednokrotnie zgłaszają się do nas osoby, które mają problemy z manipulującymi współpracownikami lub kierownictwem. Na szczęście posiadamy w swoim zespole specjalistów z zakresu psychologii i coachingu, którzy opracowali unikalny program szkolenia z zakresu radzenia sobie ze stresem w pracy i kontrolowania emocji. Pokazujemy naszym kursantom jak zachowywać się w sytuacjach konfliktowych i trudnych, uświadamiamy im znaczenie własnych emocji oraz opanowanie technik ułatwiających kontrolowanie stresu, a także wskazujemy jak radzić sobie z osobami, które starają się przejąć nad nami władzę. Zapraszamy do lektury relacji ze szkolenia “Asertywność i ochrona przed manipulacją” Chcesz poznać szczegóły? Napisz do nas!

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej – relacja ze szkolenia

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej to zadanie wymagające przemyślanej strategii i zaangażowania na wielu poziomach organizacji. Proces ten jest kluczowy dla zapewnienia wysokiej jakości nauczania, badań naukowych oraz efektywnego zarządzania i administracji. W erze globalizacji i ciągłych zmian technologicznych, uczelnie stają przed wyzwaniem nie tylko przyciągnięcia, ale i utrzymania wykwalifikowanych specjalistów, którzy będą w stanie przyczynić się do rozwoju instytucji i jej misji. Efektywne budowanie…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości - relacja ze szkolenia

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości to postać kluczowa dla sprawnego funkcjonowania każdej nieruchomości, niezależnie od jej przeznaczenia. To właśnie od jego umiejętności zarządczych, kompetencji technicznych i zdolności do efektywnego komunikowania się z zespołem oraz klientami zależy bezpieczeństwo, stan techniczny oraz wartość rynkowa obiektu. Dlatego też rola ta wymaga ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności, aby sprostać dynamicznie zmieniającym się wyzwaniom rynku nieruchomości. W…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie i współpraca w salonie samochodowym – relacja ze szkolenia

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji, kluczowym elementem sukcesu każdego salonu samochodowego jest nie tylko znajomość najnowszych trendów i technologii, ale także skuteczne zarządzanie oraz budowanie zespołu zdolnego do wyjątkowej współpracy. W odpowiedzi na te potrzeby, zostaliśmy wybrani, aby zorganizować szkolenie skierowane do menedżerów i pracowników jednego ze znanych w Polsce salonów samochodowych. Szkolenie miało na celu nie tylko rozwój umiejętności zarządczych, ale również wzmocnienie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.