Grupa docelowa i idea szkolenia: Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową
Grupa docelowa szkolenia obejmuje menedżerów na różnych poziomach organizacyjnych, liderów zespołów, specjalistów z działu zasobów ludzkich oraz kadry zarządzającej. Ponadto, szkolenie jest skierowane do wszystkich pracowników, którzy aktywnie uczestniczą w pracy zespołowej i pragną pogłębić swoją wiedzę na temat zarządzania różnorodnością pokoleniową. Uczestnicy, niezależnie od swojego doświadczenia, zdobędą narzędzia niezbędne do skutecznej współpracy, eliminacji stereotypów generacyjnych oraz tworzenia pozytywnego i inspirującego środowiska pracy, w którym wszyscy czują się docenieni i zaangażowani.
Idea szkolenia polega na tym, że uczestnicy nauczą się identyfikować i rozumieć charakterystyczne cechy różnych pokoleń, efektywnie komunikować się i rozwiązywać konflikty międzypokoleniowe, a także tworzyć strategie motywacyjne dostosowane do różnych grup wiekowych. Będą zdobywać umiejętności, które pozwolą zwiększyć produktywność, efektywność i satysfakcję pracowników.
Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową – korzyści ze szkolenia
- Posiadanie pracowników w zespołach wielopokoleniowych gwarantuje pracodawcy ciągłość pracy, gdyż w jednym i tym samym czasie większość pracowników nie odejdzie na emeryturę czy nie zajdzie w ciążę. Procesy w organizacji nie zostaną zaburzone.
- Pracownicy z różnych pokoleń oraz wielokulturowi są w stanie obsłużyć większą liczbę klientów/gości, gdyż będą w stanie zrozumieć oczekiwania konkretnych grup społecznych w stosunku do oferowanych usług.
- Poprawa relacji między pracownikami i przełożonymi – szkolenie z zarządzania zmianą na rynku pracy pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań pracowników oraz budowanie lepszych relacji między nimi, a przełożonymi. Dzięki temu organizacja może stworzyć bardziej harmonijne środowisko pracy, co przekłada się na wyższą jakość pracy i zwiększenie satysfakcji pracowników i właścicieli.
Korzyści dla organizacji
- Uczymy co i jak komunikować, aby pracownicy w różnym wieku stali się filarami firmy i identyfikowali się z jej wartościami.
- Redukcja oporu wobec zmian na rynku pracy .Dzięki zrozumieniu oczekiwań obecnych kandydatów do pracy organizacja może skuteczniej przeprowadzać procesy rekrutacyjny i zminimalizować wydatki przeznaczone na rekrutację, oraz skrócić czas trwania rekrutacji.
- Pokazujemy jak praktycznie doceniać pracowników w 35- 45-tym roku życia, tak aby stali sią ambasadorami firmy, w której pracują i aby dobrze wdrażali w zakres obowiązków nowo zatrudnionych ludzi.
- Lepsza komunikacja – nasze szkolenie pozwala na zrozumienie, jak ważna jest skuteczna komunikacja w procesach zmiany, gdy chodzi o rekrutację wewnątrz firmy. Uczymy jak dostrzec potencjał pracowników i jak zakomunikować im awans lub zmianę zakresu obowiązków – posługując się językiem korzyści. Dzięki temu organizacja może skuteczniej komunikować cele i korzyści wynikające z wprowadzanych zmian, a także monitorować reakcje pracowników na te zmiany.
- Posiadanie pracowników w różnym wieku zapewnia organizacji ciągłość pracy. W zespole takim urlopy macierzyńskie, przejścia na emeryturę nie dotkną wielu pracowników w tym samym czasie, co wynika z ich różnorodności wiekowej.
- Gdy nie ograniczamy się do zatrudniania osób z jednego pokolenia, zyskujemy dostęp do dużo większej puli osób o kompetencjach, wartościach i postawach, na których nam zależy w organizacji.
Korzyści dla pracowników
- Zrozumienie korzyści wynikających z zatrudniania nowych pracowników bądź przesunięć pracowników między działami w firmie.
- Uczymy jak komunikować pracownikom, dlaczego organizacja wprowadza zmiany i jakie korzyści z tego wynikają. Dzięki temu pracownicy mogą lepiej zrozumieć swoją rolę w procesie zmiany i przyczynić się do jego skutecznej realizacji.
- Odkrycie potencjału drzemiącego w pracownikach – wzmocnienie ich poczucia mistrzostwa dzięki programom mentoringowym ( doświadczony pracownik staje się mentorem dla nowo zatrudnionego)
- Mentoring odwrócony- pracownicy nowi, o małym stażu mogą też wnieść nowe wartości do firmy, mogą także stać się mentorami w dziedzinie cyfryzacji, nowych technologii dla pracowników generacji X czy Baby Boomers.
- Wzajemna pomoc- gdy zdarzają się sytuacje bez precedensu-pracownicy starsi i z większym doświadczeniem rozwiążą problem, który mógłby być nie do rozwiązania dla zespołu jednorodnego generacyjnie.
