Zaangażowanie pracownika – jak je zwiększyć?

Przedsiębiorca XXI wieku wie, że dobry pracownik to podstawa sukcesu firmy. Jakiś czas temu przeprowadzono badania, z których płynie wniosek, że przedsiębiorstwa zatrudniające zaangażowanych pracowników osiągają dużo lepsze wyniki niż te, w których kadra pracownicza nie jest mocno zaangażowana. Firmy zorientowane na wynik inwestują więc w szkolenia menadżerów. Aby ci poprzez odpowiednie metody i motywację sprawili, że ludzie będą mocniej angażować się w pracę i powierzone im obowiązki.

W świetle wyżej wspomnianych badań, zarządzający przykładając oraz większą wagę do analizy poziomu zaangażowania pracowników oraz do identyfikacji tych najmocniej zaangażowanych, by zatrzymać ich w firmie.

Dlaczego nie dają z siebie więcej

Główną przyczyną niezaangażowania pracowników jest zwykle brak zaufania do kierownictwa. Nie wierzą oni w słowa swoich szefów, uważają, że są oszukiwani. To krótka droga do problemów komunikacyjnych i do spadku umotywowania kadry pracowniczej.

Co zrobić, by zaangażowanie pracowników rosło?

Istnieje wiele publikacji na ten temat, specjaliści dwoją się i troją, by znaleźć najlepsze metody motywacji pracowników, a szkoleń na temat zarządzania ludźmi jest mnóstwo – trzeba tylko wybrać to najlepsze. Każde ze źródeł wspomina jednak o kilku zasadach, które dają fundament pod wysokie zaangażowanie kadry pracowniczej. Najważniejsze, z nich przedstawiamy poniżej.

  • Dbałość o zaufanie – jak już wspomniano, największym wrogiem zaangażowania pracownika jest brak zaufania do kierownictwa. Dotrzymuj obietnic, nie oszukuj, nie manipuluj, a zostanie ci to wynagrodzone.
  • Uwzględnianie zdania zespołu przy projektowaniu zmian – jeżeli zaczniesz wprowadzać zmiany za plecami podwładnych, nie pytając ich o opinię, ani nie informując o powodach swojego działania, szybko stracisz ich zaufanie i doprowadzisz do spadku zadowolenia z pracy.
  • Delegowanie odpowiedzialności – przydzielanie podwładnym dodatkowej dawki odpowiedzialności sprawi, że będą oni bardziej przykładali się do wykonywanych obowiązków, bo nie będą chcieli zawieść twojego zaufania.
  • Zaufanie w metody pracy podwładnego – najczęściej jest tak, że to osoba wykonująca daną pracę wie najlepiej i najwydajniej jak działać na danym stanowisku. Jeżeli będzie miała wpływ na sposób wykonywania obowiązków, bardziej utożsami się ze swoim stanowiskiem i jej zaangażowanie wzrośnie.

To wszystko wydaje się proste, a jednak wiele firm ma problem z niezaangażowaną kadrą pracowniczą. Potrzeba szkoleń z tego zagadnienia jest naprawdę wysoka. Warto zadbać o to, by w tym temacie zdobyć jak najszerszą wiedzę i skutecznie przełożyć ją na praktykę. W końcu dobry pracownik to dziś kluczowy element sukcesy firmy.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia przygotowują brygadzistów do prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami?

Prowadzenie trudnych rozmów przez brygadzistów – szkolenia Rola brygadzisty to znacznie więcej niż tylko nadzór nad technicznymi aspektami pracy. To codzienne zarządzanie ludźmi, motywowanie zespołu i, co nieuniknione, reagowanie na problemy. Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stają liderzy pierwszej linii, jest prowadzenie trudnych rozmów z pracownikami. Niezależnie od tego, czy chodzi o spadek wydajności, naruszenie zasad bezpieczeństwa, czy konflikt…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwijać kompetencje działu HR? – praktyczny przewodnik

Strategiczny HR – klucz do zaangażowania i rozwoju talentów w firmie Współczesny dział HR to już nie tylko administracja kadrowa i naliczanie wynagrodzeń. To strategiczny partner dla biznesu, który odpowiada za najcenniejszy zasób firmy – ludzi. Aby sprostać dynamicznym wyzwaniom rynku, specjaliści HR muszą nieustannie poszerzać swoje horyzonty i umiejętności. Właśnie dlatego coraz więcej świadomych organizacji inwestuje w rozwój kompetencji swoich zespołów…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia pomagają liderom utrzymać wysoki poziom dyscypliny w zespole?

Szkolenia wspierające liderów w budowaniu dyscypliny Utrzymanie wysokiego poziomu dyscypliny w zespole to jeden z kluczowych warunków efektywnej pracy i realizacji celów organizacji. Wymaga ono od lidera nie tylko jasno określonych zasad, ale także umiejętności motywowania pracowników i budowania zaufania. W dobrze prowadzonym zespole porządek wynika z przekonania o jego wartości, a nie z obawy przed sankcjami. Szkolenia pomagają liderom w rozwijaniu narzędzi i technik, które pozwalają…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.