- Wzajemne wsparcie, wymiana doświadczeń, wzajemne uzupełnianie braków kompetencyjnych między pokoleniami.
Program szkolenia
- Zalety i wady zespołów pracowniczych.
- Czynniki warunkujące skuteczne działanie zespołu
- Wspólne cele
- Wykorzystanie zasobów
- Zaufanie i rozwiązywanie konfliktów
- Procedury i kontrola szefa
- Efektywna komunikacja interpersonalna.
- Etapy budowania zespołu:
- Formowanie
- Burzenie
- Norowanie
- Realizacja ( Działanie)
- Zachowania pozytywne wewnątrz zespołów multigeneracyjnych związane z realizacją zadań.
- Zachowania dysfunkcyjne, utrudniające dobre funkcjonowanie zespołu.
- Pracownicy z pokolenia BABY BOOMERS ( 1946-1964)- podejście do pracy, oczekiwania, styl pracy.
- Pracownicy z pokolenia X (1965-1979)- podejście do pracy, oczekiwania, styl pracy
- Pracownicy z pokolenia Y (1980-1994) – podejście do pracy, oczekiwania, styl pracy
- Pracownicy z pokolenia Z ( 1995-obecnie)- podejście do pracy, oczekiwania, styl pracy
- Korzyści ze współpracy międzypokoleniowej.
- Różnice w sposobie motywowania pracowników z poszczególnych pokoleń.
- Kwestionariusz MOJA ROLA W GRUPIE M.Belblina z omówieniem poszczególnych ról grupowych pełnionych przez pracowników i ich wpływu na atmosferę oraz sposób pracy w zespole. Porównamy cechy osób typowe dla pełnionej w grupie roli. Przyjrzymy się pozytywnym stronom i możliwym słabościom jakie są charakterystyczne dla pełnionych w grupie ról.
- Komunikowanie zmian w firmie i rozpoczęcie procesu rekrutacji wewnętrznej na przykładzie cross-treningu między stanowiskami.
- Zalety cross- treningu i obszary do obserwacji. Gdzie mogą pojawić się trudności i jak na nie reagować?
- Oczekiwania pracodawcy wobec pracowników, którym proponujemy awans lub zmianę stanowiska pracy.
- Oczekiwania pracowników wobec pracodawcy w sytuacji awansu lub zmiany stanowiska pracy.
- Co generuje sytuacje trudne i konfliktowe w zespole różnorodnym generacyjnie?
- Podejście do czasu
- Rozumienie efektywności
- Przestrzeganie zasad panujących w firmie
- Poczucie odpowiedzialności
- Pracownicy innych narodowości- niezrozumienie oczekiwań polskich pracodawców oraz złe lub zbyt krótkie wprowadzenie pracownika w schemat funkcjonowania organizacji.
- Wpływ managerów HR oraz kierowników działów na atmosferę w grupie pracowniczej.
- Style rozwiązywania konfliktów
- Rywalizacja
- Unikanie
- Kompromis
- Dostosowanie
- Współpraca
- Pożegnanie pracownika odchodzącego lub zwalnianego z firmy. Dlaczego i dla kogo jest to ważne?
Metody wykorzystywane podczas szkolenia
Wykład
Polega na przekazywaniu wiedzy przez trenera lub eksperta w formie prezentacji. Wykład jest skuteczny w przekazywaniu informacji teoretycznych.
Studium przypadku
Omawianie konkretnych przypadków zmiany w organizacji i analizie sposobu ich przeprowadzenia. Metoda jest szczególnie przydatna dla menedżerów, którzy mogą uczyć się na błędach i sukcesach innych organizacji.
Gry szkoleniowe
Metoda ta polega na symulowaniu sytuacji biznesowych i umożliwieniu uczestnikom szkolenia podjęcia decyzji i prześledzenia skutków ich działań. Ta metoda jest skuteczna w rozwijaniu umiejętności podejmowania decyzji i kreatywnego myślenia.
Warsztaty
Łączenie wykładów, dyskusji i ćwiczeń praktycznych. Warsztaty pozwalają na rozwijanie umiejętności praktycznych i interakcję między uczestnikami.
Trenerzy
Anna Możdżyńska
Jako trenerka pracuje od 2015 r. Ukończyła studia podyplomowe Akademia Trenera na WSB Poznań. Posiada 18-letni staż pracy w branży hotelarskiej, 22 lata pracy jako pilot wycieczek i przewodnik turystyczny, współwłaścicielka kawiarni w Kołobrzegu 2014-2016. Jest licencjonowanym pilotem wycieczek oraz przewodnikiem turystyczny od 1998r. Certyfikowana trenerka VCC- Treiner in Tour Organizer. W 2019 r. ukończyła szkolenie dla trenerów biznesu „ Kreatywne metody szkoleniowe”. Ukończyła szkolenie z zakresu sprzedaży usług w CENTRUM SPRZEDAŻY Monika Bartkowiak. Od 2020 r współpracuje jako trener i wykładowca z Politechniką Koszalińską – Wydział Ekonomiczny ( kierunek: Turystyka i Rekreacja).